От Русия с блъф

Руските стратегии в социалните медии всяват объркване

От Русия с блъф

Във вирусно видео, цируклиращо онлайн, младеж с кожена ушанка, украсена с избродирано лого на съветската армия, е заснет в стая на луксозен московски хотел, където разказва шеговито последния скандал за т.нар. "руското досие" на Доналд Тръмп. Изкусният клип е публикуван в четвъртък във видео канала In the Now, който има близо 1.3 млн. фенове във Фейсбук с обещанието да е алтернатива на "историите от основните медии, които облъчват мозъка ви на път за работа".

Клипът е замислен да възбуди любопитството. Но много от онези, които са го гледали, може би не са наясно, че In the Now е част от RT – руската английскоезична медийна мрежа, която според американските разузнавателни агенции е била част от кампанията, разпоредена от руския президент Владимир Путин, да наклони везните на американските президентски избори в полза на Тръмп.

Разсекретеният доклад на американското разузнаване посвещава на RT – по-известна с предишното си название Russia Today – два пъти повече внимание, отколкото на хакерските атаки и изтичането на имейли от Демократическата партия, за които американските служби обвиняват Русия, пише "Файненшъл таймс".

Според техните оценки Кремъл използва RT и сестринския ѝ новинарски сайт Sputnik, за да осъществява своя дългогодишен стремеж за подкопаване на предвождания от САЩ либерален ред, като атакува кандидата на Демократическата партия Хилари Клинтън, представяйки я като олицетворение на корумпираната олигархия, която задушава американската политика.

В доклада се казва, че дейността на RT е ключов елемент от тази кампания, използваща различни агенти на влияние, подставени организации и разработки. Изненадващото фокусиране върху RT и липсата на доказателства предизвикаха присмех в Москва.

"Скъпо ЦРУ! Това, което пишете, е пълен провал", коментира в своя блог главният редактор на RT Маргарита Симонян. Нищо не е доказано, няма назовани източници, разузнавателната информация е стара и/или фалшива, докладът е на училищно ниво, написа тя и заключи: "В нашето шпионско училище щяхте да ядете бой за такава калпава работа."

RT е смесица от леви и десни позиции срещу установените западни политици, съчетали подкрепа за руската политика в украинския конфликт и силна доза бесни конспиративни теории, които отдавна затрудняват западните политици за това как да реагират.

Сенаторите от Републиканската партия Джон Маккейн и Лиднзи Греъм призоваха за засилване на санкциите спрямо Москва, както и за по-голямо финансиране на "Гласът на Америка" и "Радио Свободна Европа" – двете "контрапропагандни" медии на САЩ от епохата на Студената война.

В края на миналата година Европейският парламент прие резолюция, настояваща ЕС да отговори на "информационната война" водена от Русия чрез RT и Sputnik, окачествени като инструменти на "вражеска пропаганда".

Активизацията на RT в производство на вирусни видео-проекти като In The Now идва в подкрепа на подозренията на Запада, че Русия се стреми да яхне вълната на фалшивите новини в социалните медии, помагайки по този начин на антисистемни движения.

Формално RT се води независима организация с нестопанска цел и твърди, че е редакционно независима. Последните обвинения срещу RT се оказаха благодат за г-жа Симонян, една от най-високопоставените руски журналистки, която на бюрото си има пряка връзка с Кремъл. Седмици след резолюцията на Европейския парламент Москва одобри допълнителни 1.22 милиарда рубли (около 20 млн. долара) финансиране на дълго подготвяния френскоезичен канал.

И въпреки всичко има основания да се смята, че ефективността на RT в разпространението на руската пропаганда може да е преувеличена, отбелязва "Файненшъл таймс".

Каналът твърди, че достига до 700 милиона души по целия свят, но се гледа само от 0.5% от телевизионната аудитория във Великобритания и не е включен в рейтингите на Nielsen TV в САЩ.

RT се гордее, че е първият телевизионен канал, достигнал рекордните 1 млрд. гледания в YouTube, но 81% от нейната продукция са пренасочени материали от трети източници, които имат малко или нищо общо с основната мисия на Русия или RT. Елън Мицкевич, професор от Duke University в САЩ, обръща внимание на това, че само 1 процент от съдържанието на RT в YouTube има отношение към политиката. Най-гледаното видео на RT е за разбиването на метеорит в руската планина Урал през 2013 г.

Маргарита Симонян твърди, че RT е сериозен новинарски канал, който не разчита на подвеждащи видеа, за да печели зрители. По думите ѝ каналът In the Now, който приканва зрителите да се облегнат, отпуснат и наслаждават на хипнотизиращи овце, е редакционно независим. Новините на RT и Sputnik от време на време произвеждат тяга сред т.нар. алтернативно-десни привърженици на Тръмп, но и двата канала далеч не се ползват с авторитета на значимите за тях медии като Breitbart, InfoWars или пък многобройните Фейсбук страници, разпространяващи измислени истории.

Василий Гатов, руски медиен изследовател в Annenberg Center на университета в Южна Калифорния, казва, че истинското постижение на RT е да трови кладенеца на западния дискурс.

"Като телевизионен оператор RT е провал – това е лош канал. Като пиар оръжие (или) шприц за впръскване на отровни идеи във вените на западните медии, е много успешен", коментира той. Руският експерт обаче е на мнение, че западните политици не бива да влизат в играта на Москва и да приемат заплахата твърде сериозно. Надценяването вероятно е по-опасно отколкото подценяването, смята той и допълва: "Руското разузнаване е много добро в рефлексивните контролни игри, защото то ги е измислило."

Споделяне
Още по темата
Още от Анализи и Коментари