Парите за мантинели вече са изхарчени; слагат нови на мястото на катастрофата

През септември тръгва ремонт на участъка между Чирпан и Стара Загора на магистрала "Тракия"

Парите за мантинели вече са изхарчени; слагат нови на мястото на катастрофата

Парите за мантинели за тази година вече са изхарчени, а дългоочакваният ремонт на магистрала "Тракия" в т.нар. "бавен участък" между Чирпан и Стара Загора, където ограничението на скоростта е 90 км/ч, ще тръгне в средата на септември.

Това стана ясно от изказванията на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Георги Терзийски и члена на Управителния съвет на АПИ инж. Иван Досев при инспекцията при 160 километър на магистралата. В неделя там тежкотоварен камион мина в насрещното движение и уби петима човека, а други шестима са ранени.

Терзийски и Досев са единодушни, че пътната инфраструктура и старата ръждясала мантинела не са причина за случилото се. Към момента не е ясно какво е довело до жестоката катастрофа. Предполага се, че шофьорът на турския тир или е заспал, или е получил здравословен проблем.

Въпреки че 87% от мантинелите по магистралите са подменени, по данни на АПИ, точно в участъка на пътния инцидент, тя е поставена през 1993 г. Тогава мантинелата е отговаряла на всички нормативни изисквания към ограничителните системи, каза инж. Досев пред бТВ.

Тезата, че старата мантинела е причина за тежкото произшествие, беше лансирана от Европейски център за транспортни политики и оборена от Обединението на българските шофьори.

"На база нашия опит, категорично заявяваме, че ограничителните съоръжения в случая, не могат да са причинител за инцидента. На база проведени краш-тестове е известно, че превозно средство с маса над 35 тона, движещо се със скорост около 80 км/ч., при удар в еластично ограничително съоръжение с градус на удара по-голям от 30 градуса, е почти невъзможно да бъде задържано в платното на движение, в което се движи", коментира Христо Радков, председател на Обединението на българските шофьори пред Mediapool.

Нека да не се правят внушения, че ако в този участък имаше по-висок клас ограда, то щетите щяха да са по-различни, коментира инж. Иван Досев пред бТВ.

Новите мантинели отговарят на последните нормативни изисквания, но участъците, които не отговарят на тях, не означава, че са опасни или че мантинелите не са отговаряли на последните нормативни изисквания при поставянето им, допълни той.

След тежката катастрофа сега се поставя нова стоманена предпазна ограда, която е оразмерена да задържи автобус. Тази ограничителна система за пътища е най-разпространена по магистралите и тя се полага навсякъде, където няма опасности като надлези, бензиностанции или възможност за засягане на трети лица, пътуващи по друго направление, каза Георги Терзийски.

По думите му за такива места е предвиден най-високият клас мантинели, които се оразмеряват за удар от камион с тежест 38 тона, при ъгъл на удара 15 градуса и при скорост на движение 80 км/ч.

Терзийски коментира и предложението за поставяне на бетонни разделители между пътните платна. Дали ще бъде метална или бетонна ограничителна система, тя трябва да отговаря на определени изисквания и затова днес има инспекция на конкретния участък, каза пътният шеф, който няма специализирано образование в тази сфера.

Парите за мантинели са изхарчени

От началото на годината до началото на юли са похарчени 40 млн. лв. за ограничителни системи по пътищата и магистралите, каза още инж. Иван Досев пред бТВ. Така пътната агенция вече е изхарчила заложените средства в бюджета си за тази дейност.

Той не уточни дали се предвиждат още средства за мантинели след след тежкия пътен инцидент в неделя на магистрала "Тракия".

За сравнение похарчените вече 40 млн. лв. са значително повече спрямо инвестираните 24 млн. лв. в ограничителни системи по пътищата през 2019 г.

Без ограничения за движението на тирове по "Тракия"

Заради поставянето на новата мантинела и огледа на местопроизшествието до 18 часа във вторник движението по изпреварващите ленти в двете посоки на магистрала "Тракия" при 160 километър е ограничено. Движението се осъществява само в активните ленти.

Няма ограничение за движението на тежкотоварния трафик през летния сезон, въпреки призивите отново да бъдат въведени.

Имахме подготвена заповед за ограничаване на движението на тирове през почивните дни в летния сезон, но въведените от Европейската комисия т.нар. "зелени" коридори заради разпространението на Covid-19, възпрепятстват въвеждането на каквито и да е ограничения по тях, разясни Георги Терзийски.

Магистрите "Тракия", "Марица", "Струма" и "Хемус" са част от тези "зелени коридори" и по тази причина няма да има ограничения за тежкотоварните камиони по тях това лято.

Състоянието на 3-годишното дете остава тежко

Тежко остава състоянието на 3-годишното дете, което пострада при катастрофата на магистрала "Тракия" в неделя, отнела живота на петима. В понеделник то е транспортирано в "Пирогов" с тежка черепно-мозъчна травма.


Началникът на клиниката по Детска реанимация на "Пирогов" доц. Румяна Андонова каза пред БНТ, че детето има множество наранявания, основно по главата.

"Направен му е скенер. В момента продължава лечението на мозъчния му отток. Детето е интубирано и седирано, има спонтанно дишане, но е далеч от оптимистичната прогноза", допълни тя. На този етап лекарите от "Пирогов" не се ангажират с оперативна намеса. Родителите на пострадалото дете, които са на 26 години, са живи и здрави.

Общо петима пострадаха при пътния инцидент. Трима от тях са с охлузвания , а двама с комоцио.

При произшествието на място загинала водачът на тира, както и жена на 40 години, момиче на 17 години, мъж на 44 години и друг мъж с неустановена към момента самоличност.

Тежката катастрофа стана на 12 юли 2020 г. около 16:55 часа на магистрала "Тракия". При 160 километър, в землището на община Братя Даскалови, в посока Бургас се e движила товарна композиция от влекач "Мерцедес Актрос" и прикачено полуремарке. Тирът е управляван от 53-годишен турски гражданин.

Към момента все още не е ясно причината, поради която шофьорът е изгубил контрол над камиона. Той е напуснал пътното платно вляво по посока на движението, преминал е през разделителния обезопасителен остров със стоманени ограждения и е навлязъл в насрещното платно за движение. Там е последвал сблъсък с движещи се в посока запад пет автомобила - "Фиат Крома", "Дачия Дъстър", БМВ, "Мини Купър" и "Санг Йонг", посочват от МВР. По случая се води разследване.

Споделяне

Още по темата

Още от България