Отдавна загубена фреска от Леонардо да Винчи вероятно е открита

Копие от фреската на Леонардо, изпълнена от Рубенс- "Битката при Ангиари".

Фреска на ренесансовия художник Леонарно да Винчи, за която се смята, че е загубена от пет века, вероятно все още съществува върху стена на кметството на Флоренция, заявиха в понеделник учени и изследователи на художественото изкуство. Непотвърдените доказателства са събрани благодарение на високотехнологичен проект, използвал мини видео проби, предаде Ройтерс.

Разкритията бяха обявени от Тери Гарсия, вицепрезидент на американското Национално географско общество, което спонсорира изследванията на проекта "Изгубеният Леонардо". Той събра доста противоречиви мнения, тъй като се налагаше пробиване на няколко дупки в съществуваща творба на художника Джорджо Вазари, през които да се проучи с микро камера основата на стената в една от залите на Палацо Векио във Флоренция.

Така учените успели до вземат образци от покритата с новата фреска стена и открили черна и бежова боя, както и червен лак. Химически анализ показал, че черният пигмент съответства на използвания от Леонардо пигмент за изработването на "Мона Лиза".

Историята с изгубената фреска на великия маестро започва с възлагането през 1503 г. на Леонардо да изработи голяма фреска, която да отбележи празненствата по случай победата на Република Флоренция над Милано в битка, състояла се на 29 юни 1440 г.

Художникът, който не одобрявал войната като "най-животинската лудост", изобразил на стената група от окървавени коне и ездачи в яростна битка, но година по-късно се отказал от проекта. Като вероятна причина за изоставянето на работата му се посочва провал на използвана експериментално технология за рисуване на фрески.

Следите на творбата се губят, след като 50 години по-късно на художника Джорджо Вазари било поръчано да нарисува в залата нова фреска – "Битката за Марчиано", която покрила незавършената работа на Да Винчи, наречена "Битката при Ангиари".

Според някои твърдения Вазари бил отвратен от мисълта да разруши работа на Леонардо и затова изградил нова стена пред неговата фреска, оставяйки въздушно пространство от няколко сантиметра и дори, за да се търси творбата на маестрото, върху своята работа поставил знак върху вимпел, носен от войници, който гласял "Търсете и ще намерите".

Тъй като фреската на Леонардо все пак престояла известно време в сградата, нейни копия са били правени и едно от тях, изработено от Рубенс, се пази в Лувъра.

Почти медицински изследвания

Изследователи са използвали миниатюрни, подобни на медицинските ендоскопски проби. Други високо технологични инструменти са използвани за проучване през пукнатините във външната стена, държаща фреската на Вазари и с тях са взети образци за изследване.

‟Намерихме следи от бои, които изглеждат сходни с тези, които е използвал единствено Леонардо“, казва Маурисио Серачини, инженер и изкуствовед, който е издирвал ‟Изгубеният Леонардо“ три десетилетия.

‟Тези данни са много окуражителни“, казва той.

В изследването участват и Центърът за интердисциплинарна наука за изкуството, катедрите по архитектура и археология на Калифорнийския университет в Сан Диего и италиански специалисти по изобразителното изкуство.

‟Аз съм почти сигурен, че има откритие и мисля, че това е исторически ден“, каза Гарсия в интервю за Ройтерс на представянето на резултатите.

‟Има купища историческа документация, която сочи, че Леонардо е рисувал, че е зад стената и че рисунката е съществувала по времето, когато Вазари е нарисувал своята фреска“, допълва той.

‟Със серия от научни анализи, направени с помощта на най-модерната технология ние успяхме да установим, че там е имало стена пред оригиналната стена и доказахме визуално с ендоскопа, който показа, че там има процеп...и пробите от стената ясно показват, че има бои зад това“, уточни той.

Следващите стъпки

Гарсия заяви, че бъдещето на изследването зависи само от италианското министерство на културата, което трябва да реши какво ще се прави и ще бъдат ли проучвани други части от стената.

‟Не можем да кажем какво е състоянието в момента на Леонардо. Това зависи от бъдещите проучвания. Каквото и да е останало от Леонардо, то е зад тази стена“, каза Гарсия.

Някои специалисти по история на изкуството обаче са скептични. Те твърдят, че фреската ‟Битката при Ангиари“ най-вероятно е унищожена преди Вазари да нарисува новата си фреска.

Още от