Пак убеждаваме Румъния, че мостът Видин-Калафат е приоритетен

Близо четири месеца се бави проектът за Дунав мост 2 заради несъответствие между българското и румънското законодателство, заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Той поясни, че строителят – испанската фирма "Еф Си Си Кънстракшън" (ФСС) не е бил допускан до строителната площадка на румънска територия и в териториалните води на брега, за да направи геоложки проучвания, защото според местното законодателство се искало фирмата да представи готов проект. Четири месеца се въртяхме в този омагьосан кръг, но фирмата ФСС вече е получила временен достъп румънската строителна площадка, поясни Мутафчиев пред парламента.

Три месеца закъсняват и отчуждителните процедури по втората част от проекта – изграждането на прилежащата към моста инфраструктура на българска територия. В землището на град Видин са отчуждени общо 292 имоти на стойност 679 хил.лв. Остават неуредени плащанията по още 25 имота с обща площ от около 102 дка и на стойност 210 хил.лв, поясни транспортният министър. "Мисля, че сте добре запознати с проблемите по отчуждаването на тези имоти и причините довели до отлагане приключването на отчуждителните процедури", коментира Петър Мутафчиев от парламентарната трибуна.

ФСС е предвидила да вкара нови технологични решения, които да позволят България да се вмести в обявените предварително графици за завършване на строителството, което за моста е до края на април 2010 г., а за прилежащата инфраструктура – краят на 2009 г., каза Петър Мутафчиев. Той обаче не уточни дали тези решения ще оскъпят стойността на проекта. Испанците спечелиха договора за строителството на мостовото съоръжение с оферта от 100 млн. евро, а договорът за инфраструктурата е за 62.2 млн.евро.

Има риск, ако се забавим дори и с три месеца, да се наложи отново правителството и парламентът да удължават сроковете за действие на финансовите договори. Пари за строителството на втория мост над реката дават Европейската инвестиционна банка - 70 млн.евро и още 70 млн.евро от програма ИСПА.

В отговор на съпартиеца си от Видин Михаил Миков, Мутафчиев съобщи, че заедно с транспортния министър на Румъния ще излязат с декларация, че мостът между Видин и Калафат е приоритет за двете страни. Мутафчиев не каза защо е нужна тази декларация, но се разбра, че неин адресат е Румъния, която още самото начало създаваше обструкции точно за този мост. Ще декларираме, че "независимо от политиката за развитие на няколко мостови връзки по реката между двете страни - защото говорим за няколко проекта - мостът между Видин и Калафат е приоритетен", уточни Петър Мутафчиев.

Миналата година се появиха множество информации за инвеститори, готови да финансират строителството на още два моста - между Оряхово и Бекет и Силистра – Кълъраш. Планът за Оряхово – Бекет е само за шосейна връзка.

В стратегията на румънското правителство се говори за 7 моста над Дунав. Освен единствения съществуващ при Гюргево и планирания при Калафат, румънците планират мостове и при Кълъраш, Браила, Галац, Гарац, Турну Мъгуреле и Бекет.

Няколко български правителства положиха сериозни усилия да убедят правителствата в северната ни съседка да се реализира проектът Видин - Калафат, който да е част от европейския транспортен коридор 4.

Българо-румънската декларация за Дунав мост 2 ще бъде готова до края на месеца. Зам.-министърът на транспорта Весела Господинова уточнява с представители на румънското ведомство въпросите около предстоящата среща, която ще се проведе на 31 януари във Варна.

Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?