Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

От "режете разходи" до "ще има ли качество" - шах с европроектите за селата

48 фермерски инвестиции вече "изгоряха" през 2021 година

3 коментара
От "режете разходи" до "ще има ли качество" - шах с европроектите за селата

От "режете разходи" до "ще има ли качество". В такава патова ситуация са десетки проекти на малки градове и села, свързани с изграждане на нови пътища, ремонтиране на детски градини, прокарване на канализация по Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 (ПРСР), установи проверка на Mediapool.

От едната страна на монетата са самите общини, които от лятото насам посочват, че заради галопиращите цени на строителни материали, метали, стомана и енергия проектите са поскъпнали с 30-40% и няма как да се изпълняват за сумите, договорени преди около 2 години. Налага се финансирането им да се увеличи.

От другата страна е фонд "Земеделие", който казва, че законодателството не позволява увеличаване на субсидията по проектите. Затова ведомството съветва общините по всеки такъв проект да пренаредят разходите, като свият едни харчове за сметка на други, но да не надскачат одобреното финансиране на проекта. Явно, идеята е така да се осигурят повече пари за най-поскъпналите материали, като средствата се вземат от други разходи в същата инвестиция. Общините обаче риторично питат дали по този начин няма да се стигне до компромис с качеството на проектите. Преди ден Mediapool посочи, че проблемът е факт и по други европрограми и за решаването му са необходими поне 600 млн. лв.

Пинг-понг с разходите

От фонд "Земеделие" уточниха, че до момента към тях са се обърнали само общини, които искат сами да дофинансират проектите си и така да поемат поскъпването на материалите.

"Има постъпили запитвания от общини, дали е допустимо завишаване на прогнозната стойност на обществените поръчки над стойността на одобрените разходи. След направени проучвания от общините е установено завишаване на цените на стоките и услугите, поради което общините са заявили желание да завишат прогнозната стойност на поръчките…, като разликата в цената ще бъде поета за сметка на възложителя (общините - б.а)", посочиха пред Mediapool от фонд "Земеделие".

В момента обаче доплащане от страна на общините е недопустимо, защото тези проекти се финансират 100% от ЕС и правилата, по които вече 15 години се прилага схемата, изключват финансово участие и на общините. Mediapool се обърна към фонд "Земеделие" със запитване как да действат общините и дали въобще имат полезен ход при тази ситуация. Именно от писмения отговор на експертите стана ясно, че е възможно единствено и само пренареждане на разходите по проекти, но не и увеличаване на субсидията по тях.

"Бенефициерите (общините - б.а.) по ПРСР 2014-2020 г. вече могат да прехвърлят бюджет от един първоначално одобрен разход в друг при спазване на изискванията, посочени в договора за безвъзмездна финансова помощ, без това да се отразява на общата стойност на финансовата помощ, тъй като това е недопустимо, съгласно действащата нормативна уредба", уточняват експертите. От отговора им става ясно, че това изменение е направено в началото на 2021 година. Успоредно с това се посочва, че в момента Законът за обществените поръчки не позволява да се правят анекси по подписани договори за проекти с проведени обществени поръчки, чрез които евентуално да се увеличи стойността на проекта.

Тотално оплетени

От Националното сдружение на общините в България коментираха пред Mediapool, че няма как да намаляват едни разходи за сметка на други, защото в проектите за строителни работи всичко е строителство, а то поскъпва.

"В тези проекти няма други разходи освен за строителство. В тях няма дори разходи за управление на проектите, които потенциално да се свият. Намаляването на стойността на тези разходи означава компромис с качеството", посочи Силвия Георгиева, изп.-директор на сдружението.

Парадоксите обаче не спират. Независимо че реално общините нямат полезен ход в настоящата ситуация, от фонд "Земеделие" припомнят, че по договор местните власти са длъжни да започнат изпълнение на проектите.

"В договорните разпоредби не е предвидена възможност за временно неизпълнение на проектите. Съгласно договорните разпоредби, ползвателите следва да започнат изпълнението на одобрените дейности по проекта в определения в договора срок и да предоставят пред ДФ "Земеделие" доказателства за това", посочват пред Mediapool от ведомството. Оттам влизат в детайли и уточняват, че доказателствата са фактури, приемо-предавателни протоколи и други документи, "доказващи извършени плащания на стойност не по-малка от 20% от одобрената финансова помощ по договора".

В писмените си отговори до Mediapool от фонда признават, че вече имат и първи проект, при който община е загубила одобрено еврофинансиране. Не се уточнява за коя община конкретно става въпрос, но договорът е прекратен поради незапочване изпълнението на инвестицията в срок и е за спортни площадки. Той е бил сключен на 14 май 2019 г, а обществените поръчки са постъпили и одобрени от фонда в периода 18 юли 2019 г. - 17 март 2020 г.

Бумащина и неактуализирани критерии с години

Наред с надутите цени, пречка пред общинските проекти са и неактуализирани референтни цени, по които фонд "Земеделие" оценява проектите за пътища, ремонт на детски градини, спортни площадки и т.н.. Оказва се, тези критерии не са обновявани вече 7 години.

"Изпълнението на проектите се затруднява и от факта, че фонд "Земеделие" има референтни цени за основните строителни материали и дейности. Последната им актуализация е била през 2016 година. Така, дори и някои общини евентуално да имат собствени средства, с които да увеличат ресурса на проекта, те не могат да го направят, защото ще надскочат референтните цени на фонда, т.е. правилата не позволяват", уточни още Силвия Георгиева. Другото нарушено правило е споменатото изискване, че тези проекти 100% се изпълняват с европари.

От Националното сдружение на общините в България посочват, че тези проекти се бавят значително и заради заложени три съгласувателни процедури между общините и фонд "Земеделие". Резултатът от това пращане на документи напред-назад е, че изпълнението на един проект се забавя от 3 до 5 години.

"Ако в момента имаме проблеми с изпълнението на нашите проекти, то е именно защото процесът по изпълнение на един проект отнема между 3-4 години, а в някои случаи дори и 5 години. Причината са дългите съгласувателни процедури. Подписването на един договор все още далеч не означава, че започваме строителство", добави Силвия Георгиева.

Тя влезе в детайли и уточни, че първо се изисква, когато е изготвена документацията за поръчката, тя да се изпрати за т.нар. предварителен контрол до фонда. Оценката на тази документация от ведомството понякога отнемало до 1 година. След като се избере изпълнител по проекта, отново цялата документация се изпраща до ДФЗ, за да се направи анекс по договора за безвъзмездната финансова помощ, защото в следствие на поръчката цената за изпълнение вече е по-ниска от очакваното. Трети път документи за съгласуване се изпращат при подаване на искания за междинни и окончателни плащания по проектите.

"Ако обществената поръчка се обжалва, изпълнението се забавя с още една година и така само до тук проекта се забавя с поне 2 години", каза Георгиева.

Силвия Георгиева, изп.-директор на Националното сдружение на общините в Република България. Сн. БГНЕС

От Сдружението на общините смятат, че проблемът с буксуващите в момента проекти на общините може да се реши с предприемането на няколко конкретни стъпки от държавата. Първо, бързо да се остойности недостигът на средства по всеки проект, което се прави между общината и управляващия орган по която и да е европрограма. Второ, да се осигури необходимият ресурс от държавата и трето - да се изготви ясно методическо указание от страна на Агенцията по обществени поръчки как да се анексират договорите в случай, че държавата отпусне средства, които да покрият ръста на цените заради инфлацията.

Експерт от фонд "Земеделие", пожелал анонимност, посочи пред Mediapool, че трябва да бъде взето законодателно решение на правителствено ниво, което да отключи възможността за анекси по всички европрограми, за да може да се излезе от патовата ситуация в момента. За такъв механизъм вече обеща в началото на януари вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов.

Изгоряха 48 фермерски проекта заради пандемията

Само през миналата година са прекратени общо 48 фермерски проекти заради невъзможност за изпълнение покрай пандемията и поскъпването на живота, става още ясно от отговорите на фонд "Земеделие" до Mediapool.

В момента подобно на общините също във фонд "Земеделие" започват да идват сигнали от фермери, че проектите им буксуват заради инфлацията.

"Постъпили са общо няколко заявления от бенефициери в тази хипотеза. Необходимостта от промени по тях е аргументирана с повишаващите се цени на основните материали, необходими за строително-монтажните работи. Посочени са и други причини, свързани с продължаващата епидемиологична обстановка в страната и увеличените цени на енергийните източници", добавиха от ведомството.

Оттам уточниха, че става въпрос за инвестиции в земеделски стопанства (т.нар. мярка 4.1), инвестиции в предприятия от хранителната промишленост и маркетинг (мярка 4.2) и инвестиции за неземеделски дейности в селата (мярка 6.4.1). От ведомството обаче припомнят действащите правила, според които при невъзможност да се започне изпълнението на инвестицията, срокът за това може да бъде удължен, но с не повече от три месеца.

Тепърва предстои да видим кога и как ще бъде разплетен Гордиевият възел с буксуващите общински проекти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #3
    Отговор на коментар #2

    Абе, пак ще се краде, ама нейсе! От времето на Щастливеца през 19 век до наши дни, българинът разглежда общественото като чуждо, което трябва да се ограби за лично ползване.

  2. boriana
    #2

    Когато се променят правилата при тези проекти- общината да участва със свои средства в определен процент, т. е. да си бръкне в джоба, та да видим как ще се самокрадат, а държавата да додава до определена сума, европарите само да подпомагат, няма да се промени много отношението към парите, качеството и цените.

  3. boriana
    #1

    Тези проекти са такова харчене на пари, такова крадене от местните управници и един тесен крпъг от местната власт. Да не говорим, че изпълнението се дава на близки на местната власт фирми, които знаят предвалително, че ще спечелят поръчката и надуват цените. Между пороците на тези проекти е непрецизната незадълбочена и обстойна проверка на исканите и после похарчени пари. Защо е така- защото по места продължават да гледат на това като при социализма- нали парата е държавна защо да не покраднем.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.