Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пак преговори с Москва за ремонта на изтребителите през септември

Част от поддръжката може да мине в национализирания завод "Авионамс"

10 коментара
Пак преговори с Москва за ремонта на изтребителите през септември

България ще преговаря с Москва, за да може старите съветски изтребители МиГ да се ремонтират в национализирания завод "Авионамс", съобщи премиерът Бойко Борисов в петък.

Българската авиация е в кризисна ситуация и разчита само на изтребители МиГ 29, чиято поддръжка е под въпрос, след като сегашното правителство се отказа от услугите на Русия след серия неуспешни преговори. Военното министерство сключи договор за ремонта на шест двигатели с Полша, но въпросът за цялостната поддръжка на самолетите остана на дневен ред.

"Вчера е дошло писмо от руски държавен консорциум, че канят на разговор ръководството на "Авионамс" след нашия разговор (бел. ред. - вероятно премиерът визира телефонния си разговор с Путин през миналата седмица) да си върнем лиценза и да се ремонтират МиГ-овете, Су-татата и други самолети", каза Борисов пред Нова телевизия.

Правителството реши да си откупи обратно авиоремонтният завод "Авионамс" за близо 29 млн. лева, след като завърши процедурата за приватизацията му през 2012 година.

"2012 г. бе приватизиран "Авионамс", завод на самата писта на военното летище Граф Игнатиев на стотици декари и идеята е самолетът като кацне на пистата, направо да завие към хангара за ремонт. С приватизацията се стигна дотам да се загуби лицензът за ремонт на самолетите и ние да сме принудени да ги ремонтираме в Полша. Да не харчим пари да ги изпращаме до Полша, а те оттам да искат от руснаците части и да е по-скъпо", обясни Борисов.

Руснаците и лицензите

Отношенията между руснаците и българското военно министерство силно се обтегнаха след отказа на България да продължи да ремонтира при тях самолетите си. Москва твърди, че дори Полша няма право да ремонтира машините на трети страни, тъй като няма лиценз за подобни дейности. От думите на Борисов обаче се разбира, че той се надява руснаците да направят рязък завой и да дадат лиценз на България.

Борисов може би лично е повдигнал въпроса по време на телефонния си разговор с руския президент Владимир Путин миналата седмица.

Oт Министерството на икономиката съобщиха по-късно в петък, че още през септември ще се организира посещение на представители на "Авионамс" в Русия, за да се обсъдят възможностите да бъде предоставен лиценза. В писмото от руската корпорация РСК МиГ са дадени уверения, че са готови на подобен разговор. 

Според експерти в завода може да се ремонтират изтребителите МиГ 29 с изключение на двигателите им и кутиите за самолетни агрегати (КСА). За целта обаче руснаците трябва да предоставят цялата необходима документация. От МО припомниха, че заводът преди е имал подобен лиценз и руснаците са работили с него. 

Заводът разполага с лицензи за ремонта на хеликоптерите Ми 17 и Ми 24.

Национализацията

През 2008 година бяха приватизирани 65% от капитала на завода, който преди носеше името ТЕРЕМ "Георги Бенковски" - Пловдив, а през 2012 година – и останалите. Купувачи бяха дружества, свързани с банкера Цветан Василев.

Сега с обратното изкупуване срещу близо 29 млн. лв. завода, обявен за публична продан от синдиците, държавата дава своя принос за събиране на част от вземанията на фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ), като купи.

Новият притежател на дружеството е "Държавната консолидационна компания" (ДКК), чийто принципал е Министерството на икономиката. Тя е спечелила проведен на 10 май търг за 99.99% от капитала на "Авионамс", които са били собственост на "Хедж инвестмънт България", дължаща пари на КТБ.

Доскоро мажоритарен акционер в "Хедж" е била фирмата "Кемира", която е свързвана с Василев и която притежава дял от още едно военно предприятие – русенското "Дунарит".

Процедурата по национализацията обаче все още не е завършила изцяло, както твърди премиерът Бойко Борисов. Изданието Биволь съобщи, че съдът още не се е произнесъл окончателно. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. teraflop
    #10

    Стига сте преговаряли с Москва за ремонт на изтребителите!Приемете предложението на русите и внесете новите МиГ-ове.Хората ви казаха,че искат да им върнете старите машини и да доплатите само разликата в цената.Какво толкова има за размишляване и за размотаване? Българските ВВС нямат време и алтернатива.

  2. Филка Русофилка
    #9

    Ако можем да направим сами останалото на самолетните агрегати КСА-2, 3, 4 и т. н., има у нас предприятия, които могат да направят и кутиите им. http://www.koavia.com/eng/product/airplane/KSA.shtml

  3. Bлaдo
    #8

    Станойке, коминтерновските ти комунари (и от българска, и от съветска страна) НАЙ-!!! обичат да са посредници между държавни фирми: и отговорността се замита, и никой не търси откраднатото. И въпроса "За каквни посредници говориш?" ще го задаваш на хора като гОце, р.Овч, лУканоф, Ал.тОмоф, рУмбата пЕтков и още стотици ... "знайни и незнайни" - сигурен съм, че ги знаеш по списък много повече от мен, ама едва ли ще пропееш, хибриден крепостнико... ;-)

  4. Емил Станоев
    #7
  5. Емил Станоев
    #6
  6. so what_deactivated_1521205049
    #5

    ТОВА Е ПОДИГРАВКА С ВСЕКИ НОРМАЛЕН БЪЛГАРИН Напред-назад, напред-назад връщат руската зависимост по всички фронтове ВОЕННА И ЕНЕРГИЙНА Безрамници, които мислят българите за и д и о т и

  7. Bлaдo
    #4

    Между нас и ремонта "в мАсква" има мнооого посредници - повече са и от миг-овете ни... Затова и ремонтът там е 3 пъти по-скъп от полския ремонт (а частите са същите). Бетер като с газта - ако си купим руска газ от Германия - излиза ни два пъти по-евтино, отколкото като си купим руска газ от рУсия. Що така, бе, тавариши голодранцы?

  8. Преслав
    #3

    Няма по-тъпо нещо от това да плащаме на посредник вместо сами ди си ги ремонтираме. Ненчев колко гушна в джобчето ??? Колко ???

  9. Bлaдo
    #2

    ако на нЕкой му трЕбва нещо от бОко - сега е моментът!! Изул е гащите и угажда наред! Затова!: идвайте, искайте, взимайте - бОко е вашият човек! ... пак стигаме да Костов-ото определение (най-верното!) за бОко: страхлив мерзавец.

  10. Мони_deactivated_1480055728
    #1

    Само за няколко месеца, Борисов напълно се подчини на Путин и агресивно работи за всички руски енергийни проекти, които се надявахме да сме погребали. Ще даде назад и за реформата в армията. Борисов с голяма скорост се превръща в безгласен губернатор на една руска провинция. Днес виждаме Борисов в краката на Ердоган. Кое е по-лошо, не смея да спекулирам, но и двамата азиатски диктатори ни обричат на бедност, омраза и страх.“ Никола Пенев,Доктор по математика от Станфорд

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.