Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Парламентарна импресия за енергийни комисии и гьонсуратлък

2 коментара
Славчо Нейков, сн: БГНЕС

За сряда беше планирано първото заседание за работа по същество на Временната анкетна комисия в рамките на 43-то Народно събрание по темата АЕЦ „Белене“ (комисията). Тя трябва да провери всички данни, факти и обстоятелства за решения и действия по проекта от 2006 до края на месец септември 2016 г., довели до възникването на огромни задължения за българската страна.

Това е поредната парламентарна комисия, която трябва да установява любимите на депутатите "всички факти и обстоятелства“ – и поредната в рамките на последните три парламента, посветена на енергийна тема, която според установените вече традиции очаквано няма да свърши нищо по същество и ще финишира тихомълком някъде във времето - трагикомично оплетена в търсене на предназначението си. Причините за това са три основни – липса на капацитет, липса на визия и тотален превес на политиканстването над експертизата.

Всъщност, единственото разумно предложение по повод иначе безсмисленото създаване на тази комисия беше участието на депутатите да е на паритетен принцип – това щеше да бъде някаква гаранция за търсене на експертност в работата ѝ, чиито резултати – въобще доколкото ще ги има – явно ще бъдат удавени в гласувания, посветени на утвърждаване на правилните към съответния момент партийни линии. Логично за ситуацията, предложението за паритетния подход беше отхвърлено от мнозинството.

На този фон дойде и следващата изненада - закрити заседания. Според председателя на комисията (съпредседателят на Патриотичния фронт Валери Симеонов – бел. ред.), за да не пречели медиите и да не подвиквали представителите на неправителствения сектор. Първоначалният флирт с медиите беше явен чрез пояснението, че това е така "... защото когато е отворено за представители на пресата за съжаление няма как да го затворим и за граждани и за НПО-та и прочие...“. Подходът е намерил и трайно място в Вътрешните правила за работа на Комисията с член 6 - "Заседанията на Комисията са закрити, освен ако с нейно решение, прието с мнозинство 2/3 от присъстващите, отделно заседание, част от него или поредица от такива не бъдат определени за открити“. Подробност е, че това противоречи на Правилника за организация на дейността на Народното събрание - с малки и изрично указани изключения заложеният там принцип е, че заседанията на парламентарните комисии са открити – това се отнася и за временните такива (аргумент от чл. 35 ал.4 вр. 29 ал.1 от цитирания Правилник); закриването – при това само на отделни заседания - е изключението от принципа.

Така, изглежда, че за някои депутати

представителите на гражданския сектор са с особена роля

по отношение на парламента. Явно разбирането е, че те ходят на заседанията на тези комисии, напр. за да люпят колективно семки, докато се замерват с бананови кори и подвикват наоколо, пропускайки по този начин да слушат професионалните обсъждания на народното представителство. А може и въпроси да задават. Затова – вън! И такъв тип подход се налага в парламент, в който има специална комисия за взаимодействие с неправителствените организации - парадоксът е, че това е единствената комисия, за която правилникът за организация на дейността на Народното събрание има самостоятелна глава, посветена на взаимодействието с неправителствените организации (Глава VI) – но конкретното отношение навежда на мисълта, че поне за енергийния сектор това явно е само хартиен акцент в парламентарните приоритети.

На този фон се изкушавам да се възползвам и от публично разменени реплики между народни представители, за да посоча, че описания по-горе подход може лесно да бъде причислен към класическите прояви на

политически гьонсуратлък,

които продължават, допълвани често от агресивно невежество.

В допълнение, докато в рамките на енергетиката изпълнителната власт създава съвместно с неправителствения сектор работни групи напр. за борба с кражбите на ток и посегателства срещу инфраструктура, докато ги привлича активно в законоустановени структури и др., за някои неправителственият сектор изглежда като съставен от тумба хулигани, които викат и се задяват с поредната комисия. Все пак да припомним, че този тип комисии заседават максимум един - два пъти в месеца за по около два часа. И излиза, че точно тези обсъждания в рамките на три-четири часа месечно трябва да са закрити за обществото, което впоследствие да бъде информирано за съответните обсъждания – само че и това според правилата ще става при определени условия.

На тази база и на доказаната досега "ефективност“ на подобни парламентарни структури е много лесно да се посочи

какво още ще стане около комисията:

  • Ако този парламент продължи работата си, ще има неколкократно искане за удължаване на срока за дейността ѝ;да добавим само, че според финансовите правила по бюджета на Народното събрание участието на народни представители в работата им се заплаща допълнително, независимо от резултата. Предходната временна комисия на енергийни теми беше създадена за два месеца, а просъществува година и два месеца, а резултатът от работата ѝ след 14-месечен труд e подхвърлен в парламента и потънал в небитието документ, наречен в изблик на огромна смелост "доклад“, нехаресван дори и от авторите си;
  • Ще има сигнал(и) до прокуратурата и други органи, пълни с информация, която те отдавна знаят и вече активно използват;
  • Ако въобще се подготви доклад и той въобще стигне до зала, там ще има неистови дискусии по повод приемането му, съпроводени с обвинения за процедури и съдържание; но в крайна сметка доклад няма да бъде приет.

Същевременно е лесно да се посочат и няколко резултата, свързани с компетенциите на парламента, които няма да настъпят. С други думи, да погледнем

и какво няма да стане:

  • Няма да получим отговор каква беше цената на безсилието при предната анкетна комисия в този парламент, която трябваше да установи състоянието на енергетиката - колко пари бяха похарчени за работата ѝ, как се опазва събраната информация и беше ли предоставена тя на лица с частни интереси в енергийния сектор, както и защо парламентът не насрочва обсъждането на представения т.нар. доклад;
  • Няма да се разбере защо е било необходимо да се харчат парите на данъкоплатеца за поредната безсмислена комисия и да се губи време, което може да се използва за дискусии по същество;
  • Няма да се обсъдят въпроси от компетенциите на парламента, за които наистина е необходим политически консенсус, като напр.: какви трябва да са акцентите в енергийната ни стратегия, какво ще прави България в контекста на Парижкото споразумение за изменение на климата; какво правим с ядрената си енергетика, какво правим с новопридобитите реактори (за спрения строеж на АЕЦ "Белене" – бел. ред.); въпреки представените от страна именно на неправителствения сектор конкретни предложения, няма да се приемат изменения в НК, които да ограничат съществено кражбите на ток и престъпните посегателства върху енергийната инфраструктура (а от аналогични посегателства страдат и транспортният, и телекомуникационният сектори) и др.

В Парламента пак няма да разберат, че докато губят времето си с неща, които не са за него, енергийната геополитика в региона се променя много бързо, а България остава неориентирана и без парламентарни решения по същество пропуска възможности за адекватна реакция в регионален и европейски контекст.

А именно за тези решения парламентът пак няма да има време – особено докато продължава да дреме в псевдополитическа летаргия и докато се самоохранява от гражданите и неправителствения сектор с втрещяващия аргумент, че те можели да задават въпроси.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #2
  2. Nikola Nikolov
    #1

    Е, и??? Какво ще последва, след този разобличителен материал??? Каква, мислите, че ще е реакцията, щом председател на тази комисия е валериан акакиевич - същият този, който, заедно с агент дончо/иван-каракачан, се кани да става я премиер, я вицепремиер, я министър, защото......трябвало "да поеме отговорност" пред любимия му народ/може би, както е поемал хилядарките за председателството на комисията!!/?!Разбира се, това е най-голямата грижа на другарите-таваришчи - да поемат колкото се може повече!!! Къде с мезета, къде без мезета, важното е алчно и ненаситно да поемат!!! Ай, сиктир !!!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.