Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Отделни концесии за порт "Варна -Запад" и терминала му за опасни товари

1 коментар
Отделни концесии за порт "Варна -Запад" и терминала му за опасни товари

Две отделни процедури по концесиониране ще се проведат за оператор на пристанище "Варна-запад" и за управление на терминала му за опасни товари. Това заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев при откриване на специализиран терминал за приемане и съхранение на рафинирани базови масла на стойност 10 млн. евро в морската столица.

Първата концесия на терминала за опасни химични товари се провали, тъй като потенциалните инвеститори се отказаха заради високата цена, искана от Министерството на транспорта.

Директорът на варненския порт Данаил Папазов потвърди пред Mediapool, че вече е започнала работата по документацията за концесиите на терминала и пристанището, въпреки че всичко е на много ранен етап. Предстоят разговори между представители на транспортното ведомство, Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и варненския порт, в които да се уточнят параметрите на концесиите.

Интерес към изграждането и експлоатацията на терминала за опасни товари вече са заявили няколко компании, между които "Агрополихим", заводът за торове в Девня, както и химичния завод "Полимери".

В началото на 2005 г. правителството реши да отдаде на концесия на зелено "Пристанищния терминал за наливни опасни товари Варна-запад". Това означава, че терминалът трябва да бъде изграден от и със средства на концесионера, който има право да го експлоатира за срок от 35 години.

Според първото обявление, съоръжението трябва да бъде изградено върху територия от 120 дка. Концесионерът е задължен да построи пристан за разтоварване на танкери със специализирани съоръжения, тръбопроводи, сгради и инсталации за електроснабдяване и водоснабдяване, пътища и подходи. Инвеститорът трябва да осигури и съответната технология и технически средства за обработка на следните видове товари – дихлоретан, сярна киселина, солна киселина и течен тор. Размерът на вложенията за изграждането и оборудването на новия терминал е минимум 16 милиона лева, които се сториха непосилни на тогавашните кандидати – отново "Агрополихим", девненското "Ойлтанкинг" и други.

При концесиите на терминала и пристанището може да се приложи нова форма - създаване на смесени дружества и същевременно отдаване на концесия в една и съща процедура, обясни Мутафчиев. Такава възможност беше предвидена с последните поправки в Закона за концесиите.

По думите му, на начален етап са и преговорите с Министерство на отбраната за избор на място за дълбоководния терминал във Варна в района преди Аспаруховия мост. Военното министерство притежава терена на островната част, където би могло да се изгради пристанищното съоръжение. То ще е с дълбочина 14 метра и ще бъде изградено в района на канала “море – езеро”, преди Аспаруховия мост.

Изграждането на дълбоководното корабно място ще струва около 85 млн лева, които пристанището ще осигури чрез заем от Японска банка, посочи по-рано тази година шефът на порт Варна Данаил Папазов.

Има "дребни проблеми" за връзката между имотите на министерството на транспорта и военното ведомство, каза министърът. Според него двете министерства ще стигнат до съгласие.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. МОРЯК
    #1

    Тоя няма ли кой да го озапти, то бива некадърност, но неговата няма край. Спрете го, поне да не се излага.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.