Откривателите на “паладиевия катализатор“ си поделят Нобела за химия

Трима учени си поделят тазгодишната Нобелава награда за химия за откриването на революционно нов начин за свързване на въглеродните атоми, познат като “паладиев катализатор на кръстосаните връзки“, предадоха световните агенции в сряда. Това са американецът Ричард Хек и японците Ейичи Негиши и Акира Сузуки, чиято разработка се използва в микроелектрониката и фармацевтиката.

Ускорената чрез паладий реакция на кръстосването позволява химическата връзка между два въглеродни атома, намиращи се първоначално в отделни органични молекули.

Откритието позволява изграждането на сложни химикали на въглеродна основа наподобяващи съдържащи се в природата. Такъв например е химикал натурално открит в малки количества в морска гъба, която учените смятат да използват за борба с раковите клетки.

Чрез “паладиевия катализатор“ може да се произвеждат и съвършено нови материали.

Негиши заяви, че е спял, когато му се обадили от Кралската академия на науките на Швеция, но това било изключително щастливо събуждане.

Той допълни, че това признание означава много за него и че би излъгал, ако каже, че не е мислил за него. “Започнах да мечтая за тази награда преди половин век“, призна японецът, който работи за американски университет.

Сузуки работи в Япония, но с Негиши и Хек са разработвали от години паралелно новия механизъм за химическа връзка.

Това е третата Нобелова награда с парична стойност от 10 млн. шведски крони , която се обявява тази година, след като вече станаха ясни носителите на призовете в областта на медицината и на физиката.

Споделяне