Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Парите от излишъка са основно за анекси в строителството

49 коментара
Парите от излишъка са основно за анекси в строителството

Парите от излишъка отиват основно за покриване на извънредните плащания за бедствията в страната, за извършено строителството и ремонт на пътища, жп линии и забавени проекти като единен номер 112, по който България получи предупреждение от Европейската комисия. Това стана ясно от разчетите, които премиерът Сергей Станишев и министърът на финансите Пламен Орешарски представиха в четвъртък за дейностите, между които ще бъде разпределен излишъкът от почти 1.4 млрд. лв. за тази година

На редовното си заседание министрите одобриха разпределението на парите от преизпълнението на бюджетните приходи. Избрани са сфери, където могат да се усвоят до края на годината, уточни премиерът.

За първи път това правителство обяснява публично как ще изхарчи парите от  преизпълнението на бюджета, изтъкна Станишев в отговор на дясната опозиция, която обвини кабинета, че ще изхарчи непрозрачно огромна сума. 

При правителството на ОДС с премиер Иван Костов, през май 2001 година са отпуснати за капиталови разходи допълнително 330 млн. лв., посочи като пример за непрозрачно харчене на бюджетни средства от предишните правителства Сергей Станишев. Според него, правителството на СДС е взело решение за допълнителните капиталови разходи почти в началото на годината без яснота дали бюджетът ще бъде преизпълнен и без да бъде информирана обществеността за начините, по които ще се използват средствата.

“За мене беше цинизъм начинът, по който премиерът Сергей Станишев спекулира с информацията за решение 306 от 7 май 2001 година”, коментира пред Mediapool бившият министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на Иван Костов Евгени Чачев, който сега е депутат от ДСБ. Отпуснатите тогава 330 млн.лв. са допълнителни капиталови разходи към бюджета за съответната година, а не са от вече взетите от гражданите пари, уточни Чачев.

Допълнителните капиталови разходи бяха разпределени между 4 програми, чрез които трябваше да се преодолеят сериозни проблеми в страната, които и до днес не са решени, защото следващото правителство на Симеон Сакскобургготски ги “хвърли в кошчето”, коментира Чачев. Програмите бяха за преодоляване на проблемите на водоснабдяването, в която трябваше да се изградят още 11 язовира, енергетиката, телекомуникациите и естествено програмата за пътищата, по която действително бяха предвидени най-много пари, уточни бившият регионален министър.

Оскъпяване на проектите с 60 на сто

“Ако парите от излишъка действително отиваха за строителството на нови пътища, това щеше да е прекрасно, но те са за допълнително сключени анекси към вече подписаните договори за строителство”, каза  Евгени Чачев.  Само двете отсечки по магистрала “Тракия”, въведени в експлоатация през тази година – Оризово – Стара Загора и Карнобат – Бургас, финансирани със заем от Европейската инвестиционна банка, чрез допълнителни анекси бяха оскъпени с още 50 млн. евро.

Експерти от Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” поясниха, че почти всички договори за ремонт и строителство на пътища са оскъпени най-малко с 60 на сто. А за определени фирми, вдигането на стойността надхвърлило и 100 процента.

247.5 млн. лв. ще отидат за разплащане по сключени вече договори за изграждане на пътищата. “Тази година е рекордна при пътното строителство. Изградихме и ремонтирахме над 2 хиляди километра”, коментира премиерът Станишев. С тези пари Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) трябва да се разплати с пътно-строителните фирми по вече построени пари. Всяко министерство ще даде отчет по обекти къде ще вложи отпуснатите пари от излишъка.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов призна пред Mediapool, че част от отпуснатите за пътища пари действително са за анекси. “Вие знаете, че всеки обект, който започне да се строи днес, става по-скъп, когато се завърши утре”, поясни Гагаузов. Той посочи, че ако не се възлагат авансово пътища за ремонт и строителство, положението с републиканската пътна инфраструктура ще е много  по-лошо, отколкото е в момента.

Дългогодишна практика е всяка година структурата, която стопанисва и управлява пътищата – в момента това е фонд “Републиканска пътна инфраструктура”, да влиза с неразплатени суми към пътно-строителните фирми, каза Сергей Станишев. Той уточни, че фондът е започнал 2007 г. със 140 млн. лв. задължения към фирмите, въпреки че през 2006-та година са били платени част от тях. Отпускането на парите от излишъка за разплащане с пътно-строителните фирми всъщност е знак към тях, че могат да работят спокойно авансово, защото държавата държи на подписаните с тях договори, поясни Станишев.

Според финансовия министър дадените за пътища пари пак се връщат на българските граждани, защото те ползват една много по-добра услуга при пътуванията си.

“Не е имало такава практика да не се разплащаме с пътно-строителните фирми”, каза Евгени Чачев. Той уточни, че управляваното от него Главно управление “Пътища” (ГУП), което в края на мандата на правителството на СДС беше преструктурирано в Изпълнителна агенция “Пътища”, се е финансирало основно от таксите върху горивата, които са постъпвали в специален фонд. “Имаше списък с пътни отсечки и стойността, необходима за ремонта или строителството и се теглеше чертата до там, до където стигаха парите”, коментира Чачев.

По нещо за железница, самолети и бедствия

100 млн. лв. се отпускат на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) за разплащане по проекти за екологичната инфраструктура – пречиствателни станции за отпадни води, водоснабдителни мрежи и депа за битови отпадъци. Част от парите са предназначени за разходи по екологичната мрежа НАТУРА 2000 и системи за мониторинг на околната среда.

Близо 80 млн. лв. от излишъка получават и в железницата. За националната компания “Железопътна инфраструктура” се отпускат 40 млн.лв., а за БДЖ  - 39 млн. лв. Държавата се разплаща с превозвача за намаленията, които са ползвали гражданите, и за линиите, които търговското дружество  поддържа до различни населени места по договор с държавата, въпреки че губи от тях.

Освен за пътища, МРРБ ще получи допълнително 47 млн.лв. за преодоляване на свлачищата и ерозията в страната и подготовката на кадастрални карти.

За капиталово строителство и ремонти на сгради са заделени още около 85 млн.лв. Те ще отидат в министерствата на здравеопазването и на образованието и науката. Част от парите ще са за ремонт на сградите на държавната администрация.

Правителството ще се разплати и за извършените спасителни работи по бедствията в страната през годината. За Министерството на държавната политика при бедствия и аварии (МДПБА) са предвидени от излишъка 175 млн. лв. Те ще отидат за закупени със заеми през 2006 г. петрол и нефтени продукти за попълване на държавния резерв, и за купуване на специализирана техника, която да се ползва при възникнали в страната кризи. 10 млн. лв. спешно ще се харчат за почистване на реките и речните корита. Част от парите за Министерството на земеделието и продоволствието (МЗП) – 14 млн. лв., са планирани също за речните корита, в случая за корекция. Останалите пари за ведомството са за разплащане на ремонтите по сградния фонд.

Отпуснатите 46 млн. лв. за МВР ще бъдат вложени  за купуване на леки автомобили с висока проходимост и преоборудването на сегашните полицейски коли. От сумата 4 млн.лв. са отделени за инсталиране на видео наблюдение в столицата и оборудване на полицията със специални средства за противодействие на терористите. 110 млн.лв. са за Министерство на отбраната и са предвидени основно за разплащане на покупката на вертолетите “Кугър” и самолетите “МИГ” 29. А също и за доставка на ново въоръжение и оборудване на армията и ремонта на това, с което разполагат родните военни.

Отделят се 48 млн. лв. за  изграждането на единния номер 112, заради чието забавяне Брюксел предупреди страната ни, че ще се обърне към съда. Министерството на държавната администрация получава от излишъка  42 млн. лв., които ще се насочат към плащането на договора за софтуер и хардуерни продукти, ползвани от чиновниците и някои по-малки проекти.

Министерството на енергетиката и икономиката ще изхарчи 40 млн. лв. за извозване на отработеното ядрено гориво на АЕЦ "Козлодуй" и за обезщетения, които Агенцията по приватизация трябва да плати по влезли в сила срещу нея изпълнителни листове. Ведомството и компанията EVN наскоро постигнаха извънсъдебно споразумение за компенсацията, която държавата трябва да плати на австрийците за забавената сделка за ЕРП – Слънчев бряг .

По-малки суми - малко над 17.1 млн. лв., са предвидени общо за БНТ, БНР, Министерството на културата и Националната агенция за младежта и спорта.

Общините ще получат 65.4 млн. лв. от излишъка. Премиерът Сергей Станишев уточни, че това е ДДС-то, което местните власти трябва да платят по проекти, реализирани по предприсъединителната програма САПАРД, което се покрива от държавата.

Други 191.6 млн. лв. влизат в национален фонд, каза Пламен Орешарски. Това са авансови плащания, получени от ЕС по програми, които са предвидени за проекти по оперативните програми и тези за развитие на селските райони, които се финансират от ЕС.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

49 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Beekeeper
    #50

    Цинизъм е целият грабеж на това правителство! Както и предното на Симеон. Особено пенсионерите живеят в недоимък и студуват .

  2. Иван
    #49

    На практика анексите означават следното: "Наши фирми" печелят държавни поръчки на дъмпингови цеи, защото знаят, че накрая с анекс ще им се плати "колкото трябва".

  3. П. Петров
    #48

    Гоце, архитектът на тройната коалиция не е безпристрастен в тази далавера. Състави правителство от послушни на ченгетата политици и партии, които да правят какво си искат с държавата, и никой да не може да ги контролира. Защото БСП можеше да управлява само с НДСВ спокойно.Парите отиват по анекси, а анексите обикновено ги изисква изпълнителя.Всеки ръководител на частна фирма прави какви ли не метани, за да получи договор, докато в този случай изпълнителите поставят какви ли не условия, в случая анекси. На всички ни е ясно, че изпълнителните фирми не са случайни.Да не говорим за телефон 112.Българинът си е прост. Заслушава си да го клатят

  4. Sin
    #47

    Защо не са в бюджета тези разходи ? За да не се контролират и да се крадат по-лесно. Защото другото би означавало, че целия МС е абсолютно неграмотен !

  5. Дядо Петър
    #46

    . . .

  6. §22
    #45

    Разбира се че неможе да се мине без споменаване в негативен смисъл на Костов.Цинизма и манипулацията се състои в това, че при правителството на Костов парите се дават в средата на годината и по определени известни програми и имат 6 месеца за реално изпълнение и усвояване със свършена работа, а парите които се дават сега едно, че са 4 пъти повече, се дават през м. декемвпи за усдвояване за 20 дни и е ясно, че това ще бъдат "усвоени" а не зарабогети пари.Разликата е от небето до земята, но манипулацията така е поднесена, че избирателите с бетонни глави веднага ще направят глупавото заключение "Да бе и Костов правеше така,а защо и не и ние!

  7. Bezkompromisen
    #44

    ЗАЩО ИМ Е ВЪОБЩЕ ДА ПРАВЯТ БЮДЖЕТ - СЛЕД КАТО ВСИЧКИ РАЗПЛАЩАНИЯ ГИ ПРАВЯТ ОТ БЮДЖЕТНИЯ ИЗЛИШЪК???ВИЖДАТЕ ЛИ КАК СЕ ХАРЧАТ НАШИТЕ ПАРИ?ПЪРВО ГИ ДАВАМЕ НА ФИРМИ ОТ "ОБРЪЧА НА ДОГАН", ПОСЛЕ ИМ ДАВАМЕ ВТОРИ ПЪТ ПАРИ ЗА СЪЩИТЕ ДЕЙНОСТИ, НО ТОЗИ ПЪТ 60% ПОВЕЧЕ (ЗАЩОТО ДЪРЖАВАТА ВИДИТЕ ЛИ СКЛЮЧИЛА АНЕКСИ, ЗА ДА ИМ ПЛАТИ ДОПЪЛНИТЕЛНО - ЧУДЯ СЕ КАК ЧИНОВНИЦИТЕ ЗАЩИТАВАТ НАРОДНИЯ ИНТЕРЕС - МНОГО МЕКА ТАЗИ ДЪРЖАВА БЕ).ТОВА Е НЕЧУВАНО АРОГАНТНО.НЕЩАСТНИТЕ КОМУНИСТИ НАИСТИНА ТРЕТИРАТ ВСИЧКИ БЪЛГАРИ КАТО РОБИ...ТРЯБВА

  8. Bezkompromisen
    #43

    НА "БЪЛГАРСКАТА КОЛЕДА"???ТОЛКОВА ЛИ НЕ ОСТАНАХА 5 МИЛИОНА ЛЕВА, ТА ТРЯБВА ВСЕКИДНЕВНО ДА НИ "ОБЛЪЧВАТ" ПО КАНАЛ 1 ЗА "ПАТРОНАЖА НА ГОЦЕ"???МИНАЛАТА ГОДИНА БИЛИ СЪБРАЛИ 2.6 МИЛИОНА ЛЕВА.... ОТ ЕСЕМЕСИ. АКО ДАДАТ 5 МИЛИОНА ОТ БЮДЖЕТНИЯ ИЗЛИШЪК (ПАРИТЕ НА ВСИЧКИ БЪЛГАРИ) ЗА ДЕЦАТА, ТЕ ЩЕ ПРЕИЗПЪЛНЯТ 2 ПЪТИ ПАРИТЕ ЗА ЕСЕМЕСИ....А 5 МИЛИОНА ЛЕВА НЕ СА ДОРИ 1% ОТ БЮДЖЕТНИЯ ИЗЛИШЪК (0.5% ОТ БЮДЖЕТНИЯ ИЗЛИШЪК).ПИТАМ СОЦИАЛНИЯ ПРЕЗИДЕНТ, ПИТАМ СОЦИАЛИСТИЧЕСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО - ТОЛКОВА ЛИ НЕ МОЖАХТЕ ДА ОТДЕЛИТЕ 5 МИЛИОНА ЛЕВА ЗА ДЕЦАТА?АКО НАИСТИНА ТЕ СА ПРИОРИТЕТ ЗА ВАС?

  9. Bezkompromisen
    #42

    НАДВЗЕХА ОТ БЪЛГАРИТЕ 1.4 МИЛИАРДА ЛЕВА ПОВЕЧЕ, СЛОЖИХА ГИ В БЮДЖЕТЕН ИЗЛИШЪК, КОЙТО ЩЕ ПРИСВОЯТ.И ПОСЛЕ МОЛЯТ ОТ ЕКРАНА НА КАНАЛ1 ДА "ДАРИМ" ОЩЕ ПАРИ...ОЩЕ ПАРИ...ЗА ДЕЦАТА НА БЪЛГАРИЯ.ЗА СЪЩИТЕ ДЕЦА, ЧИИТО РОДИТЕЛИ ТЕ ОГРАБИХА И КОИТО ЩЯХА ДА ПОМИСЛЯТ ЗА СОБСТВЕНИТЕ СИ ДЕЦА ПО-ДОБРЕ ОТ ВСЯКАКВИ ПАТРОНАЖИ НА ГОЦЕТА И БОРОВЕ...

  10. az
    #41

    От тези обяснения очевадно се набиват няколко лъжи:1. “Вие знаете, че всеки обект, който започне да се строи днес, става по-скъп, когато се завърши утре”, поясни ГагаузовПо закон цената на договора е в пряка връзка с офертата. Следователно цената не подлежи на промяна в последствие.2. Тел. 112 реално струва отколо 6 млн. евро.3. Къде са изградените 2000 км. пътна мрежа. За съпоставка разстоянието София-Бургас е 380 км., а София - Варна 450И друг интересен въпрос е след като държавата извънсъдебно се е споразумяла с наглия монополист EVN да му плати някакви си 40 млн. на кои държавни служители държавата ще потърси регресна отговорност?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.