Съветът за електронни медии:

Отразяването на протестите от бТВ е тенденциозно, но не незаконно

Само Националното радио спазило в случая професионалните стандарти

Отразяването на протестите от бТВ е тенденциозно, но не незаконно

“Забелязва се тенденциозно отразяване на протестите против промените в Закона за горите от страна на бТВ, но медията не е нарушила с нищо Закона за радиото и телевизията“. Такова е заключението на председателя на Съвета за електронни медии (СЕМ) Георги Лозанов.

По време на заседание във вторник СЕМ реши, че няма законово основание да санкционира бТВ.

Съветът смята да изпрати постъпилите при него зрителски жалби в телевизията и да публикува отговорите на сайта си.

"На ниво закон не бива да има намеса в отразяването на новините", коментира Георги Лозанов пред Mediapool. “Изискването за плурализъм е само за обществените медии – БНР и БНТ, за другите телевизии, това по-скоро е пожелателно”, допълни председателят на СЕМ.

“Санкцията би могла да дойде по пътя на обществената реакция, по пътя на доверието и на недоверието”, смята още Лозанов.

Донякъде това бяха протести на новите медии срещу традиционните медии. Хубаво е традиционните медии да си направят изводите, отбеляза шефът на СЕМ.

Социологът Боряна Димиторва от "Алфа рисърч" посочи, че рязко е спаднал делът на хората, които се доверяват на информациите, давани в масовите медии. По-тревожно е масовото усещане за наличието на втори план. Опитът да бъдат разчитани интереси зад публикация е важен. Но е прекрачена една граница, допълни тя.

До СЕМ са постъпили 46 писма от граждани, които изказват недоволството си от медията. Според съвета това е рекорден брой.

Масовата гражданска реакция спрямо частната телевизия, която е най-гледана в страната, няма прецедент у нас. Освен акции срещу бТВ в социалните мрежи, чрез които природозащтинци организираха протестите, хиляди хора реагираха с коментари и в сайта на медията. Причините за това бяха няколко: отразяването на протестите в новините; тенденциозното поведение на водещите предавания в бТВ Диана Найденова и Лора Крумова; опитът на телевизията да покаже протеста като лумпенски чрез преекспонирането на побоя, нанесен върху неин оператор, за който впоследствие любителско видео показа, че също се е изявил като побойник.

Членовете на СЕМ са на мнение, че с извинението си Диана Найденова се е опитала да поправи грешката си. Според зрители обаче въпросното извинение е било по-скоро подигравка.

По въпроса с репортажа на бТВ от 20 юни, когато в обедна емисия на живо бе показан контрапортеста на защитници на горския закон, но с паралелни кадри от демонстрацията на природозащитници от предишната седмица и с подвеждащ надпис над кадрите, членовете на СЕМ заключиха, че най-вероятно става дума за неволна техническа грешка, която основателно е подразнила зрителите, защото се е появила в "деликатен момент“.

В експертното становище на СЕМ е записано, че телевизията е “отразила различните гледни точки по време на най-масовите протести през последните години у нас, както и различните гледни точки, свързани с приетите спорни поправки към Закона за горите”.

"Независимо, че плурализмът не е задължителен за търговските медии, спазването на професионалните стандарти издига авторитета на журналистиката, която те правят”, пише още в становището на експертите към СЕМ Татяна Тодорова и Еди Емирян.

Експертите обаче не са се спирали на въпроса дали върху начина на отразяване на протестите не е оказало влияние акционерното участие на шефката в телевизията Вики Политова в Първа инвестиционна банка. Изпълнителният директор на банката Цеко Минев е основна мишена на гнева на протестиращите като основния облагодетелстван от промените в Закона за горите.

Поведението на Диана Найденова и отразяването на бития оператор - смущаващи

Според експертите на СЕМ “извън професионалните стандарти остава преекспонирането на темата с нападението над оператора на бТВ Иван Филчев. Смущаващо е и многократното излъчване на кадрите с нападателя на Иван Филчев, размахващ среден пръст”.

Експертите са преценили, че ”твърде пристрастно отношение на водещата на “Нищо общо” Диана Найденова към нападението над оператора Иван Филчев предизвика достатъчно шумни реакции, за да се спираме на него, още повече, че тя многократно поднесе своите извинения в различни медии”.

“Остава да бъде огласена официалната позиция на бТВ по този случай. По преценка на СЕМ би могло тази позиция да бъде поискана със специално писмо от регулатора”, се посочва още в становището.

Само БНР е спазило всички професионални стандарти

“Проведеното наблюдение налага извода, че националната програма "Хоризонт" на БНР е отразила своевременно и коректно трите дни на едни от най-масовите протести през последните години у нас, както и различните гледни точки, свързани с приетите спорни поправки към Закона за горите”, пише в документа.

В контекста на казуса с бТВ СЕМ критикуват и държавната телевизия БНТ. “Както личи, по БНТ1 същото събитие е в сянката на Европейското първенство по футбол, което доминира в програмните модули и на сутрешния блок, и на вечерните часове”.

"Предимство бе дадено на официалните мнения, въпреки че водещият Марио Гаврилов не спести на народния представител от ГЕРБ Емил Димитров нито един от неудобните въпроси, свързани с протестите. Във вечерната информационна емисия на 14 юни се открои мнението на един от подкрепящите поправките демонстриращи, докато протестиращите бяха представени като обща маса”, се казва в анализа на експертите на СЕМ.

Още по темата
Още от България

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?