Открит е нов вид гигантски динозавър в Аржентина

Учените предполагат, че са открили нов вид гигантски тревопасен динозавър, за който се предполага, че е обитавал земята преди 80 милиона години, предаде във вторник ББС.

Тялото на откритото животно е по-дълго даже от наименованието му - Futalognkosaurus dukei. По думите на аржентинските и бразилски палеонтолози ръстът му е около 32 метра, което го прави един от най-високите динозаври от всички открити досега.

Фрагменти от скелета, открити от изследователите, свидетелстват, че намереното от тях древно животно някога е било изядено от хищници.

На мястото на разкопките първите вкаменелости са били открити през 2000 година. Точно в региона на Патагония, която е на територията на Аржентина, са открити части от скелет, които, заради необичайната структура на шията на животното, сочат, че е открит неизвестен досега на науката вид.

Името на динозавъра е на езика на индианците малуче и означава “гигантски вожд на гущерите”. Втората част от името произхожда от аржентинската енергийна компания Duke Energy Argentina, която съфинансира провеждането на разкопките.

“Нещо фантастично”

“Това е един от най-големите динозаври в света и един от най-цялостните скелети от съществуващите”, казва директорът на палеонтологическия център в Националния университет Комаха в Аржентина Хорхе Калво.

Специалистите предполагат, че останките от динозавъра, намерени в речно корито, са образували своеобразна бариера, която е пресяла останките на други, вече вкаменени животни, риби и листа на дървета.

Първите кости по бреговете на езерото Бареалес в Патагония бяха открити през 2000 година и оттогава насам палеонтолозите са изкопали вече шията на динозавъра, част от гръбнака, бедрените кости и първия прешлен от опашката.

“Това е една от най-големите находки при динозаврите и най-пълният скелет на гигантски гущер. Събраните вкаменелости на риби и листа, а също и на други динозаври, намерени в близост, са нещо фантастично. Листа и динозаври заедно са огромна рядкост. За нас това е един цял загубен свят”, с жар обяснява Александър Келнер, изследовател от Националния музей в Рио де Жанейро.

Специалистите казват, че вкаменената екосистема посочва, че в Патагония по това време климатът е бил топъл и влажен, а в периода креда тук са расли гъсти гори. Днес този район напомня степ, практически лишена от каквато и да било растителност.

Още от

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?