Процедурите за намаляване на шума от новата писта на Летище София са част от проекта, но те не са реализирани, коментираха в понеделник участниците в срещата “Летищен комплекс София – безопасност, екология, бъдеще”, която се проведе в столицата. От няколко месеца граждански сдружения на живеещите в кварталите "Левски" и "Враждебна" настояват за мерки срещу шума от излитащите и кацащите самолети. Гражданите дори заплашиха, че ще пускат балони срещу самолетите, ако не се спре поне излитането и кацането им през нощта.
Теренът около новия терминал в момента е “гол”, коментира аероинженер Христо Златанов. Той уточни, че залесяването и изграждането на тревни валове на специалните места, където звуковата вълна е най-силна, ще погълне голяма част от шума. Златанов уточни, че над 1000 летища в Европа се намират в рамките на градовете и високата растителност около аеропортовете, в която се удря звуковата вълна от самолетите, е част от задължителните мерки за шума.
Експертът коментира, че ландшафтното строителство около пътническия терминал е трябвало да започне заедно със самото изграждане, защото е безсмислено да се прехвърля пръст от едно място на друго. Министър Петър Мутафчиев обаче казал, че няма 8 млн. евро за озеленяване.
От Министерството на транспорта обаче уточниха, че за втори път обявяват търга за ландшафтно оформление на новото летище. Причината е, че първият търг в частта за супервизия се провали заради липса на кандидати. От подадените три оферти, само една отговаряла на условията на търга.
Да се забрани напълно излитането и кацането на всякакви самолети, с изключение на аварийните случаи, поискаха специалистите на срещата. Въпреки че забраната важи за редовните полети, част от авиокомпаниите използват трик с допълнително включване на цифра, което превръща полета в чартърен и летят през нощта, коментира Христо Златанов. Част от специалистите се удивиха на родната практика да се подменя чрез допълнителни числа вида на полета. Организаторите решиха да изпратят до транспортния министър Мутафчиев писмо, в което да посочат, че желаят полетите през нощта да спрат независимо дали са чартърни или редовни.
Летището е факт и през следващите 20 години едва ли ще се построи друго, коментираха авиационните експерти. Чрез шумоизолиращи стени и контрол върху кацането и излитането на самолетите, може да се овладее шума над кварталите, намиращи се непосредствено около аеропорта. Бъдещето летище на София ще се намира на площадка Искър, но строителство ще започне не по-рано от следващите 15 години, коментираха на дискусията.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
"Озеленяването около летище София решава проблема с шума"
Smushtava me silno postanovkata na vuprosa za "shuma ot novata pista" kato po-goliam ot tozi ot starata! Hora, dvete pisti sa usporedno na 40 metra edna ot dryga, a nachaloto na novata dopulnitelno e iztegleno s 300 metra v posoka navun ot grada! Ako vi prechi ednata, shte vi prechi i drugata! Istinata e, che protivoshumnata kampania niama nishto obshto sus samia shum. Verno, shum ima, no letishte Sofia go ima ot 50 godini nasam, prez koito dvigatelite sa stavali vse po-niskoshumni, a protestite …
pochnaha chak sled 2000 g, kogato se zachu che shte ima nov terminal. Istinata e, che na tezi pishman-ekolozi niakoi im plashta da ubejdavat jiveeshtite okolo letishteto, che sa jertva na tormoz. Ako se ozovete sluchaino obache na koe da e goliamo evropeisko letishte kato Frankfurt ili London, shte vidite che zatovarenostta mu e kam 100-200 pati po-goliama ot tazi na letishte Sofia i samolet izlita ili kaca na vseki 2-3 minuti, vklyuchitelno noshtem. Vreme e naselenieto da doide na sebe si i da razbere, che vuv vsichki golemi stolici e taka - ako iskat letishte, triabva da ponesat i niakoi negativi, tova e polojenieto - inache koito iska, neka jivee v kamennata era.
В развития свят полетите приключват към полунощ и започват отново към 6 часа сутринта. Хийтроу в Лондон имаше мераци са скъси нощния период под предлог по-равномерно разпределение на полетите през денонощието, но Голямата Лондонска Община и община Хилингдън, където се намира летището, се противопоставиха категорично. Къде я софийската община и Кмето да вземат отношение?
На "Чампино" в Рим, жилищните сгради са повече и разположени по-близо до пистата, в сравнение със софийското летище. Там как е решен проблема? Защо "да се открива Америка", като може да се вземе пример от други летища?
Самолетка, в развития свят има по няколко летища край всеки по-голям град и столица. Пример: Лондон има Гетуик, Хийтроу, Лутън и Станстед. На Лутън и Станстед кацат нискотарифните превозвачи, които имат полети и през нощта. Рим има Фиумичино и Чампино. Чампино е нискотарифното летище и се намира в село Чампино. Около самото писта, в близост от няколко метра от оградата на пистата има големи блокове от по 7-8 етажа, в които хората си живеят съвсем нормално. Така, че българите малко да вземем да се …
осъзнаем, защото времето на каруците и файтоните е отминало. За да има удобен транспорт той трябва да е в близост до населеното място. Аз лично съм в Хаджи Димитър и не ми пречат самолетите, които прелитат над нашия квартал непрекъснато. Напротив радвам се, че летището ми е близо, защото когато летя стигам за 10 минути до него.Иначе, нищо ново в БГ историята. Нали знаете навремето защо жп линията София - Русе подминава град Бяла! Местното население протестирало, че влаковете ще им плашат добитъка. Няколко десетилетия по-късно, обаче, си дерат косите за това, че са откъснати от удобствата на междуградския транспорт. Българинът винаги си е бил загубен и прост, все назад гледа, все старото и патриархалното пази. И от толкова пазене останахме най-примитивната страна в ЕС.