Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пак фалстарт за купуване на нови влакове за 3 млрд. лева

Частните жп превозвачи без шанс да вземат субсидия за пътническите превози

3 коментара
Част от поръчките за нови влакове ще бъдат обявени наново Сн. БДЖ

Липса на конкуренция, високи цени, прекратени и отменени търгове. Това е равносметката от четирите обществени поръчки за покупката на нов подвижен състав за железниците за 2.8 милиарда лева без ДДС, показва проверка на Mediapool в регистъра на обществените поръчки.

Покупката на общо 62 влака и 18 маневрени локомотива на батерии е с европари от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Те са изключително важни за обновяването на остарялата и амортизирана техника на "Българските Държавни Железници" (БДЖ), но ще осигурят едва половината от нужните машини.

Сериозното изоставане спрямо заложеното в НПВУ - договорите трябваше да са подписани до средата на 2023 г., поставя под риск усвояването на европейските средства и доставката на локомотиви и влакове.

"Към момента няма риск, управляваме процесите, ще си проведем поръчките докрай, ще има избрани изпълнители и няма да има загубени средства по НПВУ", обеща министърът на транспорта Георги Гвоздейков. Той призна, че ведомството му е изправено "пред различни екстремни ситуации" с покупката на новия подвижен състав за БДЖ.

Слаб интерес

Очакванията бяха за голям интерес към обществените поръчки, след като общо 32 индикативни предложения от световни производители бяха получени през миналата година.

Новото ръководство на транспортното министерство начело с Георги Гвоздейков прекрати предишните обявени процедури от служебната власт и пусна нови в началото на септември като промени част от техническите условия и критериите за допустимост с цел по-голяма конкуренция.

Реалността обаче се оказа съвсем различна. Участниците бяха по един или в най-добрия случай двама. Първоначалните заявки от големи имена в сектора, като "Алстом", "Бомбардие", "Хюндай" и "Хитачи", обаче не се превърнаха в оферти.

Основната причина за това е в свръх подробните технически изисквания за машините, коментираха няколко експерти от железопътния бранш пред Mediapool.

"Процедурите трябваше да бъдат на два етапа с базови изисквания за съответното превозно средство, за да има конкуренция", коментира Калин Иванов, главен изпълнителен директор на "Сименс Мобилити". Компанията не е подала оферта в нито една от процедурите, но е партньор на един от участниците в поръчката за 20 мотрисни влака за 1.2 млрд. лв.

Именно прекалените изисквания, като например какво да е разстоянието между седалките, осигуряването на специални места за велосипеди и детски колички, е причината Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да уважи жалбата на "Шкода" срещу ограничителните условия в поръчката.

Резултатът с днешна дата е две и половина прекратени поръчки, една, която предстои да бъде възобновена отново, и половинка, която върви към подписването на договор.

Маневрени локомотиви за 68 млн. лв.

Покупката на 18 маневрени локомотива е може би най-успешната от общо четирите обявени обществени поръчки с днешна дата. Тя беше разделена на две обособени позиции.  По всяка една от тях оферти подаде само по един кандидат.

Едната обособена позиция беше за доставката на 9 електрически локомотива за маневри в неелектрифицирани депа, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонала. Предложение подаде само русенското дружество "Експрес Сервиз" ООД с цена от 10.5 млн. лв. без ДДС. Въпреки липсата на конкуренция, цената е с около 6 млн. лв. по-ниска от прогнозната стойност на поръчката.

Офертата им отговаря на всички изисквания и комисията е излязла с решение да се подпише договор с тях, показват публикуваните документи в регистъра на обществените поръчки. Министърът на транспорта Георги Гвоздейков каза, че това предстои.

Деветте маневрени локомотива ще бъдат доставени в жп депа в София (3 бр.), Пловдив (1 бр.), Варна (2 бр.), Бургас (2 бр.) и Горна Оряховица (1 бр.). Срокът за доставката им е 33 месеца от датата на подписването на договора, съгласно тръжната документация.

Не такава е ситуацията с другата обособена позиция - за покупката на 9 електрически локомотива за маневри в частично електрифицирани депа и клоновете към тях, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонала. Тук отново е подадена една оферта - на "Консорциум 9 Шънтър" за 60.7 млн. лв. без ДДС. В обединението влизат фирмите "Фосло ролинг сток" и "Си Ар Ар Си Джудджоу Локомотив Ко" ООД.

Тяхното предложение обаче не отговаря на изискванията, според комисията, и те са отстранени от участие. Освен това цената им е с близо 9 млн. лв. по-висока от прогнозната стойност на поръчката (51.9 млн. лв. без ДДС). Комисията предлага процедурата по тази обособена позиция да бъде прекратена.

Министър Георги Гвоздейков каза пред Mediapool, че ще бъдат направени промени в изискванията и поръчката в тази част ще бъде обявена отново в началото на 2024 г.

Push-pull влакове за 1.2 млрд. лв.

Подобна е съдбата и на поръчката за покупката на 20 мотрисни push-pull влака за 1.2 млрд. лв. По нея оферти бяха подали двама кандидати - "Талго" (Talgo) и "Си Ар Ар Си Кунгдао Сифанг Ко" (CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd.).

Ценовото предложение на "Талго" е двойно по-високо от това на китайската компания и дори е над индикативната стойност. "Талго", която си партнира със "Сименс", предлага цена от 1 217 047 135 лв. без ДДС, докато офертата на "Си Ар Ар Си Кунгдао Сифанг Ко" е само 607 233 750 лева без ДДС.

Калин Иванов коментира пред Mediapool, че цената на "Талго" е абсолютно реална и намекна, че тази на китайската компания е дъмпингова. Mediapool не успя да се свърже с представител на китайската компания за коментар.

И двамата кандидати обаче са отстранени от участие и поръчката е прекратена с решение на транспортния министър Георги Гвоздейков от 12 декември. Пред Mediapool той каза, че решението му е да се върви към директно договаряне. По думите му от двамата участвали кандидати ще се поискат подобрени оферти.

Мотрисни влакове за 1.1 млрд. лв. без ДДС

Поръчката за покупката на 35 мотрисни влака  за 1.1 млрд. лв. въобще не стигна до отваряне на оферти заради жалбата на "Шкода Транспортейшън" пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Чешката компания твърдеше, че има редица нарушения в определянето на техническите спецификации на влаковете, което ограничава конкуренцията. Като такива бяха посочени изискванията за минимум 200 седящи места без сгъваемите седалки, наличието на най-малко 4 седалки за трудноподвижни лица, минимален брой места за велосипедисти, за детски колички и брой тоалетни, минимално разстояние между седалките и т.н. Според "Шкода" по този начин се ограничава участието на производители и доставчици на електрически мотрисни влакове.

КЗК се съгласява с по-голямата част от аргументите на "Шкода" и отменя като незаконосъобразно решението за откриването на обществената поръчка. Решението на КЗК е от 7 декември и подлежи на обжалване пред Върховния административен съд (ВАС).

"Няма да обжалваме решението на КЗК пред ВАС, за да не губим време. Ще изчистим изискванията и в началото на 2024 г. ще пуснем нова обществена поръчка", каза транспортният министър пред Mediapool.

Двуетажни влакове за 410 млн. лв.

Поръчката за покупката на 7 двуетажни мотрисни влака за 410.5 млн. лв. без ДДС също беше в застой заради жалба на "Щадлер Полска" в КЗК.

Полската компания беше недоволна, че транспортното министерство не е отговорило изчерпателно на нейни въпроси и по този начин възпрепятства участието им в процедурата. КЗК обаче е отхвърлила жалбата им като неоснователна.

Сега предстои поръчката да бъде възобновена, каза Георги Гвоздейков пред Mediapool. Той апелира контролните български институции да разглеждат жалбите в срок, защото държавата е притисната от срока за усвояване на европейските средства.

Цялата жп мрежа за един превозвач

До края на март следващата година транспортното министерство планира да пусне и обществената поръчка за избор на обществен железопътен превозвач на България, който ще бъде субсидиран от държавата. Плановете са поръчката да не е разделена на обособени позиции, а да се избере един превозвач за цялата железопътна мрежа, каза транспортният министър в отговор на въпрос на Mediapool.

Това дава ключово предимство на държавния превозвач "БДЖ Пътнически превози" да спечели договора и да получава държавна помощ за пътническите влакове в следващите 15 години. Новият доставчик на обществената услуга ще получи право и да експлоатира закупените с европейски средства нов подвижен състав.

Наскоро "ПИМК Рейл Експрес" получи лиценз от държавата за пътнически превози. Компанията планира да пусне още догодина пътническа линия по направлението София - Пловдив - Бургас. ПИМК имаше намерение да участва и в търга за обществен превозвач, но при условие, че той е разделен на лотове.

Към момента няма други частни железопътни превозвачи, които да са поискали да се занимават с пътнически превози, каза Георги Гвоздейков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #3
    Отговор на коментар #2

    Тази дума - старт я има и на български (от старта до финала) и не се пише като бастард, която я няма на български.

  2. jivka65
    #2

    Фалстард до фалстард, това е положението тук.

  3. Мазен Кумунис
    #1

    Пак докторът на науките Бойко Велики е виновен! ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.