Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

От 1 януари билетът в софийския градски транспорт ще е за време

9 коментара
Сн. БГНЕС

От 1 януари 2023 г. най-накрая влиза в сила новата тарифа за превози в Столичния градски транспорт. Въвеждат се билети за 30 и 60 минути пътуване, които позволяват неограничен брой прекачвания. Билетът за половин час ще струва 1.60 лв., а този за един час – 2.20 лева.

Хартиени билети ще се продават само от водачите в автобусите, тролеите и трамваите, както и на касите на метрото. Те обаче ще важат само за конкретното превозно средство и няма да позволяват прекачване. Билетът от шофьорите в наземния транспорт ще струва 2 лева, а този за метрото – 1.60 лева. Идеята е хартиените билети да се ползват по изключение.

"Вместо три пъти да купувате билет за 1.60 лв., ползвайки метро, автобус и тролейбус например, с билета за 30 или 60 минути можете да сменяте превозни средства неограничено", каза във вторник председателят на общинския съвет Георги Георгиев. Като всяка новост, сигурно в началото ще има притеснения, но съм убеден, че ЦГМ ще си свърши добре работата, посочи той.

Билетите за време

Билетите за време може да се купуват по три начина. Единият е чрез банкова карта, която се валидира на сините устройства в превозните средства или при вход в метрото. Другият вариант е да се зареди пластмасова карта Sofia City Card, купена от някой от пунктовете на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) срещу еднократната сума от 3 лева. Тя може да се зареди за определен брой билети на пунктовете или през уеб портала на ЦГМ, както и на касите в метрото. По същия начин се купува и зарежда картата Ultralight, която струва 0.80 лева. Тя е хартиена и с чип и може да се зарежда по същия начин. Разликата между двете карти освен материала, от който са направени, е, че на по-скъпата пластика може да се зареди и абонаментна карта за градски транспорт, а не само краткосрочен превозен документ.

Изискване към пътниците е да валидират картите си (банкови или тези, издадени от ЦГМ), при всяко качване в ново превозно средство. Освен това е важно последното прекачване да е направено преди изтичането на срока на билета, а пътуването с това превозно средство може да продължи и след това.

Дневна, тридневна и седмична карта

От 01 януари 2023 г. ЦГМ ще предлага и 24-часова и 72-часова карта. Те позволяват неограничен брой пътувания с всички видове транспорт (без зелен транспорт при поискване) в рамките на 24 и на 72 часа. Срокът на картите започва да тече от момента на покупката. Може да се вземат и за бъдеща дата, като тогава срокът започва да тече от 00:00 ч. на избраната дата и важи до 23:59 ч. на същата за 24-часовата карта и до 23:59 ч. на третия ден от активацията за 72-часовата.

Цената на дневната карта е 6 лева, на тридневната – 15 лева, и двете се зареждат в Sofia City Card или в картата Ultralight.

Седмична карта с 2 безплатни дни

Хората, които пътуват всеки делничен ден, плащат с банкова карта и купуват повече от два билета за 30 минути, получават бонус – безплатно пътуване в събота и неделя. В този случай се плащат по 4 лева на ден и така седмичната карта излиза 20 лева.

Задължително чекиране на картите

От 1 януари пътниците и с абонаментни карти за месец или година ще трябва да ги чекират при всяко качване в градския транспорт. В противен случай може да бъдат глобени с 3 лева, ако мине контрола. Идеята на това упражнение е да се събират данни за пътниците по отделните линии, което да позволи на общината евентуално да ги оптимизира.

Отпадат някои карти

От 1 януари 2023 г. отпадат някои от предлаганите досега абонаменти. Това са:

- тридневна карта за всички линии;
- месечна за една линия наземен транспорт;
- месечна - за метро;
- месечна - метро „плюс" - за метро и една линия наземен транспорт; 
- тримесечна - за всички линии;
- шестмесечна - за всички линии.

Заредените абонаменти могат да се ползват до крайния срок, за който са издадени, но не по-късно от 31 март 2023 година.

Промяна ще има и в превозните документи за метрото, като от 1 януари 2023 г. се спират от продажба електронните карти, заредени за 10 еднократни пътувания с метро на цена 12 лева. Пътниците, които са заредили своите карти преди тази дата, ще могат да използват закупените билети до 31 март 2022 година.

До края на март ще могат да се използват и хартиените билети, купени преди 1 януари 2023 г. След това те и перфораторите отиват в историята.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. asdasdasd
    #9
    Отговор на коментар #7

    Ако се притесняваш от следене, спри да ползваш мобилен телефон. Винаги съм се смял на хора, които не искат да се ваксинират, за да не ги чипират и да не бъдат следени постоянно, в същото време качвайки редовни постове във фейсбук къде са били с кого и кога.

  2. анита хегерланд
    #8

    Колко струва чекирането с различните банкови карти?! Отпада ли годишната карта, която се ползва от организации и служители и е много удобна?! Колко струва ученическия билет и от колко годинишна възраст за децата трябва да се плаща за транспорт?! Какъв багаж може да носи пътника, може ли да превозва велосипед или куче?! Защо няма месечни карти за метрото?! Защо трябва да се вият опашки всяка седмица за да продължат да пътуват до работата си по един и същи начин?! Има ли намаления за пенсионери, инвалиди и военослужещи?!

  3. Entdecken
    #7

    Това е нарушаване на човешките права с проследяване на гражданите на София което въвеждат с наредба и ще извършват от ЦГМ на ОПГерб. Абсолютно противоконституционно! Никой не трябва да се подчинява на подобен фашизоиден тормоз! Събрали се някакви си общински съветници и без много много да му мислят като големи умници си гласували да ни следят - Тези направо са се самозабравили тотално! В Виена например влизаш свободно без ограничаващи устройства с карта или билет и без да регистрираш нищо! - Там как става така че има валидна застраховка за пострадалите при инцидент а тук си търсят повод за още по голяма милиционерщина?! Герберастична естествено!

  4. someone
    #6

    Кражбите на Фънga и компания гербeрасти не спират. След като оня ден си приеха да ви карат да си купувате чисто нови коли на кредит, за да може да ги карате без наказания навсякъде, независимо, че сте си платили предварително данък за цялата територия на общината, сега въвеждат и неизползваеми билети за време, просто защото адският транспорт се влачи като чeрвeй и в този смисъл, половинчасовият, а в немалко случаи и едночасовият билети са безсмислени за пътуващите и добре дошли за крадливuте общинари.

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #5
  6. Jack Daniels
    #4

    Въпрос: Какво ще стане ако попадне автобуса в хубаво задръстване и ви "изгори" времето. Отговор: Ще трябва да си купите нов билет. Извод: С новата система се прикрива уеличението на цената на билета. Удвояване, утрояване, и т.н. Тоест цената става функция от дестинацията и задръстванията.

  7. Mimich 06
    #3

    Изключително нагли са ЦГМ, защо трябва да отпадат картите за 1 линия? За да се набутваме с повече пари?

  8. AlexT
    #2

    Поредния ""ПОДАРЪК"" от герб- фандъкова, съветници, Боко от Банкя , за превоза на софианци от Нова година !!? Дано да е последен и да има и друг прокурор :
    И От ЦГМ припомнят, че от 1 януари 2023 г. ОТПАДАТ и някои от предлаганите досега абонаменти:
    • Тридневна карта за всички линии;
    • Месечна за една линия наземен транспорт;
    • Месечна - за метро;
    • Месечна - метро „плюс" - за метро и една линия наземен транспорт;
    • Тримесечна - за всички линии;
    • Шестмесечна -

  9. bluebox
    #1

    Изключително ми е интересно как ще работят този тип билети в град с крайно лоша инфраструктура за наземен градски транспорт + и без това лошите графици и продължителни периоди на изчакване на немалко линии.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.