Осуетеното нападение във влака "Талис" повдига въпроса за охраната на жп гарите

Осуетеното нападение във влака "Талис" повдига въпроса за охраната на жп гарите

Осуетеното нападение на въоръжен мъж във влак "Талис" повдига въпроса за охраната на гарите и влаковете, която е трудна за осигуряване въпреки въведените мерки в редица европейски страни.

Още в събота, броени часове след това нападение във високоскоростния влак "Талис" по линията Амстердам-Париж, белгийското правителство реши да засили мерките за сигурност във влаковете и по гарите на страната - увеличена проверка на багажа и повече патрули във влаковете "Талис" и по гарите.

За такива мерки решения се вземат от правителствата, а не от железопътните компании. Така например френският премиер Манюел Валс обяви, че френските държавни железници Ес Ен Се Еф ще въведат национален телефонен номер за сигнализиране на обезпокоителни ситуации.

При отсъствието на всякакви проверки на перона, стрелецът можа да влезе във влака "Талис" със същински арсенал. Въпреки това изглежда слабо вероятно жп гарите, които приемат 20 пъти повече пътници от летищата, да се сдобият като тях със системни проверки на сигурността.

Във Франция жандармеристи и военни кръстосват около 3-те хиляди гари в страната с оръжие в ръка. Такъв е случаят и във Великобритания, където служители на Британската транспортна полиция присъстват в големите гари и често пъти са въоръжени. Както и във Франция обаче, багажът на британците не се подлага на проверка преди те да се качат на някой влак.

Същото е и в Швейцария, както и в Германия, където федералната полиция сключи през 2000 г. с жп компанията Дойче бан споразумение, предвиждащо обмен на информация и на видеонаблюдение, както и превантивни действия.

На известните с дезорганизацията си италиански гари от 1 май пътниците на някои големи гари се подлагат на проверки за сигурността преди те да се качат на влака.

Само Испания, дълбоко травмирана от атентатите от 11 март 2004 г. в Мадрид, в които бяха убити 191 души, а близо 1900 бяха ранени в четири влака, контролира багажа на пътниците на влаковете на дълги разстояния, обясни испанската служба за управление на жп линиите и сигурността в гарите Администрадор де инфраеструктурас феровиариас (Управление на железопътните инфраструктури).

"Евростар", филиал на френските държавни железници Ес Ен Се Еф, който свързва Великобритания с Франция, иска от пътниците си да пристигат повече от половин час преди заминаването на влака и ги подлага на проверка за сигурността като по летищата.

Това обаче се дължи, от една страна, на проверките на самоличността, които се правят на влизане във Великобритания, която не е член на Шенгенското пространство, както и на необходимите мерки за сигурност преди да се мине през тунела под Ламанша.

"Изключително трудно е да се контролират гарите, защото са стари и много по-отворени" от летищата, обяснява Марк Ивалди, научен работник от Института по индустриална икономика в Тулуза (Югозападна Франция).

Цялостно обезопасяване на гарите? "В съвсем краткосрочен план това е абсолютно невъзможно", смята той и отбелязва, че разходите ще са астрономически.

Действително, към разходите по монтиране на бариери и устройства за автоматична проверка на багаж ще се прибавят тези за необходимия персонал, за да не се налага пътниците да се редят на опашка с часове преди да се качат на влака.

Марк Ивалди обаче смята, че "не може другояче - трябва да се обезопасят влаковете "Талис" и известен брой други високоскоростни влакове".

Защото във влаковете служителите на Ес Ен Се Еф нямат полицейски задачи, припомня железопътната компания. Френският актьор Жан-Юг Англад, който пътувал във влака "Талис" и се ранил при задействането на аварийната спирачка, разказа пред сп. "Пари мач", че му се струвало, че "е затворник в този влак, като хванат в капан за мишки".

Той разкритикува влаковите служители, които според него изоставили пътниците.

Ръководството на "Талис" обаче го опроверга и заяви, че служителите на вагона, където е станало въоръженото нападение, са предупредили машиниста, и че един от тях се е скрил с няколко пътници. Компанията уточни, че според френския правилник, служителите първо трябва да подадат сигнал, а след това да спрат влака.

По БТА

Споделяне
Още по темата
Още от Свят