Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

От 1 декември центърът на София е забранен за най-замърсяващите коли

8 коментара
От 1 декември влиза в сила забраната за движение на най-замърсяващите коли в центъра на София. Сн. БГНЕС

Колите от най-ниската екокатегория няма да мога да влизат в центъра на София от 1 декември. Забраната важи до 29 февруари 2024 г. Целта е да се намали замърсяването на въздуха в София през зимата.

Четете бюлетина Денят с Mediapool

Забраната за влизането на замърсяващи автомобили беше приета през декември миналата година, но не влезе в сила веднага. Сега отлагане няма да има, но нарушителите няма да бъдат глобявани веднага, обясниха от Столичната община.

Според наредбата за т. нар. нискоемисионни зони глобите за нарушение на правилата са от 50 до 500 лева за първо нарушение. Заради липсата на разяснителна кампания, както и защото системите за автоматичен контрол на зоната не са  готови при първоначално нарушение шофьорите само ще бъдат предупреждавани, че са извършили нарушение. Ако втори път бъдат хванати в нарушение, вече ще бъдат санкционирани.

По неофициална информация от 1 декември камерите ще засичат нарушителите, но налагането на глоби ще става след преглеждане на записите и евентуално налагане на санкции. Не е ясно дали автоматичният контрол ще заработи до края на февруари, когато нискоемисионната зона ще спре да действа.

Официално от общината обясниха, че основанието за отлагането на санкциите към момента е, че става въпрос за несериозно нарушение.

Още по време на предизборната кампания от "Продължаваме промяната - Демократична България" и "Спаси София" обясниха, че ще отложат санкциите за нарушение на забраната за замърсяващи коли в центъра.

Къде е забранено

Тази година забраната за преминаване със замърсяващи кои важи за т.нар. малък ринг, който обхваща зоната между бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница".

Къде е нискоемисионната зона в София

До 1 декември на входовете на зоната ще бъдат поставени знаци, които да указват новите правила. Контролът трябва да става чрез камерите на общината, които вече били пригодени за това. Все още обаче имало работа по софтуера за автоматичното налагане на санкции.

През следващите години периметърът на нискоемисионната зона трябва да се разширява. Забраната пък трябва да обхваща коли и от други екокатегории.

За кои коли е забранено

Според наредба на общината тази година преминаването през центъра ще е забранено за коли от I екокатегория. Тя е отбелязана на стикера, който шофьорите получават при годишния технически преглед. Именно него ще засичат и камерите за контрол на забраната.

За кои коли ще е забранено да влизат в центъра на София

В първа екокатегория влизат коли на бензин с дата на първата им регистрация е преди 1 януари 1996 г. И такива на дизел с първа регистрация преди 1 януари 2002 г.

Изключения

Изключения от забраната се допускат за собствениците на коли, които живеят в рамките на нискоемисионната зона. Ако те имат стикер за платено паркиране, няма нужда да предприемат други действия, за да могат да влизат в центъра. Ако обаче нямат такъв, трябва да подадат заявление до Центъра за градска мобилност, за да бъдат изключени от забраните.

Същото трябва да направят и хората с увреждания, независимо в коя част на града живеят. Те ще могат да преминават през центъра дори и колите им да са от най-замърсяващата категория. Могат да регистрират до 2 автомобила, които да са изключени от забраните.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Alexander1998
    #8
    Отговор на коментар #7

    Какво кълнеш като ц*ганка? То си личи кой има нужда от хапчета.

  2. кривак
    #7

    Дано да забранят и за прости гербер@сти. Сашко гълтай си хапчетата редовно.

  3. Honest John
    #6

    И сега какво? Ще вдигаме ли и ние петалите да ни подковават като европейските коне? Това решение беше взето от Фандъкова за да спазят някакви изисквания за пред Европа, и още тогава беше ясно в каква пародия ще се превърне това. Защо СО не предприеме бонуси за онези, които карат на газ или електрически автомобили? Това решение ако не лицемерно е най-малко неефективно, както с камерите на тол-а. Вече глобявали с помощта на камерите ама те още не били сертифицирани :) Цирк тотален е тази територия.

  4. Alexander1998
    #5
    Отговор на коментар #2

    Най-сетне Простаците ще управляват София. Да видим как ще я сдробят. После само да не ревете за Бойко и Фандъкова!

  5. sоmеonе
    #4

    Абе тука във форума има големи "специалисти" кое е махано и кое не на колите. Като ония на каналите в КАТ.Бяха ми написали колата без екокатегория, щото и бил махан дпф, па и те не знаят какво било, ама било махано... Изкарах си уверение от вносителя, че е еди коя си евро категория и я вписаха. Естествено "удоволствието" заради "разбирачите" в кат ми струваше 120лв.
    В сервиза, където ми обслужват колата провериха по вин номер какво е имала, има и какво е нямала тая кола

  6. Коментарът е изтрит в 13:23 на 24 февруари 2024 от автора.
    #3
  7. Quo
    #2

    Най-сетне. Онези бяха царе на провалите и безсрочните отлагания. Надявам се, че се налагат реалните санкции и на безмислено шумните комплексармобили.

  8. Коментарът е изтрит в 13:23 на 24 февруари 2024 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.