Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пак теза за волтова дъга сред причините за жп инцидента в Хитрино

2 коментара
Пак теза за волтова дъга сред причините за жп инцидента в Хитрино

Възможност взривът на газа от дерайлиралата в началото на декември 2016 г. жп цистерна в Хитрино да не е причинен от печка в близка къща, а от волтова дъга при скъсването на електрическата мрежа при тежкия инцидент, бе представена пред съда в Шумен в петък.

Три технически експертизи бяха представени на поредното заседание по делото срещу двамата машинисти Димитър Михнев и Радослав Петков, управлявали влаковата композиция. Счита се, че тя е дерайлирала заради прекалено високата скорост за влизане в гарата, в резултат на което една от цистерните с пропат бутан се поврежда, изтеклият газ избухва и убива 7 души, а други 29 са ранени.

Експертизата за възможността ток от контактната мрежа да е предизвикал взрива бе представена от проф. Иван Миленов.

Преди време обаче друга експертиза отхвърли тази възможност.

При късането на кабела вследствие на катастрофата със сигурност се е образувала волтова дъга, която е много по-мощна от искра и е вероятната причина за експлозията, обясни преподавателят във Висшето транспортно училище. Досега основната версия за възпламеняването беше искра от печка на твърдо гориво в близост до гарата.

Адвокатът на пострадалите от Хитрино Николай Димитров обаче оспори представената експертиза и обясни, че взривът се е случил четири минути преди дежурният на гара Хитрино да подаде ток към контактната мрежа:

"Не виждахме смисъл въобще от назначаването на тази експертиза. Делото започна да губи своят характер", коментира Димитров.

Времето на експлозията е определено с голяма вероятност в експертизите по делото, но никой не може да каже кога точно се е случил взривът и дали не става въпрос за няколко последователни взрива, отвърна проф. Иван Миленов.

Инж. Марко Марков и инж. Ивко Иванов пък представиха съдебно пожаро-техническа експертиза, според която не може да се каже със сигурност дали тази печка е провокирала взрива. Установени били деформационни повреди, вследствие на топлинни натоварвания на печка, но липсвали такива, които да показват категорично, че точно този уред е избухнал и от там е станал взрива на цистерната.

По отоплителния уред обаче "има редица и субективни и обективни въздействия" и не може да се каже дали точно от него е тръгнал взрива, каза в съдебната зала Иванов. Според другия експерт епицентърът му е около къщата с печката, защото само около този имот той е установил разрушения в четири посоки.

Тази експертиза също бе оспорена от адвокатите на пострадалите, но бе приета от съда.

Третата експертиза пък показа, че цистерната, която се повреди при обръщането на влака, изтече газ и предизвика взрива в селото, е трябвало да бъде бракувана.

Цистерната, произведена през 1971 г., е получила сертификат за годност, въпреки че е била с по-тънки стени от предвиденото в международния правилник за превоз на опасни товари. Освен това по вътрешността ѝ е имало наслагвания, които е било задължително да се почистват.

Пред съда експерти заявиха, че документът за технически преглед не е издаден от оторизирано лице.

Следващото заседание по делото ще е на 14 януари.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. т€еритория на Мики Маус
    #2

    Пробитата цистерна в Хитрино не е била годна за експлоатация -Darik

  2. т€еритория на Мики Маус
    #1

    това ли измилсихте след толкова години? Може... НЕизправни цистерни, пускащи газ. Изправни ЖП цистерни са падали от 10 м, без да избухнат. Кака е подържана ЖП линията и от КОЙ честен частник? А със каква скорост са карали машинистите и защо един от тях се е озовал (за кратко) в лудницата? И защо частната фирма-превозвач е ОФШОРКА? Аман от офшорки, да ви ... и ..... офшорна демокрация!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.