Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

От Тахрир до Тръмп: национализмът похити надеждите на хората

Необходимостта на демонстрантите от признание бе подчинена на едно по-тъмно и създаващо разделения движение и нови герои, обещаващи им величие.

3 коментара
От Тахрир до Тръмп: национализмът похити надеждите на хората

Необходимостта на демонстрантите от признание бе подчинена на едно по-тъмно и създаващо разделения движение и нови герои, обещаващи им величие.

Хиляди хора на площад Тахрир скандираха лозунга "Хляб! Достойнство! Свобода!". Беше 2011 година, Арабската пролет беше в апогея си. Стоейки сама сред множеството, си спомних как работник на средна възраст, когото бях срещнала в Буенос Айрес едно десетилетие по-рано, ми разказваше защо той и колегите му са превзели фабрика по време на аржентинския икономически колапс. Той изброи набързо причини като глад, бедност и неравенство, а след това гласът му се измени: "Шефът ни никога не ни казваше "добро утро", а това унищожава достойнството ти".

Достойнство е хлъзгава дума и донякъде прекалено неуловима идея, че да бъде включена в социален договор или като искане от ново политическо движение. Въпреки това тази е думата, която най-добре изразява идеята, че борбата с икономическите трудности не е единственото нещо, което провокира гнева на бедните хора. Да си играят с теб, да ти се подиграват и да те лишават от последните черти на човешкия ти облик прави физическите последици на всекидневната бедност по-трудни за понасяне.

На това ме научи една самотна майка на четири деца, живееща в един от най-бедните квартали на Истанбул на хълм, гледащ към Босфора. Тя не изпитваше гняв, когато ми разказа, че децата ѝ понякога си лягат гладни нощем, но изпадна в ярост, щом си спомни как нейният шеф ѝ казал саркастично: "но все пак имате гледка към морето". След тези думи тя напуснала работата си, казвайки: "О, да, топим си хляба в морето за вечеря!". Гордото изражение на лицето ѝ ме научи, че да защитаваш достойнството си понякога е по-сладко от хляба, дори когато си гладен.

Площад Тахрир в Кайро, парк Гези в Истанбул и площад Пуерта дел Сол в Мадрид: не толкова отдавна на тези и други места имаше демонстрации и надежда за радикални демократични движения, искащи промени в политиката и възстановяване на достойнството на хората. Те бяха или насилствено потъпкани, или абсорбирани в конвенционалната глобална политика.

Сега за пореден път милиони хора по света излязоха на демонстрации. Настроението и посланието обаче се промениха. Този път те настояват за уважение към "истините" им и към техните създаващи разделение избори. Битката за достойнство бе заменена от агресивно изтъкване на гордост - на нацията или на определена версия "на народа".

Между думите "достойнство" и "гордост" има изключително голяма разлика и тази разлика е в центъра на глобалната политическа и нравствена бъркотия, с която се сблъскваме днес.

Необходимостта от достойнство е вродена за човека и е свързана с обичта ни към човечеството. Гордостта, от друга страна, е една фасада, зад която се крие желанието да те признаят за изключителен и да бъде даден отговор на въпроса кой кого превъзхожда. Тя създава разделение. Когато обаче тълпите са достатъчно отчаяни, за политиците е лесно да превърнат нуждата за човешко достойнство в отмъстително желание за гордост. Именно това прави крайнодесният популизъм.

Опасно и тъжно е, че толкова много обществен гняв е организиран и мобилизиран от крайнодесни популисти и безскрупулни автократи като Доналд Тръмп, Виктор Орбан, Реджеп Тайип Ердоган в Турция и Жаир Болсонаро в Бразилия. Те сочат с пръст журналисти, учени и политическата класа и казват: те са тези, които си играят с достойнството на хората.

Тези лидери обикновено произхождат от привилегированите класи, но карат хората да вярват, че ще поставят елита на колене и ще им позволят да си върнат достойнството. По тази причина на проявите на Тръмп и на демонстрациите за Брекзит виждаме как белязани от борбата за оцеляване лица придобиват ведро изражение и се изпълват с нова енергия. Това са души, които преоткриват способността да казват "не" на един свят, който в продължение на десетилетия ги държеше в подчинение с капиталистическото мото "Няма алтернатива" (There Is No Alternative; Tina).

Въпреки доминиращото икономическо схващане, че хората функционират най-добре, когато са водени от страха да не се провалят в материално отношение и от желанието да спечелят повече, човешката душа, най-странното явление на планетата, има също така нужда от смисъл. Към настоящия момент дори и най-големите привърженици на капитализма знаят (както видяхме в Давос), че икономическите механизми на неолиберализма са дисфункционални, че главното му послание преживява колапс и че едно провалено послание не може да създава вдъхновяващи герои.

В същото време хората по света усещат болка от потъпканото си достойнство и изпитват гняв, че са били измамени. Тази е причината те с охота да се ентусиазират от решения, които са твърде прости, че да са истина, да намират видими мишени за гнева си и, най-важното, да се вкопчват в лъжливи надежди. Те са готови да следват нови герои, обещаващи им величие.

Да следват герой, който им напомня за собствената им базисна човешка мощ носи такава сладка и фундаментална радост, че те са готови да правят компромиси с всичко. Това е свързано с една сложна част от човешката душевност, която доминиращата икономическа система пренебрегваше толкова дълго време, че сега тази човешка потребност застрашава самата система, която я оформи: Брекзит застрашава свободната търговия, протекционизмът на Тръмп нарушава първата заповед на неолибералната икономика "лесе-фер" (laissez-faire).

Малцина лидери се противопоставиха открито на надигането на национализма и нативизма. Малцина са готови активно да говорят за възможността за един по-добър свят, да кажат, че има алтернатива, основана не на отмъстителната гордост, а на мирното човешко достойнство. Именно заради това е толкова голямо вълнението, свързано с Александрия Окасио-Кортес, новата звезда на американската политика и най-младата жена, която някога е била избирана за член на Камарата на представителите. Тя е рядък глас и знае, че борбата не е само срещу материалното неравенство.

Докато гледах видеозапис на една от речите ѝ, прочетох публикуваната наскоро Нова европейска сделка, която до този момент е единственият солиден политически документ, предлагащ алтернативен икономически модел за стария континент. Манифестът е дело на движението на бившия гръцки финансов министър Янис Варуфакис "Демокрация в Европа" и изброява принципите на движението: демокрация, прозрачност, плурализъм и още много неща, на които не би се противопоставил никой здравомислещ човек.

В него обаче не се говори нищо за човешката душа или човешкото достойнство. Това е организация, която говори за интернационализиране на опозицията, за изправяне рамо до рамо с американския сенатор Бърни Сандърс и припомняща, че мотото "Няма алтернатива" е изфабрикувана илюзия, но се чудя, в качеството ми на привърженик на това движение: къде са думите, които ще направят ведри лицата, белязани от борбата за оцеляване.

Както видяхме в Турция, САЩ и части от Европа, крайнодесните популисти пречат на рационалното мислене и въодушевяват масите, създавайки свои собствени движения. Те се възползват от опозицията, която в своя защита прави нервни шеги за безскрупулни лидери, премахват институции и, в крайна сметка, променят облика на страните си, за да се носят на вълните на политическата лудост. Това е глобален проблем, който има нужда от глобално решение. Да защитиш човешкото достойнство от опасното искане на популизма за гордост, докато в същото време се противопоставяш на доминиращата икономическа система, ще изисква изключително много солидарност.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. edin.drug
    #3

    Хайде да ти угодим, мишок! Статията е левичарска и принципно не съм съгласен с това, което казва. Не ме интересува нито Александрия Окасио-Кортес (не съм слушал нейни речи) нито Бърни Сандърс. Варуфакис е комунист, който за малко щеше да катастрофира Гърция - добре, че Ципрас се оказа по-разумен. Не смятам също че капитализмът има полезна алтернатива. НО... анализът за това, как популизмът яха нараненото достойнство на хората, извращавайки изконното им желание за човешко самоутвърждаване, е абсолютно

  2. Real ''Mickey''
    #2

    Ох как искам дежурните по форуми да дойдат под тази статия и подискутираме този пасквил:):):) (Практичния комунист от Обеля, Таварищ Друг, Калитко, Владо Илич,Дмитрий столетника ...и разклонения)

  3. Real ''Mickey''
    #1

    Поредния лигав, (крокодилски) сълзлив, смешен, комунистическо-интернационален пасквил от Гардиън:):):)


    А матровския плам от "статията" за младата Цола Драгойчева на САЩ(Александрия Окасио-Кортес) и поредната нова "Световна Революция на Пролетариата", направо ме преви от смях:

    "Именно заради това е толкова голямо вълнението, свързано с Александрия Окасио-Кортес, новата звезда на американската политика и най-младата жена, която някога е била избирана за член на Камарата на представителите. Тя е

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.