Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Оценката на МВФ за напредъка на икономиката, или къде са проблемите ни

2 коментара

На 6 април беше разпространен вторият преглед от стенд-бай споразумението с Международния валутен фонд (МВФ). Чрез него се прави оценка на степента на изпълнение на икономическата програмата в страната, анализират се параметрите и критериите за напредък на икономиката, заложени в споразумението с Фонда. Настоящите акценти са върху проблемните области и сфери, които се нуждаят от по-решителни структурни реформи.

Вече станали традиционни са предупрежденията, свързани с дефицита по текущата сметка на платежния баланс и задълбочаващото се разминаване между внос и износ. Променената методология, на базата на която БНБ съставя платежния баланс, доведе до ретроспективно намаляване на дефицита с няколко процента. Въпреки това кредитната експанзия остава във фокуса на вниманието на анализаторите като сигнал за възможно прегряване на икономиката. Потребителските кредити и ипотечното финансиране стимулират нарастващото търсене, а междуфирмената задлъжнялост допълнително съдейства за увеличаващия се частен дълг.

Проблем с кредитирането и увеличаващото се търсене има, когато е изкуствено стимулирано от макроикономическа политика, а не е резултат от предпочитанията на пазарните играчи. Индуцирано търсене от страна на правителството чрез осъществяването на инфраструктурни проекти, активна парична или фискална политика и програми за насърчаване на някой сектор в икономиката биха могли да доведат до изкривяване на пазарните сигнали. Но опасност от прегряване на икономиката вследствие на отрицателното търговско салдо няма, защото икономиката е динамична система и пазарните механизми координират достатъчно бързо и ефективно икономическата активност.

Търговският дефицит и съответно излишъкът по капиталовата сметка на платежния баланс са резултат от притока на инвестиции и капитали в страната, което е продиктувано от положителните очаквания на бизнеса и инвеститорите. Повишаване на лихвените проценти от Европейската централна банка, заедно с намаляването на лихвените проценти в страната по търговските кредити (в резултат на конкуренцията между банките) ще доведе до относително намаление на притока на капитали. В същото време по-ниският лихвен процент по кредитите кореспондира с по-ниска цена на капитала и активизиране на инвестиционните проекти, предприемани от предприемачите. Развитието на капиталовия пазар, наблюдаваното активизиране на първично предлагане на облигации, отваря допълнително достъпа до финансови ресурси, а от там и увеличаване на потреблението.

Според анализа на МВФ, връзката между износа и вноса на суровини е пряка, положителна и статистически силно значима. Това значи, че износът индуцира допълнително внос, а в същото време и приносът на инвестиционните стоки към общия размер на вноса нараства. Годишната инфлация в страната, която изпревари инфлацията в Еврозоната, доведе до леко влошаване на условията на търговия и също е фактор за нарастване на дефицита повече от очакваното.

Отчитат се и някои временни ефекти, които са довели до сравнително намаление на износа през миналата година, а именно:

- Наводненията в страната

- Премахване на рестриктивните квоти и отваряне на пазара на текстил в Европа, което доведе до бум на китайския износ

Съблюдаваните индикатори за конкурентността показват, че по-слабият от износ очаквания не се дължи на намаляване на конкурентността. Разходите за единица труд намаляват в икономиката, а анализът на пазарен дял и позиции на износа не показват загуба на конкурентност от страна на български стоки и услуги на международните пазари.

Структурните реформи, които следва да се изпълнят с приоритет според МВФ, за да се подобри бизнес средата в страната, са следните:

- Приемането на промените в търговския закон и улесняване на търговската регистрация

- Либерализиране на трудовото законодателство, за да стане пазарът на труд по-гъвкав – противопоставянето на социалното министерство и синдикатите на премахването на задължителните добавки за клас прослужено време и липсата на диалог за създаване на по-гъвкави правила в трудовото законодателство са едни от най-сериозните препятствия пред намаляването на безработицата, мобилността на работна ръка и пр.

- Поддържане на правителствените разходи в предварително-установени размери чрез ограничаване на дискреционното харчене

- Намаляване на заетите в администрацията

- Осъществяване на реформи в здравната и образователната система

- По-голяма прозрачност при изготвянето на държавния бюджет – препоръката е за 2007 г. държавният бюджет да се прави на базата на реалистична оценка на приходите, без подценяване на приходите.

Според фонда в средносрочен план българската икономика има потенциал да расте реално със средно 6% на година. Ключови фактори за растежа са както инвестициите и натрупването на физически капитал, така и увеличение на общата факторна производителност благодарение на структурните реформи, които следва да се извършват в споменатите сфери на здравеопазване и образование и поддържането на стабилна фискална политика.

За 2005 г. МВФ отчита, че реалното увеличение на заплатите не е достатъчно, за да се подобри осезателно стандартът на живот на българите. В тази връзка нека да проследим данните за дохода на домакинствата, които бяха публикувани от НСИ за 2005г. през седмицата. Паричните доходи на домакинство растат в номинално изражение с 9.6%, а в реално изражение (дефлирани със средногодишната инфлация) – с 4.3%. Приносът на работната заплата към ръста на паричните доходи е съществен - 3.7%. Преобладаващият дял от структурата на доходите - 51,8% - идват от работна заплата. Във времевия период 2000-2005г. се забелязва тенденция все по-голям дял от паричните доходи на домакинството да идват от работната заплата. Намалява делът на доходите от “домашно стопанство”, но делът на пенсиите и социалните осигуровки в общата структура на паричните постъпления на домакинствата се е увеличил през 2005 г. спрямо 2000 г.

Друга тенденция е намалението на дела на разходите за храна и напитки в общите разходи на домакинствата. Но като цяло делът на разходите за храна се запазва на относителни високи нива – 35% през 2005 г. Разходите за храна, алкохолни и тютюневи изделия представлява 39% от разходите на домакинствата Това до голяма степен обуславя чувствителността на инфлацията спрямо увеличение на цените на хранителни стоки и на акцизите.

Институт за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Redoven 4itatel
    #3

    Напълно си прав, колега. Ама на кого да ги разправяш?? На такъв голям процент олигофрени??!

  2. ГЕРБавия
    #1

    Първанов е ПУТИНОВЕЦ, а БСП верни на СССР! Те ни будалкат !След изненадата с царя-агент на КГБ Симеончо, след АТАКА-та на крайните комунисти анти-НАТОвци, сега БСП-ДС и Първанката са ни подготвили нов сюрприз : ГЕРБ - партия на мутри, мафиоти-спортисти, охранители, милиционери, трафикатни, прости граждани и селяни и, разбира се, ЧАЛГАДЖИИ !!! После охранителят на Т.Живков бат БОЙКО ще стане или техен съюзник, или ще стане смешен като ВОЛЕНчо-лудия, защото Борисов е мафиот и много, ама много ПРОСТ......

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.