Пак хаос на летище София заради мъглата

Пак хаос на летище София заради мъглата

Хаос с кацането и излитането от летище София причини падналата в сряда вечерта гъста мъгла над столицата, която продължава да обгръща града и в четвъртък. От Министерството на транспорта съобщиха, че заради влошената видимост е започнало пренасочването на кацащите самолети към летищата Пловдив, Варна и Бургас. Справката в електронната страница на софийския аеропорт показва, че близо половината от полетите са били отменени в четвъртък. 

Проблемът ще продължи до средата на следващата седмица, съобщиха от Министерство на транспорта. Но не защото ще се решат проблемите с аеропорта, просто се очаква да настъпи промяна в метеорологичната обстановка.

За втора поредна година, традиционната мъгла за София, която се спуска в края на ноември и остава до средата на януари, ще изправи на нокти пътуващите от и за летище София. Липсата на координация между отделните институции, съчетана с липсата на информация, ще ги изправи пред много неизвестни.

Източници от ведомството коментираха за Mediapool неофициално, че хаосът на столичното летище в четвъртък е причинен от промяна в категорията му от втора на първа заради системата за инструментално кацане, популярна като "сляпо кацане". На практика това означава, че самолетите са ограничени да кацат само при видимост на пистата не по-малко от 550 метра, която разрешава 1-ва категория. При втора категория на летището, въздухоплавателните средства могат да кацат при видимост на пистата не по-малка от  350 метра.

Неофициалната информация е, че периодът от 20 до 23 ноември е планиран за тестване на системата, която трябваше да заработи безотказно още преди от година. Пилоти коментираха, че са престояли кръжейки във въздуха над София 2 часа, докато разберат дали ще ги пренасочат към друго летище или ще им позволят да кацнат. Междувременно докато част от самолетите са кръжали над града, категорията на летището е била променена “в крачка” от първа на втора категория и част от авиокомпаниите са успели да се приземят преди метеорологичните условия да се влошат още повече, коментираха български летци.

Опитите на Mediapool да разбере официално от представители на транспортното ведомство защо се налага тестване на системата за сляпо кацане точно по време, когато започват мъглите и какво се случва на софийското летище не бяха успешни. Според официалната информация, системата за сляпо кацане е сертифицирана през септември тази година и от този момент нататък летището вече е с втора категория.

На мобилните си телефони не отговаряха директорът на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) Захари Алексиев и Людмил Манасиев, директор “Летища, авиационна сигурност и аеронавигационно обслужване” към транспортното ведомство. В “нелегалност” бе минал и пресцентърът на столичното летище.

От пресслужбата на транспортното ведомството заявиха, че по тяхна информация категорията на новия софийски аеропорт не е променяна от втора на първа, но в определени части от деня видимостта е паднала под минимума от 350 метра за 2-ра категория и е била между 150 – 200 метра. От пресслужбата коментираха, че въпреки възможността за кацане, част от пилотите са взели сами решение да пренасочат самолета към други летища.

Останалите три международни летища на територията на страната – Пловдив, което е и резервно летище за района на столицата, Варна и Бургас се подготвят за втора поредна година да поемат самолетите до и от софийския аеропорт. От транспортното ведомство уведомиха, че решението за отмяна на полетите, както и за това дали да се ползват резервни летища се взема от авиокомпаниите.

Проблемът с мъглата за посетителите на София, които пристигат по въздух у нас, започва с отварянето на новото летище. През миналата година, пътуващите през софийското летище бяха блокирани близо 10 дни отново заради мъглата. Тогава аеропортът обаче нямаше изобщо монтирана система за инструментално кацане при лоши метеорологични условия.

Експерти коментираха, че старата писта е имала трета категория сертификат, т.е. най-високия клас, който позволява кацане и при по-тежки метеорологични условия. Проблемите на авиокомпаниите обаче не свършват само със системата за сляпо кацане, която явно не работи безотказно. Родните фирми коментират, че имат сериозни проблеми с течността, с която се обработват срещу обледяване въздухоплавателните средства на софийския аеропорт. Тази дейност отнема по останалите големи летища средно от 5 до 10 минути максимум, коментираха от авиокомпаниите. На новото софийско летище обаче трябват от половин до един час за обработването на самолета, при положение, че течността действа в продължение на 20 минути. Така докато свършат с цялата машина, там, откъдето е почнато вече е минал ефекта.

Персонал на родните авиокомпании смята, че на софийското летище вероятно не могат да работят със закупените нови машини. Неумението им обаче носи сериозни загуби за превозвачите, които трябва да плащат изхабената течност, а се стига и до сериозни закъснения заради голямото чакане.
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?