Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Оздравителен заем само след съкращение на над 8000 железничари

5 коментара
Оздравителен заем само след съкращение на над 8000 железничари
Световната банка е поставила условие на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и "Български държавни железници" да съкратят наполовина персонала си, ако искат нов оздравителен заем от 710 млн. лева, съобщиха железничарските синдикати в сряда.

Според профсъюзите новият кредит, който трябва да стабилизира железниците, няма да промени нещата. Председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев даде пример с отпуснатия през 1997 г. заем за 320 млн. долара от Световната банка също за оздравяване и преструктуриране на дружеството, от който нямаше никакъв ефект, а само компанията бе натоварена с лихви.

Синдикалистите изявиха готовност за ефективни стачни действия около Коледа, ако не им бъдат изплатени забавените близо 4 млн. лева за ваучери за храна. Ръководството на железниците заявило, че сумите ще се изчистят до шест месеца след първия транш от заема.

Имаме резерви дали тези пари изобщо ще бъдат отпуснати, каза Петър Бунев, председател на Съюза на българските железничари. От транспортното министерство пък коментираха за Mediapool, че се търси решение за неизплатените ваучери, а преговорите за външно финансиране са пред финал.

БДЖ и НКЖИ искат заем от Световната банка за 460 млн. лева и за 250 млн. лева съответно. В замяна компаниите се ангажират да се реформират и преструктурират и след няколко години да работят на печалба. Световната банка е поставила условие до 2016 г. всеки километър от железния път да се обслужва от двама души, каквито са европейските стандарти. У нас на километър жп линия се падат по повече от 4 души. Линиите са над 4 хил. километра, което означава, че в НКЖИ на работа трябва да останат 8500 души. В момента те са 14 800. Програмата за реформи на БДЖ пък предвижда през 2011 и 2012 г. да бъдат съкратени общо 2000 души. Сега работещите в БДЖ са около 14 900.

Разбираема е нуждата от реформи в железницата, но не и без инвестиции, каза Бунев. По думите му 80% от жп линиите в страната са с просрочени ремонти. Ако всички тези хора се съкратят, ще има проблем с поддръжката на линиите и безопасността на движението, каза Бунев.

БДЖ пести пари за задължителни ремонти

БДЖ предприе план за стабилизиране за периода 2010 – 2014 с 93 мерки. Изпълнили сме 80% от тях и това вече дава резултат, заяви в сряда пред "Фокус" Любомир Илиев, директор на Дирекция "Маркетинг и продажби" в БДЖ. По думите му дружеството се движи с около 10 млн. лева по-добре от заложеното.

"Това е свързано с повече приходи, които идват основно от товарните превози, а разходите респективно сме ги намалили. Трендът в приходите за месеците октомври и ноември на пътническите и товарни превози показва ръст спрямо същия период на миналата година с около 15%", каза Илиев.

За десет месеца БДЖ са възстановили 8 % от пазарния си дял при товарните превози. По думите на Илиев за периода 2007 г. – 2009 г. БДЖ е загубило 25 % от дела си на транспортния пазар заради конкуренцията на частните превозвачи. "През 2010 г. обаче ние успяхме да си възстановим 8 %, а за 2011 г. предвиждаме да си върнем още 2 % от пазарния дял. В момента пазарният дял на БДЖ при товарните превози е 83 %, а е бил 75 %", каза Илиев.

По думите на Бунев икономията от 10 млн. лева, за която говори Илиев, е за сметка на спестени пари от задължителния ремонт на локомотивите. 67% от машините на БДЖ са с просрочен пробег и това, че се пестят пари от ремонти е престъпление, каза Бунев.

"Холдинг БДЖ" вписа в учредителния си акт имот, продаден преди години

Една от мерките в плана за преструктуриране на БДЖ е трансформирането му в холдинг, което е станало на 23 ноември, става ясно от страницата на Агенцията по вписванията. Всички оперативни активи на БДЖ отиват към сегашните дъщерни дружества за пътнически и товарни превози. Компанията-майка – "Холдинг Български държавни железници" ще осъществява само стратегическо планиране и финансов контрол.

Капиталът на новия железничарски холдинг е 28.95 млн. лева. В капитала като непарична вноска фигурира гара Поморие на стойност 5.16 млн. лева. Гарата обаче беше продадена от БДЖ през 2007 г. за 22 млн. лева.

От транспортното министерство обясниха, че от 2007 г. досега гарата не била отписана от активите, въпреки че е продадена, но това предстои да се случи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #3
  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  5. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.