Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

От "ИКЕА" до "ИДЕЯ": Излизането на западни марки от Русия отваря ниша за подражатели

13 коментара
От "ИКЕА" до "ИДЕЯ": Излизането на западни марки от Русия отваря ниша за подражатели

Напускането на много от най-големите световни марки на руския пазар в знак на протест срещу нахлуването на Москва в Украйна създаде маркетингова ниша за местни компании, подаващи заявки за патенти за поразително подобни лога, съобщи японският бизнес всекидневник "Никей", цитиран от БТА във вторник.

Руска компания за консерви подаде молба да регистрира търговска марка за новата си верига за бързо хранене "Чичо Ваня". Логото наподобява златните арки на ресторантите на "Макдоналдс" (McDonald's), но обърнати настрани.

Американската верига за хамбургери обяви на 8 март, че временно ще затвори всичките си 850 обекта в Русия в отговор на инвазията на Москва.

Дългите опашки, които се образуваха пред заведенията скоро след това, подсказваха, че много руснаци са не биха желали да ги видят затворени.

И все пак Русия се опитва да постави патриотичен оттенък на "новото" лого - името на веригата идва от заглавието на пиеса на руския литературен класик Антон Чехов.

На 10 март Вячеслав Володин, председател на Думата (долната камара на руския парламент) и приближен до президента Владимир Путин, каза: "От утре на тези обекти трябва да имаме не "Макдоналдс", а "Чичо Ваня". Изглежда, че този коментар е вдъхновил подаването на заявка за търговска марка, отбелязва вестникът.

Имитациите не свършват с "Макдоналдс".

На 21 март беше подадено заявление за регистриране на търговска марка за руски търговец на дребно на мебели, наречен "ИДЕЯ" (IDEA). Логото на компанията - името ѝ в жълт овал на син фон, поразително наподобява на това на шведския мебелен гигант "ИКЕА" (IKEA), която по-рано заяви, че ще спре операциите си в Русия.

Дизайнерът, подал заявлението, каза, че новата компания ще може напълно да задоволи търсенето на мебели на руския пазар след напускането на "ИКЕА", според РИА Новости. Според някои коментари обаче има малка вероятност търговската марка да бъде одобрена, тъй като цветовете напомнят за националния флаг на Украйна.

Новата руска социална мрежа "Росграм" (Rossgram) не само има име, подобно на американския си конкурент "Инстаграм" (Instagram), който е изключително популярен в Русия, но и цветовете на логото също са почти същите. Хората, запознати с приложението, го описват като "клонинг" на "Инстаграм", който позволява на потребителите, включително руски високопоставени лица, до голяма степен да прехвърлят акаунтите си от "Инстаграм".

Американската компания "Мета" (Meta), собственик на платформите "Инстаграм" и "Фейсбук" (Facebook), смекчи правилата си, за да позволи публикации с насилствено съдържание, призоваващи към смърт на руските нашественици. В отговор руският комуникационен регулатор "Роскомнадзор" блокира достъпа до "Инстаграм" на 14 март.

Зад тези имитиращи марки се крият заплахите на руското правителство да обмисли изземване на активи на чуждестранни марки, които спират операции или се изтеглят от страната, отбелязва "Никей". Според изданието местните компании може би смятат, че имат шанс да придобият управлението на такива активи, ако успеят да привлекат клиентите на западните марки.

Руското правителство ще настоява да се "въведе външно управление и след това предприятията да бъдат прехвърлени на тези, които действително искат да работят", каза Путин на 10 март и допълни, че има достатъчно правни и пазарни инструменти за това.

В съдебните битки за нарушаване на правата на търговска марка, ключов въпрос е дали потребителите бъркат оригиналната марка и копията, каза Кийоши Курихара, адвокат и консултант по интелектуална собственост.

Според експерта е малко вероятно марките, които напуснаха Русия, да заведат дела в страната за нарушаване на търговските им права.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Williams Smith
    #13

    МОЕТО ИМЕ Е УИЛЯМ. Аз съм късметлия, че намерих истински заклинател и за да спазя думите му, д-р Огунделе върна жена ми, която ме напусна заради друг мъж след 3 години, след работата му за мен тя се върна след 24 часа... благослови ти и моят Бог те пазят в безопасност и здраве. Това е моят начин да го оценя, ако имате нужда от помощ за вашата връзка, брак и т.н. Свържете се с д-р Ogundele WhatsApp или Viber: 27638836445. Той е добър човек.

  2. Калико Джо
    #12
    Отговор на коментар #9

    Нито една от азиатските страни не е била под блокада. Напротив, Япония и Южна Корея бяха активно подкрепяни от САЩ (както и Зап.Европа) след войната, а Китай почна да се развива след смъртта на Мао и отварянето им към Запада и е изцяло с чужди инвестиции. По-подходящ пример за страни в ембарго са Сев.Корея, Куба, Иран и Венецуела. Те как напредват икономически?!

  3. мислещ
    #11

    Фейк марки, лоша имитация. Фейк страна с фейк демокрация и фейк родолюбие. Тия са по-зле и от китайците. Като мразят Запада, защо им плагиаторстват символите и марковоте имена.

  4. Sin
    #10

    Единственото, което ще постигнат е да опропастят доброто име на тези марки в Русия. До това води винаги руският начин на управление и производство - ниско качество, отчайващо производство, лошо име и пропадане. Както с всичко друго досега.

  5. анита хегерланд
    #9

    Това се случи най-напред в Япония, после в Китай, а сега и в Русия. Какво е необичайното тук?! Това е руският отговор на международните санкции. Ако от този протест се роди руски продукт, който да се развие на местния пазар, но да завладее азиатския по-късно, това ще е истинската сензация. Азиатските пазари се радват на голямо международно фирмено представителство, защото доходите там най-бързо се повишават, средната класа най-бързо расте, а това са гладните потребители. Това трябва да направят и нашите бизнесмени: на намерят начин да се финансират взаимно, да изработят продукти, които са контурентни на международния пазар и да потърсят ниши за реализация...

  6. jorro22
    #8

    Немедлено от латинската азбука да се извади буквата Z... руснаците си я припознаха. А също и буквитe V и О

  7. Rhapsody of fire
    #7

    Гнусни и жалки, както са били винаги. И както винаги- няма да прокопсат. Проклета Империя на злото.

  8. BLM
    #6

    Това, че крадат от край време е непростимо, но масовите убийства и терор трябва най-после да бъдат наказани жестоко.

  9. NORAD
    #5

    Импортозамещение - дума на 2014 г, а също и 2022,2023,2024...

  10. SILENCE
    #4

    Има само един проблем - качеството на заменката. Помним ЦоЦиалистическия лагер и разликата между, например, сОвеЦка/рашистка ютия и някаква западна.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.