Най-голям е относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини – 9 800 или 50.3% от общия брой на напусналите, следван от заминалите в чужбина - 24.5%, и на напусналите поради нежелание да учат – 18.4%. За сравнение през учебната 2008/2009 година общообразователни училища са напуснали по различни причини 15 500 ученици, от които 13 000 до осми клас. Няма промяна в процентното съотношение на причините, поради които децата отпадат от училище.
През учебната 2010/2011 г. броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 615 600, от които 111 500 в селата. През 2010 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 51 200 ученици, а диплома за завършено средно образование са получили 32 400 души.
През годините срещу ранното отпадане на децата от училище бяха предприети различни мерки, включително програмите за безплатни закуски, подпомагане на семейства с първокласници и др. Сегашното ръководство на образователното министерство възлага големи надежди на въведената задължителна предучилищна подготовка срещу отпадането на децата от училище.
Статистиката действително отчита, че е постигнат по-висок обхват на децата в детските градини. Броят им за учебната 2010/2011 г., е 223 200, което е с 16 400 или с 8 % повече от 2006/2007 г. и с 2.5% повече в сравнение с предходната година.
През последната година има отлив от обучението в частни университети, става ясно още от данните на статистиката. През учебната 2010/2011 г. обучаващите се за “бакалавър“ и “магистър“ студенти са общо 255 700 души. В частни университети се обучават 40 300 студенти или 15.8% от общия брой.
От статистиката коментират, че след периода на нарастване на броя на студентите в частни университети през последните години за 2010/2011 г. се наблюдава спад от 5.9% в сравнение с предходната година. От 2005 до 2009 година има ръст в броя на обучаващите се в частни университети с около 36%.
Според експерти причините за отлива могат да се дължат както на икономическата криза, която е принудила младите да търсят по евтини варианти за обучение, така и на все по-трудно запълващите се места в държавните висши училища. През минали години към частните университети се насочваха част от хората, които не са били приети в държавните. В последно време обаче държавните ВУЗ-ове също запълват трудно местата си.
В частните университети са се дипломирали през 2010 година 13.0% от всички получили степен “бакалавър” и “магистър”. Запазва се тенденцията най-много студенти да се обучават в направлението “Стопански науки и администрация” - 22.3%, следвани от “Технически науки и технически професии” - 14.0%, и “Науки за обществото и човешкото поведение“ - 11.8%. Най-малки са дяловете на студентите в областите “Ветеринарна медицина” - 0.6%, “Природни науки“ - 0.5%, и “Математика и статистика” - 0.3%.
За учебната 2010/2011 г. са приети 48 300 нови студенти - с хиляда по-малко от предходната.
От статистиката отчитат, че през периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 – 64 години продължава да се подобрява и има ясно изразена тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование.
Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с пет процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.
Oтносителният дял на младежите на възраст 20 - 24 години със завършено най-малко средно образование през 2010 г. се повишава на 84.4%, като увеличението спрямо предходната година е 0.7 процентни пункта.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Виждам че има нова Баба Ванка! Аз бях,но спрях да пиша,защото много обиди бълват срещу бабите,въпреки че бабите и дядовците са много полезни ...Да заваршват средно и висше образование не е дадено на всички... Нужни са училища където могат да учат занаят,а занаяти има много и на много деца им върви повече в училище ако си изберат професия която им допада.Но в България манията е да влезеш в университет,ако не ,или си некадърник,селянин,селендур и какви ли не още наречия,които много често срещам от …
коментаторите.Също телевизията е време да я стегнат,за да не се гледат отвратителни неща,които вредят за доброто морално развитие на децата.Като искам накрая да допълня,че ролята на родителите е най важна-децата са много глезени в България и им се дава всичко без да се иска нещо от тях.Познавам доста българи,които са в чужбина и работят,специално доктори,които казват "Тук сме за да създадем някакво бъдеще на децата си"При това не са и много млади,но много не ги разбират,че от зор са напуснали страната си,роднините,къщата си и въпреки че отначало им е трудно,нова страна,език,друг начин на мислене,работа и т.н.го правят за децата си.Една докторкана която детето и учи медицина каза,че стандарта и начина на живот никак не е лош и че дъщеря и,която се гримирала и обличала като проститутка,тук ,в чужбина се облича като младо момиче и е без грим и била много по хубава.Та има неща,които се нуждаят за промени в тази страна и да обърнат повече внимание на децата и ги учат да уважават себе си и околните и не се подлагат на лоши имитации,които не идват само отвън,но създадени вътрешно в страната - лоша копировка за която по късно се плаща скъпо.А колкото за това че е имало работа за всички и който не работеше помощи нямаше е вярно бабо Ванке-да не им дават помощи и ще си намерят работа.Малката ми племенничка,като говорих вчера с нея,която учи и работи през свободното си време от училище ми каза,че който иска да работи,работа ще си намери...ex. baba Vanka