В опит за туширане на общественото напрежение за високите сметки

Пак изплуваха намерения за предплатени и умни електромери

ДКЕВР ще ограничава срока на отчитане до 30 дни, Добрев иска смяна на модела на ценообразуването

Добрев присъства на проверка на електромер на оплакал се от висока сметка клиенти

Намерения за подмяна на сегашните електромери с т. нар. умни измервателни уреди, които отчитат дистанционно консумация на електроенергия, и предплатено електрозахранване, бяха лансирани отново в публичното пространство поне три-четири години, след като подобни идеи бяха дискутирани в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране покрай дискусиите за въвеждането на такса “електромер“ заради рядкото потребление във вилите и крайградските къщи.

 

Електроразпределителните дружества ЧЕЗ, ЕВН и “Енерго-Про“ трябва да бъдат задължени от регулатора постепенно да подменят старите електромери с "умни" и да внедрят така наречените умни мрежи, заяви пред журналисти във вторник министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев. Той се включи в измерване в Българския институт по метрология на електромер на клиент на ЧЕЗ от столичния квартал “Люлин“, оплакал се от сметката си за ток. Министърът препоръча също така да се използва предплатена услуга за използване на електроенергия като начин за справяне с проблема с високите сметки за ток.

 

В момента електромерите са собственост на електроснабдителните дружества, които в последните години са инвестирали немалко пари за смяната на част от тях и тези разходи влизат в цената на тока за домакинствата. По думите на Добрев ДКЕВР трябва да задължи ЧЕЗ, ЕВН и “Енерго-Про“ да подменят сегашните уреди с “умни“, които комуникират директно със системата и изпращат показанията чрез модем.

 

Изчезването на инкасаторите

 

"В този случай няма да има инкасатори, които да минават на всеки 30, 35 или дори 40 дни, а точно на 30-ия ден в точен час електромерът ще изпрати отчетените данни за изразходвана електроенергия", обясни Добрев. Според него така няма да има съмнение, че инкасаторът е видял една цифра, а е записал друга. Освен това инкасаторите ще отпаднат въобще, а това ще намали разходите на нови играчи за навлизане на пазара и така на практика ще се случи свободният пазар.

 

Либерализация на пазара той видя и в инсталирането на предплатени електромери. Услугата е особено подходяща за вилните зони, където потреблението е ниско и непостоянно и инкасаторите рядко посещават обектите. Според Добрев ваучерите за електроенергия щели да наподобяват тези за GSM-услуги. "Купувате си ваучер за 100 лв., въвеждате номера му в електромера и когато останат 5-10 лв., електромерът подава сигнал и ви предупреждава", обясни министърът.

 

Един умен електромер е около 30 лв. , а на електромер, който може да работи с предплатен ваучер - около 30 евро, каза Добрев. От електроразпределителните дружества обаче коментираха, че цената зависи от вида и количеството уреди, които се закупят. По техни данни за включването на умен електромер, за какъвто се води и предплатеният,  разходите на един клиент са около 300 лв., което всъщност съвсем не е малко инвестиция за масова смяна на уредите.

 

Според министъра подмяната на електромерите няма да е толкова голяма инвестиция за ЕРП-тата. Той обаче призна, че смяната на уредите с “умни“ или предплатени - при желание на клиентите, не може да стане наведнъж, а по-скоро трябва да тръгне от квартали, които нямат друг вариант за отопление освен ток и съответно имат висока консумация и високи сметки. С между 5 и 7 процента спадат загубите, когато се въведе умна мрежа, изчисли още Добрев.

 

Ако имаме умни електромери, сметката може да бъде превеждана по електронен път - на ЧЕЗ, ЕВН, “Енерго-Про“ или на още 100 регистрирани търговци на електроенергия, продължи да дава доводи министърът за подмяната на уредите в контекста на либерализацията на енергийния пазар.

 

Той допълни, че има редица жалби от собственици на вили, които се оплакват, че са получили сметки от по 30 - 40 лв., без да са посещавали вилите си известен период от време. Причината за тези сметки е, че подобни вилни зони не се отчитат всеки месец, а веднъж на шест месеца например и така на потребителите се изпраща сметка за по-дълъг период.

 

Добрев посочи, че започнатите проверки на ЕРП-ата няма да решат дългосрочно проблема, тъй като в голяма част от случаите електромерите ще са изправни, а в останалите просто ще бъдат подменени за сметка на снабдителя.

 

Анализ за ефективността на вложенията

 

Министърът коментира още, че ДКЕВР трябва да смени модела за образуване на цените на тока. Той не е подменян от 10 години и е изключително некоректен, защото изчисленията се правят от регулатора на базата на фактури, обясни той. По думите му проблемът с ценообразуването е, че регулаторът не преценява какви инвестиции трябва да се направят, а одобрява представените му. Така енергийните дружества често правят неефективни инвестиции, които не водят до реално по-добри услуги, но въпреки това тези разходи се признават и влизат в цената, плащана от клиентите, продължи Добрев. Регулаторът трябва да изисква все по-висока ефективност от всяко от тези дружества, смята енергийният министър.

 

"Редно е регулаторът да позволява инвестиции предимно, да не кажа само, в енергийна ефективност - това означава от едно и също количество въглища да се получава повече електроенергия", обясни министърът. Той даде за пример модернизираната електроцентрала "Марица-изток 2", в която ефективността е била повишена с 15-20%, и допълни, че подобни мерки са необходими и в частните централи "Бобов дол", "Марица-изток 3", Брикел и Варна.

 

Признати надписани инвестиции

 

Друг даден от Добрев пример е с фактурирани разходи от ТЕЦ "Бобовдол" за 100 млн. лв. за сероочистваща инсталация, за която експерти установили, че струва многократно по-малко, но ДКЕВР признала 100 млн. лв. вложение в цената на централата на бизнесмена Христо Ковачки и сега мегаватчас там струва над 100 лв. за извършената инвестиция

 

Електроразпределителните дружества да не могат да отчитат електромерите на потребителите за период по-дълъг от 30 дни, ще настоява пък Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Това съобщи временният ѝ председател Андон Роков на извънредна пресконференция след масовите протести срещу високите сметки за ток, получени през януари, които бяха обяснени от снабдителите с по-дългия период на отчитане на електромерите заради коледно-новогодишните празници, довел съответно до по-голямо потребление, вдигнато допълнително от студеното време и деветте почивни дни вповече. Основната причина за по-високите сметки обаче е близо 14-процентното поскъпване на тока от 1 юли 2012 г.

 

В момента доставчиците на електроенергия ЧЕЗ, ЕВН и “Енерго-Про“ имат различни разпределени равномерно през месеца графици за отчитане на електромерите, които по общи условия трябва да отчитат до 30 дни, но се допуска в случаите, когато денят на отчитане съвпадне с почивен ден, записването на данните от електромера да става ден по-рано или по-късно. По Нова година винаги срокът на отчитане е по-дълъг, обясняват от ЕРП-ата, но тази година просто това съвпада с по-студеното с почти градус време и повишението на цената на електроенергията.

 

Съкращаване на сроковете за разглеждане на жалбите от клиенти

 

До месец регулаторът ще започне обсъждане за цялостната промяна на общите условия за дейността на ЕРП в страната. Сред исканите от нас промени ще бъде и това да се определят много кратки срокове за писмени отговори на всяка една жалба на потребителите, заяви Роков. Той повтори мнението си, че електроразпределителните дружества трябва да си върнат доверието на потребителите.

 

Временният регулаторен шеф отново коментира като оправдани протестите на хиляди хора в цялата страна срещу високите декемврийски сметки за електроенергия. Поредна демонстрация имаше и под прозорците на ДКЕВР, под които по-късно през деня се събраха не повече от петдесетина граждани със знамена на “Атака“ и ВМРО. Лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов не пропусна да поиска държавата да си върне собствеността в трите ЕРП, които бяха приватизирани през 2004 г. Той се възмути, че чуждите собственици не влагали нито стотинка в мрежата, източвали печалбите зад граница, а държавата нехаела и не предприемала нищо, независимо от притежаваните от нея 33 на сто от електроразпределителната мрежа. Каракачанов или не знае, че държавата продаде тези свои дялове на борсата в края на 2011 и началото на 2012 г., което е недопустимо за политик, или откровено лъжеше събралите се хора.

 

Роков коментира като невъзможни исканията на протестиращите да се национализират ЕРП-та. Той за пореден път обясни също така, че всички такси за пренос и достъп във фактурите на потребителите са определени по закон и такива са изискванията на Европейския съюз за прозрачност на сметките и яснота къде отиват разходите, направени от клиентите.

 

В калкулирането на сметките се посочват ценообразуващите елементи, за да може да има по-голяма прозрачност. Потребителите обаче ги интересува само точният период на отчитане, количеството на изразходваната енергия и единичната цена на доставяната електроенергия, заяви Андон Роков.

 

Най-много се жалват клиентите на ЧЕЗ

 

По данни на ЧЕЗ, която снабдява Западна България, малко над 2 хиляди души са обжалвали сметките си за ток.

 

“Енерго-Про“, доставяща електроенергия в Североизточна България, съобщи в края на миналата седмица за 302 жалби от 1 януари до 8 февруари. Това е с 6.5 % по-малко в сравнение с количеството приети жалби за сметки през същия период на 2012 г., посочват от дружеството. То е приело и 400 молби за разсрочване на задълженията, което е в рамките на нормалното през зимните месеци. “Енерго-Про“ посочва, че средната сметка за януари 2013 г. на битовите клиенти е с около 25% по-висока от средната сметка за януари 2012 г. От тази разлика на поскъпването на тока от юли се падат 13.8 %, останалото е заради по-дългия отчетен период, почивните дни и студеното време.

 

Анализ на ЕВН, която снабдява Югоизточна България, сочи, че 49.98% oт клиентите им са консумирали до 500 киловатчаса през януари 2013 г. Средната стойност на сметките им е била 31 лв. без ДДС, година по-рано сумата е била 27 лв. Потребление в рамките от 500 до 1000 киловатчаса имат 17.93% от клиентите, които е трябвало да платят средно по 118.2 лв. без ДДС. Година по-рано – през януари 2012 г., тази група клиенти са били 17,79%, като средноаритметичната стойност на фактурите им е била 98.11 лв. без ДДС. Клиентите с консумация от над 1000 киловатчаса през януари 2013 г. са 10.64% като техният брой е по-голям спрямо януари 2012 г., когато са били 9.72%. Тази група клиенти през януари 2013 г. има средноаритметична стойност на фактурите от 234.46 лв. без ДДС, докато през януари 2012 г. сумата е била 204.26 лв. без ДДС.

Споделяне
Още по темата
Още от България