Озеленяването около летище София решава проблема с шума

Озеленяването около летище София решава проблема с шума

Процедурите за намаляване на шума от новата писта на Летище София са част от проекта, но те не са реализирани, коментираха в понеделник участниците в срещата “Летищен комплекс София – безопасност, екология, бъдеще”, която се проведе в столицата.  От няколко месеца граждански сдружения на живеещите в кварталите "Левски" и "Враждебна" настояват за мерки срещу шума от излитащите и кацащите самолети. Гражданите дори заплашиха, че ще пускат балони срещу самолетите, ако не се спре поне излитането и кацането им през нощта.

Теренът около новия терминал в момента е “гол”, коментира аероинженер Христо Златанов. Той уточни, че залесяването и изграждането на тревни валове на специалните места, където звуковата вълна е най-силна, ще погълне голяма част от шума. Златанов уточни, че над 1000 летища в Европа се намират в рамките на градовете и високата растителност около аеропортовете, в която се удря звуковата вълна от самолетите, е част от задължителните мерки за шума.

Експертът коментира, че ландшафтното строителство около пътническия терминал е трябвало да започне заедно със самото изграждане, защото е безсмислено да се прехвърля пръст от едно място на друго. Министър Петър Мутафчиев обаче казал, че няма 8 млн. евро за озеленяване.

От Министерството на транспорта обаче уточниха, че за втори път обявяват търга за ландшафтно оформление на новото летище. Причината е, че първият търг в частта за супервизия се провали заради липса на кандидати. От подадените три оферти, само една отговаряла на условията на търга.

Да се забрани напълно излитането и кацането на всякакви самолети, с изключение на аварийните случаи, поискаха специалистите на срещата. Въпреки че забраната важи за редовните полети, част от авиокомпаниите използват трик с допълнително включване на цифра, което превръща полета в чартърен и летят през нощта, коментира Христо Златанов. Част от специалистите се удивиха на родната практика да се подменя чрез допълнителни числа вида на полета. Организаторите решиха да изпратят до транспортния министър Мутафчиев писмо, в  което да посочат, че желаят полетите през нощта да спрат независимо дали са чартърни или редовни.

Летището е факт и през следващите 20 години едва ли ще се построи друго, коментираха авиационните експерти. Чрез шумоизолиращи стени и контрол върху кацането и излитането на самолетите, може да се овладее шума над кварталите, намиращи се непосредствено около аеропорта. Бъдещето летище на София ще се намира на площадка Искър, но строителство ще започне не по-рано от следващите 15 години, коментираха на дискусията.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?