Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пълен блокаж на пътни и жп проекти с европари

Шефът на регионалната комисия на ЕП пита защо една година не се строи

7 коментара
Пълен блокаж на пътни и жп проекти с европари

В пълен блокаж са пътните и железопътните проекти, които се изпълняват с европейско финансиране. Причините за това са няколко - липсата на решение на управляващите за индексацията на цените, заради поскъпването на строителните материали, проблеми с екологията и избор на изпълнители. Това стана ясно по време на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г., който се проведе на 11 и 12 май в София.


Забавянето на решението на проблема с появилите се свлачища при строителството на тунел "Железница" бавят пускането на участъка от магистрала "Струма" край Симитли.

Договорът за тунела под Шипка с избрания изпълнител не се подписва, заради Плана за управление на парк "Българка".

Изпълнението на железопътните проекти се бави и почти всички ще бъдат завършени през настоящия програмен период, стана ясно по време на Комитета за наблюдение.

По време на заседанието се разбра, че оперативната програма има и нов директор. На мястото на дългогодишния шеф Галина Василева (пенсионирана на 5 май - бел.ред.) е назначен Мартин Димитров, който досега бе началник на отдел "Програмиране" и неин заместник.

Към момента са разплатени около две трети от бюджета на програмата, което е над 1.08 млрд. евро.

"До края на програма "Транспорт" остава година и половина, в която трябва да бъде свършена изключително много работа, за да не допуснем неизпълнение на заложените цели", заяви Мартин Георгиев, и.д. директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в Министерството на транспорта и съобщенията и ръководител на Управляващия орган на оперативната програма.

Той посочи, че новата оперативна програма "Транспортна свързаност" все още не е одобрена от Европейската комисия, но периода за допустимост на разходите вече е започнал.

Транспортният министър се закани да прекратява още жп договори


Най-зле е изпълнението на железопътните проекти. По тях са усвоени едва една трета от парите.

Междувременно докато течеше заседанието на Комитета за наблюдение министърът на транспорта Николай Събев направи проверка как върви изпълнението им.

"Всички строителни фирми, които изпълняват своите проекти по график и с необходимото качество имат нашата подкрепа. С останалите ще разглеждаме възможностите за прекратяване на договорите и обявяване на нови процедури, в които ще поканим да участват най-добрите международни фирми", каза Събев по време на инспекция на жп линията София – Пловдив.

Той провери жп участъка София - Елин Пелин в четвъртък, чийто договор за строителство беше прекратен заради системно неизпълнение.

Генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Златин Крумов обясни, че от подписването на договора през 2016 г. са създадени всички условия изпълнителите да работят по цялото трасе, но напредъкът до момента е много малък. Жп линията в едната посока не е завършена и движението по нея е невъзможно, а това създава сериозни затруднения с графика за движение на влаковете вече няколко години, посочи той. Този проект се финансира по механизма "Свързана Европа".

Транспортният министър се запозна на място и с изграждането на два железопътни тунела между Елин Пелин и Вакарел, които се правят със средства по оперативната програма.

Строителите представиха технологията, по която се изгражда най-дългия жп тунел у нас и отчетоха, че до момента са прокопани 2 км от съоръженията. Изпълнителите информираха, че при предишното ръководство на НКЖИ комуникацията е била доста нарушена и се е налагало да чакат по 50 дни за издаване на необходимите разрешения за работа на персонала, се казва в съобщение на транспортното министерство.

Исмаил Доган, управляващ консорциума от турските компании "Дженгиз" и "Дуйгу", посочи, че сега получават документите за 2 дни и благодари на министър Събев за доброто сътрудничество с министерството и НКЖИ в последните 5 месеца. Николай Събев изрази позиция, че е редно изпълнителите да заведат дела срещу всички, които с действията си са препятствали изпълнението на този стратегически за страната проект, се казва в съобщението на транспортното министерство.

По време на Комитета за наблюдение стана ясно, че скоро предстои да започне строителството и на втория лот между Вакарел и Ихтиман. Това съобщи Жулиета Атанасова, заместник-генерален директор на НКЖИ.

По думите ѝ дейностите по проекта за рехабилитация на жп линията Пловдив - Бургас са изпълнени 41%. В момента се изграждат системите за сигнализация и телекомуникации и модернизацията на жп участъка Оризово - Михайлово.

Почти нито един голям жп проект няма да бъде завършен през изтичащия програмен период, който счетоводно приключва в края на 2023 г. По тази причина те са фазирани за изпълнение през настоящия до 2030 г.

"Основните проекти в жп сектора, които ще се изпълняват в новия период, са фазирани проекти и ние очакваме НКЖИ да изпълнява двете фази паралелно, без да се допуска изчакване да завърши периодът 2014-2020 г.", каза шефът на оперативната програма Георгиев.

Забавяне и при пътните проекти

Забавяне има и при изпълнението на пътните проекти, но то не е толкова драматично. Там проблемите са свързани основно с екологията и ненамирането на приемливо решение за всички страни.

Тунел "Железница" край Симитли и подстъпите към него - около 17 км от магистрала "Струма" са готови, но не могат да се ползват, заради липса на решение за новопоявилите се свлачища в участъка. Става въпрос за четири свлачища от двете страни на тунела. Направен е бил проект за укрепването им, но той се е видял прекалено скъп на управляващите и сега тече ново проектиране и пресмятане на количествено-стойностната сметка, разказаха от оперативната програма пред Mediapool.

Общият напредък по целия проект, който включва лот 3.1 Благоевград-Крупник, лот 3.3 Кресна-Сандански и тунел "Железница", е 91%, но поради няколко активирани свлачища в района се очаква да бъде завършен изцяло през следващата година, се казва в съобщението на транспортното министерство.

Все още няма решение и за участъка през Кресненското дефиле, където двете министерства - МРРБ и МОСВ спорят за варианта на преминаване. МРРБ е за запазване на трасето, проектирано по времето на ГЕРБ - трафикът в едната посока да минава по сега съществуващия път, а в другата да се построи нов - т.нар. източен обход на Кресна. Срещу това са неправителствени организации и местното население, както и МОСВ в момента. Министърът на екологията Борислав Сандов вече обяви, че единственото решение е трафикът да се изнесе изцяло от дефилето, като експертите трябва да решат дали преминаването да е дълъг тунел или обход с виадукти и мостове.

В подобна ситуация се намира и проектът за тунела под Шипка. Това е единственият проект от настоящия програмен период, за който има избран изпълнител. С него обаче няма сключен договор, заради решението на МОСВ да включи участъци от трасето в парк "Българка", което прави преминаването на пътя оттам невъзможно.

Страната ни не може да започне нито един пътен инфраструктурен проект от настоящия програмен период. Третият заложен приоритетен обект е магистралата Русе - Велико Търново, за която има пуснати обществени поръчки още по времето на ГЕРБ преди повече от година, но и до днес няма избрани изпълнители. Причината е, че не се знае къде ще е началото на магистралата при Русе. То е обвързано със строителството на третия мост над Дунав и втори между Русе и Гюргево, който румънците обаче не желаят да бъде отново при Русе. Няма яснота обаче защо не се възлагат другите лотове от тази магистрала. Така България рискува да не успее да усвои ресурс около 1 млрд. евро за магистрали през настоящия програмен период.

Проверка от Европа на "Струма" и "Шипка"

Междувременно днес председателят на Комисията по регионално развитие на Европейския парламент Юнус Омаржи (Левица, Франция) направи инспекция на магистрала "Струма", а утре ще посети и тунела под Шипка, където ще разгледа изпълнението на обхода на Габрово.
Той ще има срещи с представители на местната власт в Благоевград и Габрово.

Юнус Омаржи ме пита - "защо една година нищо не се строи, рискуваме да връщаме пари по спечелени проекти, а кохезионните ни пари са паркирани в Брюксел. Как да отговоря?", написа евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков в страницата си във Фейсбук.

Новаков е член на регионалната комисия в ЕП и придружава председателят на обиколката му из България.

Юнус Омаржи е имал и среща с лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, става ясно от разпространените от Новаков кадри.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #7
  2. Мазен Кумунис
    #6
    Отговор на коментар #3

    Палачинката вече се обърна - унмо красивите вече сме почитателите на Бойко Велики и ГЕРБ! ДеБ-илите с тази сочна целувка с комунистите са вече глупаци и грозни! ;)

  3. полк. Дрангов
    #5

    Тези за две години една лъжичка асфалт не са положили. Честито!

  4. Еконт-а върви с пълна пара!!! Какво значение имат държавните и европейски транспортни проекти и някакви си компютри на някакви си Български пощи!?!?!? Важното е да се променя собствения бизнес нагоре! Нали за това е промяната!

  5. Levitan
    #3

    Били умни, че и красиви. Ха ха ха

  6. Parallelepiped
    #2

    Пълен хаос и некадърност, както от предишните тикви, така и от сегашните леваци.

  7. Отбелязвам
    #1

    Строителите на пътища в България с европейски пари още ли протестират и искат още за крадене? Дето 12 години крадоха, пълниха чекмеджето на Мутрата и сега всичко построено от тях бързо-бързо се разпада. Смяна на Гешев!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.