Авиоотряд 28 е извършвал търговски полети без лиценз

Отборът на премиера е возен незаконно от правителствения самолет

Отборът на премиера е возен незаконно от правителствения самолет

Правителственият "Авиоотряд 28" е извършвал търговски превози, въпреки че не притежава необходимия лиценз. Това са потвърдили от главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" след запитване на вестник "Капитал".

Въпреки липсата на лиценз правителственият авиоотряд редовно извършва полети срещу заплащане. Информацията бе потвърдена лично от премиера Бойко Борисов в разгара на скандала с превоза на отбора "Бистришките тигри", където той е централен нападател, и футболистите от "Чавдар" Етрополе на депутата от ГЕРБ и негов приятел Емил Димитров.

Според въздухоплавателна администрация обаче авиоотрядът няма лиценз, който да му позволява да работи срещу заплащане.

Правителственият самолет Airbus А319 има разрешение за въздушни превози - полети със специално предназначение. Другата машина Falcon 2000 има разрешение за облитане на радио и светотехнически средства (самолетът е екипиран с техника, която се използва за проверка на радионавигационните, радиолокационни и светотехнически средства) и въздушни превози - полети със специално предназначение, а хеликоптерите Mи-8 и Augusta A 109 E имат разрешение за патрулиране и наблюдение, както и за въздушни превози - полети със специално предназначение. Всичките тези разрешения обаче са по Наредба № 24 от 2000 г. за издаване свидетелства на авиационните оператори, извършващи специализирани авиационни работи.

В нея изрично е посочено, че тя не се отнася "до авиационни оператори, изпълняващи въздушен превоз на пътници или товари и поща, за превози на аеротаксита и спешна медицинска помощ". За да извършва търговски превози, авиоотрядът би трябвало да разполага със свидетелство по Наредба № 37, по която са регистрирани всички търговски превозвачи в страната.

През август обаче Борисов обяви, че няма проблем с полета на съотборниците му, тъй като ще бъде заплатен, а и освен това и други отбори летели с правителствения самолет.

Шефът на "Авиоотряд 28"  Пенчо Пенчев вече отхвърли тезата, че подчинените му са извършвали търговски полети. В интервю за вестник "24 часа" той заяви, че парите покриват преките разходи за полетите.

"Никой не говори за печалба, тъй като това по европейските регулации не може да става. Ние не можем да конкурираме другите авиокомпании, защото сме бюджетна структура. Този еърбъс миналата година, с всичките му полети, е направил 170 часа. С футболисти, без футболисти, с президент, с министър-председател. Моите пилоти трябва да имат поне 300 часа на година във въздуха, за да отговарят на изискваният", посочи Пенчев.

Българският футболен съюз (БФС) преведе 23 000 лева за полета на третодивизионния клуб "Витоша" Бистрица, в който играе премиера, който лично е отговорен за "Авиоотряд 28".

Парите са платени от Емил Димитров, но се превеждат от БФС заради друг казус около Авиоотряд 28.

Според устройствения правилник на отряда, който регламентира дейността му, той е "авиационен оператор за изпълнение на полети със специално предназначение и полети за нуждите на министерства и ведомства". Според закона за гражданското въздухоплаване пък полети със специално предназначение са тези за превоз и обслужване на: президента, председателя на Народното събрание, министър-председателя, вицепрезидента , чуждестранни и държавни ръководители и лица, включени в състава на делегацията, придружаващите ги екипи, охрана и техните багажи. Никъде не е регламентирана възможност правителствените самолети да се използват от футболни клубове при това за срещи без никакво значение и спешност.

Шефът на отряда Пенчо Пенчев обаче обяви, че БФС е ведомство.

"И с адвокати сме говорили", каза Пенчев.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?