Пълна промяна за държавните железници

Разписанията на влаковете засега няма да се пипат, графикът ще се спазва

Пълна промяна се очаква в държавните железници – преструктуриране на холдинга, смени в ръководството не само на шапката "Холдинг БДЖ", но и в дъщерните дружества, нова поръчка за купуване на подвижен състав. Това трябва да се случи за около половин – една година. Разписанията на влаковете засега няма да се пипат, не се предвижда закриване на линии. Графикът ще се оптимизира според възможностите на подвижния състав.

Това стана ясно от изказването на министъра на транспорта Росен Желязков пред депутатите от ресорната парламентарна комисия в рамките на т.нар. блиц контрол.

Причината за промените е тежкото състояние на железниците, въпреки налетите около 200 млн. лв. от държавата през тази година, които отидоха за погасяване на заеми. Състоянието на подвижния състав е незадоволително. Мениджмънтът на холдинга и дъщерните му фирми – "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарни превози", не работи добре – ремонти на локомотиви и вагони се правят в "режим на аварийност", използват се части втора употреба от неквалифициран персонал, обществените поръчки се оспорват "безконечно", но не по вина на оспорващите, посочи Желязков.

Няма данни обаче за нарушаване на правилата за безопасност на влаковете. Разписанията и графиците се спазват. Няма и заплаха за националната сигурност, каза Желязков в отговор на въпрос на депутата Александър Паунов от БСП.

Докато станат факт промените, ръководството в оставка – председателят Велик Занчев, изпълнителният директор Владимир Владимиров и финансовият директор Филип Алексиев трябва да продължат да изпълняват задълженията си, каза Желязков в отговор на депутата Николай Тишев от БСП.

Транспортният министър не се ангажира кога придвижването с влак ще стане по-бързо от това с автомобил и разстоянието София – Варна, което по времето на социализма се е взимало за 8 часа, ще стане двойно по-малко. Това попита депутатът от "Воля" Андон Дончев.

С тези три въпроса се изчерпа и интересът на депутатите от ресорната комисия по темата БДЖ. Държавните железници са във вихъра на скандали и обвинения за източване на средства, некачествени ремонти и нагласени поръчки.

Разчитат обаче на аванса от 550 млн. лв. от концесията на летище "София". Но не е ясно какво ще правят, ако процедурата не приключи догодина, стана ясно още от обясненията на Росен Желязков. Плановете са с парите от концесията да бъдат погасени дълговете на БДЖ от над 374 млн. лв. към края на септември, а с остатъка да се купи нов подвижен състав.

Нова тръжна процедура за новите влакове

Нова тръжна процедура с преработване на документацията ще бъде обявена за купуването на нови 42 мотрисни влака, обяви транспортният министър.

Във вторник КЗК обяви за незаконосъобразна поръчката за купуването на нови влакове за 675 млн. лв. и я прекрати.

Желязков намира основанията на КЗК за прекратяването на търга за основателни. Не вижда причина "БДЖ Пътнически превози" да оспори решението на антимонополния орган.

Транспортният министър обаче изрично посочи, че той няма контрол върху дружеството, което е част от "БДЖ Холдинг".

Затова той очаква ръководството в оставка на холдинга да поиска и оставката и на шефа на "БДЖ Пътнически превози" Пламен Пешаров, чийто подпис стои под опорочената поръчка.

"Холдинг БДЖ" ще е с ново ръководство през декември

Поне до края на месеца подалото оставка ръководство на "Холдинг БДЖ" ще продължи да ръководи дружеството, стана ясно от думите на Желязков.

"Освобождаването на директорския борд е функция на одита, който съм възложил, а той трябва да приключи до края на ноември", каза Желязков.

Така към момента няма яснота дали транспортният министър ще приеме оставките на цялото ръководство или само на част от него.

Председател на директорския борд е Велик Занчев, който е и зам.-министър на транспорта. Изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ" е Владимир Владимиров, а третият член на борда е финансовия директор Филип Алексиев. Първите трима са от квотата на ГЕРБ, а третият не е ясно.

Засега не се съобщава публично кои ще бъдат заместниците им. Всички лансирани в медиите имена не са верни, уточни Желязков.

БДЖ няма нужда от холдингова структура

След смяната на ръководството ще се направи анализ за състоянието на БДЖ. Една от задачите му ще бъде да се види дали има нужда от тази холдингова структура, каза министърът. Неговото мнение е, че към днешна дата са отпаднали основанията да има холдинг.

"Смятам, че е по-добре държавата да има пряк контрол върху двете дружества и това какво става в тях. В момента няма такъв контрол", каза Росен Желязков.

Предстои да се уточни как да се разпределят дълговете на холдинга към двете дъщерни дружества, посочи той. БДЖ има задължения към бюджета от 197 млн. лв. и около стотина милиона лева към Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Още от Бизнес