Отбой за повечето часове кормуване след протест на автошколите

Нова работна група ще уточнява какви ще са обучението и изпитът за шофьорска книжка

снимка: БГНЕС

Правителството ще отмени наредбата, предвиждаща увеличение на часовете по кормуване за кандидат-шофьорите и въвеждането на джипиес контрол в учебните автомобили, а нова работна група ще решава как да се провежда обучението на младите шофьори, какъв да е контролът върху курсовете, за да няма купуване на книжки и как да се провежда изпитът. За това се разбраха протестиращите автоинструктори, които във вторник блокираха част от центъра на София заради планираните промени, и министрите на транспорта и образованието Росен Желязков и Красимир Вълчев. В разговорите е участвала и Малина Крумова, председател на Държавната агенция по пътна безопасност, която ще поеме ръководството на договорената работна група.

По думите на Крумова предстои да се "уточни какъв трябва да е изпитът, какво трябва да е обучението, какви да са необходимите мерки – много по-широко, извън провеждането на обучението и контрола върху обучението". Тя обяснява, че ще се работи и в контекста на планирания нов закон за движение по пътищата, след като правителството се отказа от идеята си за три отделни закона, които да обхващат и състоянието на автомобилите и контрола върху автосервизите и шофьорските курсове, ,

"Когато работната група излезе със съответните предложения, и те се приемат и няма разнобой в бранша, и се приемат консенсусно, тогава ще започнат промени в нормативната база", обясни директорът на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

Недоволството на автошколите бе насочено срещу решение на образователния министър да се увеличат часовете за кормуване от 31 на 42 часа, теоретичното обучение да се намали до 14 часа и да се въведе GPS система за контрол на практическото обучение през платформа на частна фирма, за което трябва да плащат и автошкорите и кулсистът.

До отмяната на вдиганетоа на часовете за кормуване се стигна след като учебни коли блокираха столичния бул. "Цар Освободител". Това затрудни движението в центъра на столицата.

"Ние не сме против контрола, но контрол трябва да има върху качеството на обучението, а не толкова върху обема часове", каза пред БНР председателят на Националния автоинструкторски съюз Стефан Малковски.

Според него досегашният брой часове е достатъчен, защото 50-60 % от курсистите вземат книжка от първия път. Повечето от останалите пък издържали изпита от втори или трети път, което означава с 35 и 39 часа. Само под 5 % от курсистите се нуждаят от допълнителни часове.

Малковски добави, че е безсмислено броят на часовете за обучение да се увеличава нормативно, защото и сега всеки курсист може да вземе толкова часове, колкото смята, че са му необходими.

Още от България