Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

От ноември се облекчава прехвърлянето на банкови сметки

14 коментара
От ноември се облекчава прехвърлянето на банкови сметки

Европейската комисия планира от ноември 2009 г. облекчени правила за прехвърлянето на банковите сметки на гражданите от едни трезор към друг, изготвя се и единен европейски формат на сметките за ток и за газ, който ще бъде представен през юли и в началото ще е препоръчителен. Ако обаче продължават оплакванията от потребителите за неясни сметки, той е стане задължителен, заяви пред журналисти в петък европейският комисар по защита на потребителите Меглена Кунева.

За да се подобри обслужването в банковия сектор, представители на ЕК са се договорили с Европейската банкова асоциация, вместо да се приемат задължителни директиви, финансовите институции да изработят и приемат кодекс, за да се улеснят клиентите..

Едното облекчение е свързано с прехвърлянето на сметки от една в друга финансова институция.

Сега банката омотава клиентите си с договори, сложна, бавна и скъпа процедура, ако те решат да си прехвърлят сметките при техен конкурент.

От 1 ноември обаче клиентът просто трябва да отиде при новата банка, която е избрал, и тя става посредник между него, старата му банка и кредиторите. Това означава, че новата банка ще вземе от старата нужната ѝ информация за периодичните транзакции на потребителя и ще поиска тези операции да се прекратят по старата сметка.

Старата банка трябва да предостави информацията за плащанията на потребителите до седем работни дни от получаването на молбата за прехвърляне. Новата банка трябва да прехвърли плащанията на новата сметка в рамките на още седем дни от получаването на информацията. Също за седем дни се предвижда новата банка да информира третите страни за промяната или да съдейства на потребителя за това.

Предоставянето на информацията за плащанията по старата сметка на новата банка или на потребителя е безплатно, както и закриването на старата сметка. Такси по други услуги, свързани с прехвърлянето на сметката, могат да бъдат начислени, обясни Кунева.

Девет оплаквания от български граждани към три банки са постъпили в кабинета на българския еврокомисар, каза още Кунева. Потребителите са били недоволни от това, че не са били предупредени за повишаването на лихвите по кредитите, въпреки че това е било фиксирано условие в договора. Една от банките вече се е извинила на клиента и му е предоставила определени преимущества. Останалите оплаквания са прехвърлени за проверка от Комисията за защита на потребителите.

Идеята за евро-бланка за сметките на ток се ражда след като по инициатива на Кунева миналата година се провежда проучване за настроенията сред потребителите в Европейския съюз. Според него енергетиката, банковите услуги и обществения транспорт са областите, които предизвикват най-широко недоволство сред европейските потребители.

Така е сформирана работна група към ЕК, която трябва да изготви препоръчителен единен формат на известията за консумацията на електроенергия или синьо гориво и дължимата сума

В работната група участват потребителски организации, енергийни регулаторни органи на страни от ЕС, доставчици, разпространители и оператори на разпределителни системи. Българското участие е от страна на енергийното министерство и потребителски организации.

На първата си среща групата е решила на първата страница на сметката за електричество задължително да фигурират името на доставчика, на потребителя, цената и периода на потребление.

През юли 2009 г. окончателният вариант на предложението за единен европейски формат на сметките за електричество трябва да е готов.

Два месеца по-рано - през май, ще бъде представена и европейска бланка за оплаквания на потребителите от ЕС, каза Кунева. Ние не сме омбудсман, каза комисарят, но оплакванията на европейските граждани са съществени за формиране на политиката на ЕК.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. бла,бла,бла
    #15

    Нито авторът нито меглена са наясно за какво говорят. Direct debit е непреодолимо интелектуално препиятствие за тях.

  2. ДърдУрко
    #14

    !!!

  3. dedov
    #13

    като чеи човек не може да си открие сметка в друга банка и да си напише елементарни наредания и цялата глупост става безмислена

  4. 07
    #12

    получава 37000 лв. месечно.

  5. nekoi
    #11

    daje davaha po edin iPod, ako si prehvarlish smetkata v druga banka;)

  6. До ДърдЪрко
    #10

    !!!

  7. nesabravka
    #9

    kraino vreme e tova da stane kakto i prevodi po bankov pat na saplati i dr ,taka ste ima po malko krajbi krienici

  8. REDOVEN 4ITATEL
    #8

    Е, ВЕЧЕ СЪМ СПОКОЕН!!! ПРИ ТАЗИ ИНФОРМАЦИЯ ВОГА САМО ДА СИ СВИРКАМ ЩАСТЛИВО!!!

  9. paris
    #7

    4ove4e, ti naistina si palen IDIOT

  10. Гаспар Арнери
    #6

    Очевидно този човек се нуждае спешно от специализирана медицинска помощ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.