”Овергаз” отхвърли обвиненията, че е поставила държавата на изпитание

Компанията твърди, че ”Булгаргаз” е задължена по закон да реагира и без известяване, но е била предупредена своевременно

”Овергаз” отхвърли обвиненията, че е поставила държавата на изпитание

”Овергаз” отхвърли в събота обвиненията на шефовете на държавните енергийни дружества, че компанията не е информирала своевременно за ситуацията със спрените руски доставки и по този начин е поставила държавата на изпитание.

Преди ден шефовете на Българския енергиен холдинг (БЕХ) и ”Булгартрансгаз” докладваха, че доставките от газ до всички потребители в България се изпълняват нормално след като държавната ”Булгаргаз” пое снабдяването със синьо гориво на клиентите на ”Овергаз”, която беше заплашена със спиране на руските доставки. Те разкритикуваха ”Овергаз”, че е сигнализирала късно за проблема и директорът на БЕХ Жаклен Коен дори заподозря опит да се постави на изпитание способността на държавата да реагира.

От ”Овергаз” излязоха в събота с позиция, в която отхвърлят тези обвинения. ”Фигурата на обществения доставчик съществува в Закона за енергетиката точно поради хипотезата за възникване на подобни ситуации. Това лицензионно задължение на ”Булгаргаз" не предполага предварително известяване, тъй като газът в тръбите на ”Булгартрансгаз" е повече от достатъчно. Известяването има за цел да предупреди всички участници по веригата, че заявителят от определен момент ще започне да консумира газ, който се явява собственост на обществения доставчик”, коментираха от ”Овергаз”.

Въпреки това от компанията твърдят, че са известили своевременно ”Булгаргаз”, дори без да имат официален отговор за спиране на доставките от руска страна.

От компанията обясниха, че всеки ден до Балканския диспечерски център се изпраща заявка за предстоящите три дни. Тази заявка е резултат на създадена практика, но не е предвидена в договора с ”Газпром Експорт” и не представлява договорно задължение. Затова ”Овергаз Инк." не приема за официален изпратения от центъра отговор с посочени нули за 1-ви януари 2016.

След получаването на този отговор от Балканския диспечерски център на 29 декември 2015 година ”Овергаз Инк." Незабавно е изпратила писмо (факс) до генералния директор на ”Газпром Експорт" с искане за потвърждение на заявените за доставка количества природен газ.

За да избегне каквито и да са рискове за клиентите, без да дочака отговора на ”Газпром Експорт", ръководството на ”Овергаз Инк" се е свързало с представител на ”Булгаргаз", като го запознала с възникналата неочаквана ситуация и заяви, че ще се възползва от услугите му като обществен доставчик.


”На 31 декември 2015 година след 17 часа, докато вървеше пресконференцията на министър-председателя и шефовете на държавните енергийни дружества, „Овергаз Инк." получи отговор на писменото си запитване, с който служител на „Газпром Експорт" информира, че заявката не може да бъде изпълнена”, информираха от компанията. С това писмо „Овергаз Инк." е била информирана, че ”Газпром Експорт" е предприел действия за осигуряване на необходимите за нейните клиенти количества природен газ, но през ”Булгаргаз".

По повод подмятанията от страна на изпълнителните директори на БЕХ и ”Булгартрансгаз" за очаквана коректност в плащанията, ”Овергаз" коментира че няма задължения с настъпил падеж към нито една институция, в това число и към ”Газпром Експорт". ”Още повече – нито една банка в цялата история на компанията не ѝ е отказвала кредит, което е независима оценка за кредибилитета на дружеството”, коментираха от компанията.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?