От Горна баня до столичния кв."Хаджи Димитър" с метро през лятото на 2019 г.

Сбъдва се и 50-годишна мечта за тунел под бул."Цар Борси ІІІ" на Красно село за колите

Йорданка Фандъкова, ръководителя на Управляващия орган на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и министър Ивайло Московски, зам.-кмета Любомир Христов и директора на метрото Стоян Братоев представиха днес, 19 януари трасето на започващия централен участък от третата линия на метрото - Етап 1. Снимка: БГНЕС

От Горна баня до столичния кв."Хаджи Димитър" ще може да се пътува с метро през лятото на 2019 г. Това обеща столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Ще бъде изградена 12 км железница под земята с 12 станции за близо 500 млн. евро. Третият лъч ще прави връзка с първата линия при Орлов мост, а с втората при НДК.

Ще се сбъдне и една мечта, която фигурира в строителните планове от преди 50 години – тунелно преминаване на кръстовището при пазара "Красно село" за автомобили, съобщи шефът на общинската фирма "Метрополитен" Стоян Братоев.

За първи път пероните на третата линия ще са изолирани с прозрачна преградна стена, която ще се управлява от влака. Той пък е последно поколение, изцяло автоматизиран и може и без машинист.

Прокарването на третата линия на метрото през историческия център беше определено като най-трудното и предизвикателно трасе до момента. Причината – минава се под двете линии на метрото, под реки и под нивото на подземните води. Слиза се на дълбочина под 26 метра, каза Стоян Братоев.

Строителството на третия лъч на метрото започва в сряда на три места едновременно с изграждането на подходите към станциите. Въвеждат се ограничения в движението в центъра на града, които към момента не са големи и не би трябвало да затруднят придвижването.

Вместо три ще има две активни ленти за движение по бул. "Патриарх Евтимий" в участъка от паметника на Патриарх Евтимий до Петте кьошета. Премахва се и синята зона в този участък. И в момента на практика в тази част активните ленти в пиковите часове обикновено са две, заради неправилно паркирали автомобили.

Третият лъч – от бул."Ботевградско шосе" до Горна баня

Строителството на третия лъч на метрото е разделено на три етапа. Първият е с дължина 8 км с 8 станции от театъра "Зад Канала" до Красно село. Вторият етап е с дължина 4 км с 4 станции до Горна баня и връзката с жп линията София – Перник. Третият етап също е с дължина от 4 км с 4 станции от театъра "Зад Канала" до бул. "Ботевградско шосе".

Към момента са осигурени средствата за първите два етапа – от театъра "Зад Канала" до Горна баня. Безвъзмездното европейско финансиране за тях е 401 млн. евро от оперативна програма "Транспорт". Още 90 млн. евро е съфинансирането от държавния бюджет и Столична община.

Договорът с оперативната програма вече е сключен и изпълнението на проекта може да започне преди одобрението от Европейската комисия, след като правителството отпусна пари от бюджета преди седмица.

Четирима са изпълнителите, които ще строят 7 км със 7 станции. Един ще пробива тунелът с къртицата, която ще е изцяло нова и трябва да е готова до края на годината. Други три консорциума ще правят станциите на метрото и ще слагат релсите.

В момента тече изборът за изпълнител на още един участък от 1 км с 1 станция.

До март трябва да бъде пуснат търгът и за продължението на метрото от пазара "Красно село" до Горна баня. Плановете са до края на годината да има избрани изпълнители.

Първият и вторият етап трябва да завършат по-едно и също време през лятото на 2019 г.

Надеждите са метрото отново да спасява от загуба парите по оперативна програма "Транспорт", както беше през миналия период, и така да се изгради и третия етап до бул."Ботевградско шосе".

Новите станции

Едната станция на метрото (МС6) е при театъра "Зад Канала". Тя е разположена северно от кръстовището на бул."Янко Сакъзов и бул."Евлоги Георгиев" под западното пътно платно на бул."Евлоги Георгиев". Ще се строи по открит способ с котлован укрепен с шлицове стени. По време на строителството движението на автомобилите няма да се спира. То ще става двупосочно в източното платно на бул."Евлоги Георгиев".

Станцията на Орлов мост (МС8) е най-дълбоката и сложната. Тя е разположена в югозападния ъгъл на кръстовището на бул."Цариградско шосде" и бул."Евлоги Георгиев". За да се щади парка ще се строи по австрийски метод от централна шахта с размери 30 на 20 метра. Тунелите минават под тези на първата линия на метрото на значителна дълбочина – под 26 метра. Тук ще се прави и връзката в първия лъч чрез станцията на Софийския университет. Входовете на тази станция ще са от страната на ул."Сан Стефано" и чрез подземна връзка под Перловската река ще се излиза пред езерото "Ариана". По време на строежа няма да се променя движението на автомобилите през най-натовареното кръстовище в столицата, обеща Братоев.

Станцията на паметника на Патриарх Евтимий (МС9) е разположено западно на кръстовището и ще е на две нива. Горното подземно ниво ще е вестибюлно, като там ще се разположат магазини и технически помещения, а долното е за перона. Ще има три входа – до нотариата, пред кино "Одеон" и един до сградата на "Булгартабак". Връзките между тях ще служат за подземни подлези. За да се ограничи времето за спиране на движението по бул."Патриарх Евтимий" ще се строи по т.нар. милански метод. От днес до 23 март синя зона няма да работи по булеварда, ограничава се и движението в две ленти.

Следващата станция (МС10) е разположена под пътното платно на бул."Патриарх Евтимий" западно от кръстовището му с бул."Витоша". Тук става връзката на третата линия с втората, като съществуващите входове на НДК ще са входове и към тази станция на метрото. Преходът между двете станции ще става с подземна пешеходна връзка. Западните входове на новата станция са в близост до "Петте кьошета".

Станцията при Медицинска академия (МС11) е под пътното платно на ул."Георги Софийски". Източните ѝ входове са в четирите ъгъла на кръстовището на бул."Пенчо Славейков" и ул."Георги Софийски", а западните – срещу арката на Александровска болница. Сториетлаството ще става по открит способ в котлован, укрепен с масивни шлицови стени. Преди започването на строителството ще се направи обходен временен двулентов път, който ще минава зад арката. По него ще се минава в периода от 25 януари до 25 април 2016 г.

Следващата станция (МС12) е разположена под пътното платно на бул."България" в северозападния ъгъл на кръстовището на бул. "Иван Евст. Гешов" и бул."България". По време на строителството ще се премести тролейбусното платно на бул."България" по успоредната на него ул."Григор Начевич". Всички входове на подлеза под кръстовището ще са източни за станцията. Западният вход е от страната на площад "Ручей". Строителството ще бъде по открит способ.

Станцията на пазара "Красно село" (МС14) е разположена на кръстовищено на ул."Житница" и ул."Гоце Делчев" с бул. "Цар Борис ІІІ". Тя е на три нива. Горното е с пешеходни подлези и пътен тунел. Междинното ниво е за технически служебни помещения в метрото и долното е за перона. Входовете към станцията са в четирите ъгъла на кръстовището, като под пътното платно на бул."Цар Борис ІІІ" освен пътния тунел ще има и пешеходни подлези. Тази станция също е дълбоко под земята – на 19 метра. Ще се строи по открит способ, като по време на строителството движението по бул."Цар Борис ІІІ" няма да се спира.

Къртицата за тунела

Двупътният тунел между станции 6 и 14 ще се изгражда по щитов метод с механизирана тунелнопробивна машина с противоналягане в забоя, по известна като "къртицата". В момента тя се изработва в Германия и до края на годината трябва да е готова. Къртицата ще се спусне под земята от шахта в района на автобусното депо "Земляне" и ще излезе при театъра "Зад Канала".

Участъкът - от театъра до моста "Чавдар", който е с дължина около 1 км ще започне да се строи през есента. Той ще се изгражда частично по австрийски метод и по открит способ и трябва да бъде завършен заедно с трасето през историческия център. В момента тече търга за тази отсечка.

Третият лъч ще си има собствено депо, което ще бъде изградено в района на съществуващото автобусно депо "Земляне" на ул."Житница". То ще започне да се строи до края на годината и трябва да е готово в края на 2018 г.

Търгът за следващите 4 км с 4 станции от Красно село до Горна баня ще бъде пуснат през пролетта. Плановете са до края на годината да има избрани изпълнители и строителството да започне, каза Братоев.

Умни влакове

По третата линия на метрото ще се движат "умни" влакове, които са напълно автоматизирани и нямат нужда от машинист. Шефът на "Метрополитен" обаче каза, че за да са спокойни хората и за по-голяма сигурност първоначално влаковете ще се движат с машинист.

Първите 20 влака "Сименс" модел "Инспиро" вече са закупени. Плановете са да бъдат купени още 10 влака за третия етап до бул."Ботевградско шосе".

Новите влакове са по-икономични от старите. Те са по-леки с около десетина тона (24 т), защото са изработени от алуминий и харчат по-малко ток.

Ефектите

Третият лъч на метрото ще се ползва от 170 000 столичани дневно, сочат направените анализи.

В момента метрото се ползва от 350 000 души дневно. През лятото предстои пускането на станцията на ул."Сребърна" и така броят им ще нарастне с още 25 хил. души.

Пускането на третия лъч ще помогне за намаляване на автомобилния трафик в столицата с около една четвърт по линията. Това ще доведе до намаляване на вредните емисии с около 90 хил. тона, каза Фандъкова.

Благодарности за всички и икона за Братоев

Стартът на третия лъч на метрото съвпадна "случайно" по думите на кмета с рождения ден на дългогодишния шеф на общинската фирма "Метрополитен" Стоян Братоев, който днес навърши 62 години. По този повод Фандъкова му подари икона на "Св Димитър" – закрилникът на строителите, за да върви изграждането по вода и без аварии.

След това около пет минути столичният кмет изказва благодарности на всички ангажирани с метрото – от главния архитект Петър Диков, през заместниците ѝ, министрите, Европейската комисия и разбира се "лично на премиера Борисов".

Не случайно Европейската комисия дава столичното метро за пример, отбеляза Фандъкова.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо протестираха строителите?