Пълни сме с пари, твърди застраховател, за който КФН ще иска фалит

Собственикът на ЗК "Надежда" подозира опит за отнемане на италианския му бизнес

Казусът с отнетия лиценз на малката застрахователна компания "Надежда" върви към публичен скандал, след като в сряда собственикът ѝ намекна за опит за отнемане на италианския му бизнес. Докато Комисията за финансов надзор (КФН) твърди, че изпълнява закона и взема необходимите надзорни мерки, компанията смята, че ѝ се оказва "несправедлив" и "незаконосъобразен" регулаторен натиск с цел да ѝ се отнеме "най-сладката" част от бизнеса.

КФН обяви, че отнема лиценза на "Надежда" на 17 август, макар че реално квестор в дружеството има от 16 юни и от тази дата фактически е спряна дейността на застрахователя чрез забрана за подписване на нови договори.

Причината е, че според КФН компанията, която в последната година има пазарен дял у нас между 0.6% и 1%, не отговаря на изискванията за платежоспособност, тоест на минималното капиталово изискване и на капиталовото изискване за платежоспособност. Ако съдът потвърди отнемането на лиценза, комисията, оглавявана от Карина Караиванова, възнамерява да поиска обявяване на застрахователя в несъстоятелност, както повелява законът.

Серов: Апетитът е към италианския ни бизнес

Застрахователна компания "Надежда" съществува от 12-13 години, а действията на КФН по прекратяване на дейността ѝ на практика се случват в годината на най-големия скок в бизнеса ѝ.

"Ние сме сравнително малка компания и това, че имаме големи клиенти като Министерството на отбраната, АЕЦ "Козлодуй", НЕК, не ни прави големи. Но "Надежда" е с 12-13 годишна история и е преуспяваща българска застрахователна компания. За 2016 г. ние сме най-бързо развиващата се застрахователна компания на българския пазар. Ръстът на премийния ни приход е 38 пъти, на активите ни 3 пъти – от 7.3 млн. лв. на 22 млн. лв. През 2016 г. сме платили на българската и италианската държава 2.6 млн. лв. данъци", посочи собственикът на "Ви Веста Холдинг" и притежаващ чрез него 90% от капитала на "Надежда" Виктор Серов.

Основният скок в бизнеса си "Надежда" прави през юли 2016 г., когато започва да продава на италианския пазар нишовата застраховка "Гаранции", разработена специално за участието в обществени поръчки на италианското правителство и местни власти. От всеки участник в публичните търгове в Италия се изисква да представи гаранция, независимо дали ще спечели конкурса или не. Така договорите на "Надежда" всъщност обвързват три лица – застрахователя, публичния възложител в Италия и участващите фирми, разясни Серов.

По думите му пробивът на италианския пазар е станал "с труд и умения". "Една малка българска компания проби на италианския пазар и ни приеха", посочи Серов. По думите му успехът дошъл заради нуждата от подобен продукт на пазара, рекламата и работата през брокери, на които се давали по-високи комисиони.

"При сегашното положение бизнесът ни в Италия най-вероятно ще бъде продаден на някой "заслужил" застраховател, при това заедно с техническия резерв към застраховките от 11.5 млн. лв. А този бизнес се самогенерира, защото договорите се подновяват. За една година – от юли 2016 г. до 16 юни 2017 г., когато КФН спря дейността ни, на практика нямаме нито едно застрахователно събитие по застраховката "Гаранции", затова портфейлът ни е много сладък", смята Серов.

Клиенти на "Надежда" са правителството на Италия, правителството на Рим, община Милано, Агенцията по приходите и Агенцията по хазарта, министерствата на икономиката, екологията и вътрешните работи, енергийният регулатор и др.

Проблемът с платежоспособността

За проблемите на застрахователя се разбра на 3 февруари тази година, когато КФН обяви дългоочакваните резултати от мащабната проверка на балансите на застрахователния сектор и проведените стрес тестове по препоръка на Европейската комисия.

Тогава надзорът обяви, че са открити 13 проблемни компании, за които е установен недостиг на капитал. Към тази дата 5 от дружествата, сред които и "Надежда", не бяха взели мерки за попълване на капитала си и имаха срок от 6 месеца да го сторят. Очевидно и след този срок КФН смята, че "Надежда" не отговаря на изискванията за платежоспособност. За покритие на минималното капиталово изискване е установен недостиг от 4.1 млн. лв., а на капиталовото изискване за платежоспособност – от 3.6 млн. лв.

"Надежда": Нямаме общо с КТБ

Виктор Серов обчаче твърди, че решението на КФН е "неаргументирано, незаконосъобразно, незаслужено и несправедливо".

"Четох по медиите, че сравняват нашия случай с КТБ, но единственото общо между "Надежда" и КТБ е, че и на двете институции ни е отнет лицензът. Разликата между двата случая обаче е огромна. Нашият лиценз на практика е отнет на 16 юни тази година, когато бе спряна дейността не. Оттогава досега са минали около 70 дни, в които ние продължаваме да плащаме на клиентите си. Кажете коя институция, ако беше фалирала, щеше да продължава да плаща 70 дни без нито 1 лев приход", заяви Серов.

"Компанията ще продължи да си плаща задълженията по действащите договори. Може и да ви прозвучи грубо, но ние сме пълни с пари", каза бизнесменът.

По закон, ако съдът обяви несъстоятелност, от датата на несъстоятелността всички договори ще бъдат прекратени и компанията ще трябва да плати дължимите до този момент обезщетения, а също и да върне предплатените премии по договорите, които не са изтекли.

Одиторът на застрахователя си оттегля подписа след писмо на КФН

Според обясненията на Серов "Надежда" не може да отговори на капиталовите изисквания, защото КФН е поискала компанията да задели твърде голям резерв за т. нар. възникнали, но непредявени претенции по италианските застраховки. Компанията била заделила за целта 3.8 млн. лв., а КФН настоявала за още 3.2 млн. лв. Според собственика на "Надежда" това е прекалено високо подсигуряване по продукт, по който няма нито едно застрахователно събитие за близо година. Освен това спецификите на продукта били такива, че нямало как съответната щета да възникне и тя да не бъде предявена през застрахователя за повече от ден.

"Ние сме в непрекъсната онлайн връзка с бенефициента. Ако за миг изпълнителят направи погрешна стъпка, ние веднага биваме информирани за това онлайн. Имаме специална поща, по която получаваме уведомленията. Освен това закупихме много скъпа италианска информационна система, чрез която в реално време следим финансовото състояние на нашите клиенти", заяви Серов.

Другият спорен момент с КФН бил непризнаването на активи от одитора "Маазарс" за близо 5 млн. лв., върху които компанията дори била платила данъци.

Серов сигнализира и за фрапиращи действия на одитора на компанията за 2016 г. БДО. На 31 март 2017 г. одиторската компания заверила финансовия отчет на "Надежда" за 2016 г., като се подписала, че той вярно и честно отразява финансовото състояние на застрахователя. Според документа собственият капитал на "Надежда" е 8.19 млн. лв., тоест над изискването от 7.4 млн. лв.

По думите на Серов същият одитор, който на 31 март заверява финансовия отчет на "Надежда", на 21 юли праща писмо до КФН, с което оттегля подписа си. Причината е писмо на КФН от май 2017 г., с което КФН уведомява одитора, че трябва да се заделят резерви за огромни възникнали, но непредявени претенции в Италия. Тогава одиторът се отказва от подписа си, а по случая с "Надежда" е назначена проверка и на самата одиторска компания.

"Аз съм в бизнеса 27 години и не съм виждал одитор да се откаже от собствения си подпис четири месеца по-късно", посочи Серов.

По думите му в резултат на тези действия активите на компанията са намалени с 5 млн. лв., а пасивите ѝ са увеличени с 3.2 млн. лв. "Отписаха ни 8 млн. лв. и на това му казват неотговаряне на капиталовите изисквания", заяви Серов. При това положение капиталовата дупка в компанията достига 4.7 млн. лв.

"В резултат през февруари 2017 г. акционерите в "Надежда" внесохме кеш в компанията 2.7 млн. лв., за да увеличим капитала ѝ по предписанията на КФН, но тази сума не ни беше призната, защото увеличението не се е случило по начина, по който надзорът изисква. Тази сума и до ден днешен е по сметката на компанията", твърди Серов.

Ще продължим да плащаме

По думите му договорите с всички големи клиенти на компанията се изпълняват коректно, включително контрактите с Министерството на отбраната, АЕЦ "Козлодуй" и НЕК. От Министерството на отбраната във вторник потвърдиха, че се правят плащания по застраховката "Злополука", а случаите на непризнати претенции са пратени на КФН.

Серов обясни, че случаите на непризнати претенции са стандартни и нямат връзка с отнемането на лиценза, защото няма застраховател, който да плаща 100% от претенциите на застрахованите лица. От 25 000 застраховани в МО срещу "Злополука" "Надежда" е отказала да плати по 4 случая, но сред тях няма нито един на военнослужещи, а всички са на цивилни служители. Обезщетението на служител е 2000 лв. Един от проблемните случаи бил на служителка от централата в София, която претендирала, че си наранила крака, като на връщане от работа стъпила в пространството между мотриса на метрото и перона в столичния център. Въпреки че от "Метрополитен" отговорили, че на камерите им не се регистрира подобен инцидент, компанията в крайна сметка платила обезщетението от 2000 лв.

Виктор Серов заяви, че в момента компанията е инициирала 9 дела заради действията на КФН, но въпреки че вярва в съда, бизнесът му щял да бъде съсипан до края на годината. Той смята да търси правата си пред европейски съдебни инстанции и пред Европейския орган по застраховане.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес