Пак преговори с Москва за ремонта на изтребителите през септември

Част от поддръжката може да мине в национализирания завод "Авионамс"

Пак преговори с Москва за ремонта на изтребителите през септември

България ще преговаря с Москва, за да може старите съветски изтребители МиГ да се ремонтират в национализирания завод "Авионамс", съобщи премиерът Бойко Борисов в петък.

Българската авиация е в кризисна ситуация и разчита само на изтребители МиГ 29, чиято поддръжка е под въпрос, след като сегашното правителство се отказа от услугите на Русия след серия неуспешни преговори. Военното министерство сключи договор за ремонта на шест двигатели с Полша, но въпросът за цялостната поддръжка на самолетите остана на дневен ред.

"Вчера е дошло писмо от руски държавен консорциум, че канят на разговор ръководството на "Авионамс" след нашия разговор (бел. ред. - вероятно премиерът визира телефонния си разговор с Путин през миналата седмица) да си върнем лиценза и да се ремонтират МиГ-овете, Су-татата и други самолети", каза Борисов пред Нова телевизия.

Правителството реши да си откупи обратно авиоремонтният завод "Авионамс" за близо 29 млн. лева, след като завърши процедурата за приватизацията му през 2012 година.

"2012 г. бе приватизиран "Авионамс", завод на самата писта на военното летище Граф Игнатиев на стотици декари и идеята е самолетът като кацне на пистата, направо да завие към хангара за ремонт. С приватизацията се стигна дотам да се загуби лицензът за ремонт на самолетите и ние да сме принудени да ги ремонтираме в Полша. Да не харчим пари да ги изпращаме до Полша, а те оттам да искат от руснаците части и да е по-скъпо", обясни Борисов.

Руснаците и лицензите

Отношенията между руснаците и българското военно министерство силно се обтегнаха след отказа на България да продължи да ремонтира при тях самолетите си. Москва твърди, че дори Полша няма право да ремонтира машините на трети страни, тъй като няма лиценз за подобни дейности. От думите на Борисов обаче се разбира, че той се надява руснаците да направят рязък завой и да дадат лиценз на България.

Борисов може би лично е повдигнал въпроса по време на телефонния си разговор с руския президент Владимир Путин миналата седмица.

Oт Министерството на икономиката съобщиха по-късно в петък, че още през септември ще се организира посещение на представители на "Авионамс" в Русия, за да се обсъдят възможностите да бъде предоставен лиценза. В писмото от руската корпорация РСК МиГ са дадени уверения, че са готови на подобен разговор. 

Според експерти в завода може да се ремонтират изтребителите МиГ 29 с изключение на двигателите им и кутиите за самолетни агрегати (КСА). За целта обаче руснаците трябва да предоставят цялата необходима документация. От МО припомниха, че заводът преди е имал подобен лиценз и руснаците са работили с него. 

Заводът разполага с лицензи за ремонта на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24.

Национализацията

През 2008 година бяха приватизирани 65% от капитала на завода, който преди носеше името ТЕРЕМ "Георги Бенковски" - Пловдив, а през 2012 година – и останалите. Купувачи бяха дружества, свързани с банкера Цветан Василев.

Сега с обратното изкупуване срещу близо 29 млн. лв. завода, обявен за публична продан от синдиците, държавата дава своя принос за събиране на част от вземанията на фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ), като купи.

Новият притежател на дружеството е "Държавната консолидационна компания" (ДКК), чийто принципал е Министерството на икономиката. Тя е спечелила проведен на 10 май търг за 99.99% от капитала на "Авионамс", които са били собственост на "Хедж инвестмънт България", дължаща пари на КТБ.

Доскоро мажоритарен акционер в "Хедж" е била фирмата "Кемира", която е свързвана с Василев и която притежава дял от още едно военно предприятие – русенското "Дунарит".

Процедурата по национализацията обаче все още не е завършила изцяло, както твърди премиерът Бойко Борисов. Изданието Биволь съобщи, че съдът още не се е произнесъл окончателно. 

Още по темата
Още от България