Пак убеждаваме Румъния, че мостът Видин-Калафат е приоритетен

Близо четири месеца се бави проектът за Дунав мост 2 заради несъответствие между българското и румънското законодателство, заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Той поясни, че строителят – испанската фирма "Еф Си Си Кънстракшън" (ФСС) не е бил допускан до строителната площадка на румънска територия и в териториалните води на брега, за да направи геоложки проучвания, защото според местното законодателство се искало фирмата да представи готов проект. Четири месеца се въртяхме в този омагьосан кръг, но фирмата ФСС вече е получила временен достъп румънската строителна площадка, поясни Мутафчиев пред парламента.

Три месеца закъсняват и отчуждителните процедури по втората част от проекта – изграждането на прилежащата към моста инфраструктура на българска територия. В землището на град Видин са отчуждени общо 292 имоти на стойност 679 хил.лв. Остават неуредени плащанията по още 25 имота с обща площ от около 102 дка и на стойност 210 хил.лв, поясни транспортният министър. "Мисля, че сте добре запознати с проблемите по отчуждаването на тези имоти и причините довели до отлагане приключването на отчуждителните процедури", коментира Петър Мутафчиев от парламентарната трибуна.

ФСС е предвидила да вкара нови технологични решения, които да позволят България да се вмести в обявените предварително графици за завършване на строителството, което за моста е до края на април 2010 г., а за прилежащата инфраструктура – краят на 2009 г., каза Петър Мутафчиев. Той обаче не уточни дали тези решения ще оскъпят стойността на проекта. Испанците спечелиха договора за строителството на мостовото съоръжение с оферта от 100 млн. евро, а договорът за инфраструктурата е за 62.2 млн.евро.

Има риск, ако се забавим дори и с три месеца, да се наложи отново правителството и парламентът да удължават сроковете за действие на финансовите договори. Пари за строителството на втория мост над реката дават Европейската инвестиционна банка - 70 млн.евро и още 70 млн.евро от програма ИСПА.

В отговор на съпартиеца си от Видин Михаил Миков, Мутафчиев съобщи, че заедно с транспортния министър на Румъния ще излязат с декларация, че мостът между Видин и Калафат е приоритет за двете страни. Мутафчиев не каза защо е нужна тази декларация, но се разбра, че неин адресат е Румъния, която още самото начало създаваше обструкции точно за този мост. Ще декларираме, че "независимо от политиката за развитие на няколко мостови връзки по реката между двете страни - защото говорим за няколко проекта - мостът между Видин и Калафат е приоритетен", уточни Петър Мутафчиев.

Миналата година се появиха множество информации за инвеститори, готови да финансират строителството на още два моста - между Оряхово и Бекет и Силистра – Кълъраш. Планът за Оряхово – Бекет е само за шосейна връзка.

В стратегията на румънското правителство се говори за 7 моста над Дунав. Освен единствения съществуващ при Гюргево и планирания при Калафат, румънците планират мостове и при Кълъраш, Браила, Галац, Гарац, Турну Мъгуреле и Бекет.

Няколко български правителства положиха сериозни усилия да убедят правителствата в северната ни съседка да се реализира проектът Видин - Калафат, който да е част от европейския транспортен коридор 4.

Българо-румънската декларация за Дунав мост 2 ще бъде готова до края на месеца. Зам.-министърът на транспорта Весела Господинова уточнява с представители на румънското ведомство въпросите около предстоящата среща, която ще се проведе на 31 януари във Варна.

Още от Бизнес

Как ще приключи скандалът около апартаментите на политици на преференциални цени?