Паркирането в центъра на София остава платено за гражданите и безплатно за общинарите

ГЕРБ не отстъпиха пред протестиращите от центъра, но се разцепиха за привилегиите на съветниците

Паркирането в центъра на София остава платено за гражданите и безплатно за общинарите

Паркирането в центъра на София остава платено за всички граждани, включително живеещите в центъра на града, и безплатно за общинските съветници и служителите на Столична община. Това реши Столичният общински съвет (СОС) след четиричасови дебати в четвъртък, предизвикани от протестите на жители от централната част на града, в резултат на което общината даде месец отсрочка за въвеждане на новите правила.

Мнозинството на ГЕРБ беше единно, че живеещите в центъра няма да бъдат освободени от такси за паркиране, но изненадващо се раздели по въпроса да отпаднат ли привилегиите на общинските съветници.

Вероятно воден от желание да се демонстрира жест на лишение пред недоволните от центъра, които смятат, че е неоправдано да плащат за правото да оставят колите си пред къщи, председателят на СОС Елен Герджиков (ГЕРБ) предложи да отпадне привилегията на общинските съветници за безплатен стикер за паркиране за личните им автомобили.

Лидерът на групата на БСП Желю Бойчев определи хода на Герджиков като популистки. Той изтъкна, че така ще се отмени привилегия за хора на изборни длъжности, каквито са общинските съветници, но ще се запази за общинската администрация. Така всеки един служител на Столична община може да си паркира колата пред “Московска” 33, докато съветниците ще се чудят как да идват на работа, каза Бойчев.

Елен Герджиков отвърна, че общинарите имат право да паркират само пред сградата на “Московска” 33, а не в цялата синя и зелена зона, за разлика от съветниците. “Не виждам логика да има безплатно паркиране за цялата зона”, каза Герджиков. Той се ангажира да се осигурят места за паркиране на съветниците пред “Московска” 33, за да могат да си вършат работата.

В крайна сметка Герджиков бе бламиран от свои колеги в ГЕРБ и предложението му не бе прието, а общинските съветници си запазиха привилегията. Герджиков не бе подкрепен и от съветници, гравитиращи към кмета Йорданка Фандъкова, като актьора Робърт Янакиев, както и от такива, смятани за хора на бившия шеф на СОС Андрей Иванов. Лиляна Еленкова, Силвия Христова, Екатерина Йорданова, Йордан Господинов и Ивелина Джартова гласуваха "въздържал се", с което ГЕРБ събра само 26 гласа за отпадане на привилегията, които не бяха достатъчни при необходимо мнозинство от 31 гласа.

Данък живот в центъра

Живеещите в центъра столичани обаче ще плащат “данък живот в центъра” по думите на общинския съветник от ДСБ Петър Москов.

За тях обаче се въвежда компенсация - облекчен режим за купуване на винетката. Вместо осем документа, те ще трябва да представят само три - нотариален акт или договор за наем, талон на колата и лична карта.

Отпадат документите за платен данък на автомобила и жилището, за застраховка гражданска отговорност, както и документ с уникален партиден номер на един от комуналните доставчици – за ток, вода, газ или топлофикация.

СОС даде възможност стикер да се получава и ако колата не се води собственост на собственика на имота в центъра на София.

Цената на стикера за платено паркиране не се променя и годишният за синя зона остава 150 лв. за първа кола и 450 лв. за втора. Цената на едномесечния стикер е 15 лева. За зелена зона годишният стикер за първа кола е 100 лв., а за втора – 300 лева. Месечната винетка ще струва 10 лева.

Лоша дисциплина

Предложението на Ангел Джамбазки от ВМРО да отпадне платеното паркиране за живеещите в центъра на София, за което настояваха и протестиращите, беше на косъм да мине. Заради лоша дисциплина в редиците на ГЕРБ първото гласуване не успя да събере необходимия брой гласове за отхвърляне.

Така спешно започна събиране на управляващите съветници, част от които видимо се бяха отегчили от дългото и до голяма степен безсмислено говорене по проблема. Председателят на групата на ГЕРБ Малина Едрева обаче веднага поиска прегласуване. На него управляващите отново не успяха да съберат нужните 31 гласа. Електронната система отчете 30 гласа, но председателят на СОС Елен Герджиков нареди да се добави и гласът на Мита Георгиева и така мнозинството бе осигурено.

Радослав Тошев остава шеф на транспортната комисия

Червените успяха да катализират раздора в групата на ГЕРБ за привилегиите на съветниците, но не и за искането си да бъде отстранен шефът на транспортната комисия Радослав Тошев. Социалистите настояха Тошев да напусне поста заради създалия се хаос с паркирането. Другият им аргумент беше, че все още в Търговския регистър не е вписано преобразуването на общинското дружество “Център за градска мобилност”, което отговаря за транспорта и паркирането в столицата, както и промените в ръководството му.

Радослав Тошев обаче отвърна, че от понеделник вписването вече е факт.

С парите от поскъпналото паркиране се пълни дупката в транспорта

Да си го кажем направо - с парите от поскъпването на платеното паркиране се опитвате да съберете допълнителни средства, за да запълните огромната дупка в градския транспорт, обърна се Желю Бойчев към ГЕРБ.

Към момента загубите на градския транспорт са в размер на около 60 млн. лв., по думите на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов. Според ръководството на общинското дружество обаче те са достигнали внушителната сума от над 90 млн. лева.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?