Пакетът "Мобилност" няма да се преразглежда

Българските превозвачи и евродепутати са против него, но нямат нужната подкрепа в ЕС

Пакетът "Мобилност" няма да се преразглежда

Важният за българските превозвачи пакет "Мобилност", с който се въвеждат редица нови правила свързани с почивката на шофьорите, връщането на тировете и каботажа при превозите, върви към приемане на ниво ЕС.

Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли предложението на българските евродепутати пакетът да бъде върнат за ново разглеждане в Европейската комисия. Това стана с 19 гласа "за" срещу 30 "против", като решението беше взето за по-малко от 10 минути. Решаващ се оказа вотът на депутати от крайнодесни политически формации от Германия и Франция.

В началото председателката на транспортната комисия в ЕП Карима Дели обяви, че евродепутатът Исмаил Ертуг, който бе вносител на предложението камионите да се връщат в страната - отправна точка на всеки четири седмици, става заместник-председател на парламентарната група на Прогресивния алианс на социалистите и демократите и вече няма да е докладчик по пакета. Новият координатор е шведът от същата партия Юхан Даниелсон.

С пакета "Мобилност", който стана известен като пакета "Макрон", се въвеждат нови правила за командированите шофьори, сред които минималното заплащане и времето за почивки, връщането на камионите, както и решаването на проблема с нелегалните практики като използването на дружества "пощенски кутии" или извършването на дейности извън националния пазар т.нар. каботаж.

Българските превозвачи се обявиха срещу новите правила, като исканията им получиха подкрепа от страна на българските евродепутати и на още няколко засегнати страни от Централна и Източна Европа, но засега остават малцинство.

Какво следва?

Идната седмица, във вторник, евродепутатите трябва да решат дали да започнат преговорите по пакета "Мобилност". Ако вотът бъде положителен, следва т.нар. "триалог", в който участват Европарламентът, Европейският съвет и Европейската комисия. Те трябва да намерят компромисно решение, което да удовлетвори всички страни.

Тези преговори ще започнат след 1 ноември, когато ще заработи новата Европейска комисия. За поста на еврокомисар по транспорта, която ще води преговорите между страните, е номинирана румънката Рована Плумб. Румъния подкрепяше исканията на българските превозвачи за отпадане на редица текстове.

Българските евродепутати не са оптимисти за предстоящото гласуване следващата седмица за започването на преговорите по пакета "Мобилност". Те смятат, че оттук нататък е необходимо да се направят компромиси с някои от исканията, за да могат да отстояват приоритетите за превозвачите ни, основните от които са връщането на камиона и почивката на шофьорите.

"Със сигурност (резултатът от гласуването – бел.ред.) не е положителен, малко разочароващ. Идва следващата седмица, така че готвим се за него тогава, когато гласуваме дали да се даде мандат, но не очаквам да има по-добро представяне от това. Ясно е, че мнозинството е категорично срещу нашата позиция", каза пред БНР Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП), който е един от вносителите на искането за изтеглянето на пакета "Мобилност".

"Имаме нужда от мандат, с който да можем да преговаряме с нашите опоненти от другата страна. За това част от нашите изисквания да останат, от част да се откажем, така че поне по-големите неща като връщането на камиона, връщането на водача да успеем да го запазим и да пуснем нещо по-малко", допълни Андрей Новаков пред БНТ.

"Най-крайните, най-радикалните мерки ги предлага Европейският парламент в лицето на германски и френски евродепутати. Ние се надяваме тези текстове да бъдат премахнати тогава, когато се търси компромисно решение на трите органа", каза Петър Витанов (БСП/С&Д), който е единственият български евродепутат член на транспортната комисия и вносител на предложението. "Станахме свидетели на двойни стандарти. Ние говорим за необходимостта от намаляване на емисиите, а в същото време взехме решение да разнасяме празни камиони из цяла Европа", допълни той.

"Видяхме обединение на всякакви хора, които никога не са гласували досега в тази комисия срещу това разумно предложение. Ние настоявахме да се върне в Европейската комисия, не в комисията по транспорт. Отхвърли се, това е поредната стъпка, която ние правим в изпълняването на общата си българската стратегия и защита на националния интерес", коментира на Ангел Джамбазки (ВМРО/ЕКР).

Андрей Новаков и Ангел Джамбазки са заместник-членове на транспортната комисия в ЕП и могат да участват в заседанията ѝ, ако някой от колегите им отсъства или им отстъпи място.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: