Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пълна промяна на пътните и жп проекти по програма "Транспорт"

С 800 млн. евро нараства бюджетът на европрограмата, за да се построи магистрала "Хемус"

6 коментара
Николина Ангелкова. Сн. БГНЕС

Пълна промяна в приоритетните пътни и жп проекти прави служебният кабинет по оперативна програма "Транспорт" 2014-2020. За целта с около 800 млн. евро се вдига бюджетът на програмата и той ще достигне 2.5 млрд. евро. Парите идват за сметка на дела на българското финансиране, като ще отидат за строежа на магистрала "Хемус" от София до Варна. Това стана ясно от представянето на програмата от министъра на транспорта Николина Ангелкова в петък.

Завоят към приоритетните пътни и жп проекти от времето на ГЕРБ е за сметка на наложените от кабинета на Пламен Орешарски. Това се случва на фона на неприета пътна стратегия и план за изпълнението ѝ, което е задължително условие за този програмен период, за да получи България пари от ЕК. Липсата на стратегията дава възможност на всяко следващо правителство да променя дневния ред според интересите на силните на деня. Резултатът е, че все още у нас няма нито едно изградено пътно и жп направление от едната до другата граница.

"Хемус" се завръща като топ приоритет за сметка на пътя София-Видин

Магистралите "Струма", Хемус" и тунелът под Шипка са топ приоритетите в пътния сектор, посочи Ангелкова.

Това става за сметка на пътя София-Видин, който беше заложен за изграждане още през изминалия програмен период 2007-2013, но отпадна за сметка на Западната дъга на София и обхода на Габрово, които сега са рискови. Така и през този програмен период няма да бъде решен проблемът с достъпа до втория мост над Дунав между Видин – Калафат, в който бяха инвестирани над 200 млн. евро. и минава през най-бедния европейски регион- Северозападния, който на думи е приоритет на всяко правителство.

Вместо това обаче ще продължи изграждането на западното направление на юг от София до ГКПП "Кулата" с пътя през Кресненското дефиле - последния участък на магистрала "Струма".

Служебният кабинет не се отказва да строи най-дългия 15-километров шосеен тунел в Европа в най-бедната европейска държава. За него по последни изчисления ще отидат 750 млн. евро, посочи Ангелкова. Годишната издръжка на този тунел ще струва на данъкоплатците сумата, която в момента се харчи за поддържане на всички републикански пътища в страната. Срещу изграждането на съоръжението се обяви Строителната камара, като според нея има по-евтини, екологични и безопасни решения за преминаване през земетръсната зона.

Магистрала "Хемус" влиза с цялата си дължина за изграждане от Ябланица до Шумен с европейски средства, а не само до Велико Търново, както беше заложено от правителството на Орешарски. Индикативната ѝ стойност е 780 млн. евро, каза министър Ангелкова. По думите ѝ проблемът с недостига на средства е решен чрез увеличаване на съфинансирането на пътните проекти, което става 50:50 при 85:15 както е сега. За допълване на недостига ще се тегли заем от Европейската инвестиционна банка, каза транспортният министър.

Рискът при този случай е от непредвидени обстоятелства като липса на ръст на икономиката и бюджетен дефицит, които може да попречат на страната ни да осигури съфинансирането. Така се случи с програмите "Транзитни пътища V" и за строеж на язовири чрез заем от Световната банка, които вече осем години не могат да приключат.

Третият приоритетен проект е тунелът под Шипка с индикативна стойност 150 млн. евро. В момента върви първият етап от строителството му – обходът на Габрово. На него обаче не се работи заради проблеми с отчужденията. Тунелът под Шипка не беше предвиден първоначално за финансиране и влезе в програмата по времето на управлението на ГЕРБ. Според пътни експерти, а и според ЕК, най-доброто тунелно преминаване на Стара планина е при Петрохан.

Магистралата от София до ГКПП "Калотина" отпада за финансиране с европейски средства и ще се прави по "Транзитни пътища VІ", каза Ангелкова. Това означава, че скоро няма да се случи. Този вариант периодично се разиграва от края на 90-те години.

Жп отсечките Варна – Русе и Синдел – Карнобат в глух коловоз

Жп отсечките Варна – Русе и Синдел – Карнобат вече не са приоритет. Те бяха вкарани за финансиране в програма "Транспорт" от бившия министър Данаил Папазов, според когото развитието на това направление е много важно заради връзката Дунав – Черно море – Босфора.

Тук обаче служебният кабинет залага на довършването на започнатата железопътна магистрала "Тракия". В момента по нея се модернизират три отсечки, но изостава от графика за изпълнение. За довършването на "Тракия" до 2020 г. са заложени 320 млн. евро за отсечката от Елин Пелин до Септември. Министър Ангелкова призна, че е реалистично до 2020 г. да изградим жп линията Елин Пелин – Ихтиман за 270 млн. евро.

Отделен проект ще бъде подготвен за модернизация на някои от ключовите гари по строящото се трасе на железопътната "Тракия".

Свързана Европа

Жп линията Драгоман – София – Елин Пелин ще бъде първият проект, с който ще кандидатстваме по новия инструмент "Свързана Европа", съобщи още Ангелкова. Прогнозната му стойност е приблизително 198 млн. евро. Трасето обхваща около 65 км и е разделено на три участъка.

Другите проекти, с които ще се кандидатства по "Свързана Европа" е жп линията Видин – Медковец и за подобряване на корабоплаването по река Дунав, който е съвместен с Румъния.

Приемът за кандидастване по "Свързана Европа" се отваря през септември.

"Конфеденциални" финансовите корекции за 24 млн. лв.

"Конфиденциални", по думите на Ангелкова, се оказаха наложените финансови корекции по оперативна програма "Транспорт" за 24 млн. лв. С такъв аргумент тя отказа да посочи кои проекти са санкционирани и с каква сума от проверката на изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз".

По времето на транспортния министър Данаил Папазов финансовите корекции по "Транспорт" не бяха тайна и се даваше информация.

Министър Ангелкова обясни само, че се "работи усилено" за отстраняване на допуснатите пропуски.

Нерешен остава и проблемът с недостига на средства за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) в размер на над 200 млн. лв., за да може да си изпълни жп проектите за изминалия програмен период. добрата новина е, че за тази година са осигурени недостигащите 30 млн. лв., каза Ангелкова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boby1945
    #6
  2. boby1945
    #5
  3. ddemi
    #4

    Участъкът от Солун до Видин е изключително важен за България от икономическа и от политическа гледна точка. Това е връзка от Южна до Северна и Западна Европа изцяло на терирорията на ЕС. Само от логистика България може да печели колосални суми. Ако се добави и връзката през Турция с Азиатските пазари, този транспортен коридор би трябвало да бъде с особен приоритет за всяко българско правителство. С изключение на русофилските такива, защото влиянието на Русия в България ще заглъхне драматично и българските

  4. Българофил
    #3

    Всички пътища, които водят към Европа, като този до Дунав мост 2, са на заден план!.. Приоритет е ,,руското направление", най вече Варна!..

  5. nik
    #2

    Другото е, че изобщо е спряна работата по магистрала "Струма" към Гърция.Защо така са преценили БСП-ДПС и Атака е въпросът. Не е само прищявка на изпълнителя. Пък и да беше, да са го притиснали. Не е стратегическо направлението за ДПС-БСП-Атака и са го изоставили. Някакъв коридор от централна Европа към Гърция... При Саксобурготски, например, имаше подобна стратегическа визия за направленията на транспортните потоци.Тогава бе изоставена връзката София-Перник и строителството след Перник и парите

  6. boby1945
    #1

    Тези се вземат прекалено на сериозно.... а са назначени да направят изборите.... ама

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.