Парламентът даде карт-бланш на Церовски за концесията на "Тракия"

След тричасови дебати в четвъртък парламентарното мнозинство отхвърли проекторешението за отлагане на подписването на договора за магистрала "Тракия" с българо-поргуталския консорциум до произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) има ли държавна помощ за строителството и приключване работата на анкетната комисия за скандалната концесия. Със 108 гласа "за", 115 "против" и 2 "въздържали се", препоръката на ДСБ отпадна.

Един от аргументите на Демократи за силна България срещу договора с дружеството "Автомагистрала Тракия" е, че предоставените в секретния отдел на Народното събрание пет документа във връзка с отдаването на концесия показват редица слабости. Те ще нанесат големи вреди на българските граждани, заяви от парламентарната трибуна депутатът от ОДС Иван Иванов, който е член на ДСБ и е един от вносителите на проекта за спиране на договора.

Има неяснота по избрания финансов модел. Защо трябва по този начин да бъде отдадена на концесия автомагистрала "Тракия"?, попита Иванов. Той припомни препоръчаната преди години от ЕС схема за финансиране, която е 40% безвъзмездна помощ от предприсъединителните фондове, 40% - нисколихвен заем от ЕИБ и 20% от държавния бюджет.

Цената за изграждането на километър магистрала е завишен три пъти спрямо реалната стойност, която е около 1-1,2 млн. евро, допълни Иванов. По думите му ще бъде нарушение на Закона на пътищата да се извади от винетната система основна пътна артерия на страната и за нея да се заплаща допълнителна тол-такса.

По време на дискусиите бившият строителен министър от ОДС Евгени Чачев представи анализ по линия на Пакта за стабилност, според който делът от магистралата Калотина-София и северният околовръстен път на столицата може да бъде построен за 60,26 млн. евро. Според финансовите анализи за концесията, участъкът Калотина-София ще струва 140 млн. евро, а за оставащите за дострояване 23 километра от северния околовръстен път са предвидени 170 млн. евро, допълни Чачев.

Александър Маринов от СДС попита защо не е имало търг и защо не е обявен конкурс, а е пристъпено към преговори с един кандидат.

Независимият депутат Теодора Литрова обърна внимание на клауза, с която българската държава се задължава да компенсира концесионерите, ако пътното натоварване не достигне 25 650 коли на денонощие. Данни на Министерството на регионалното развитие и благоустройството сочат, че дори през 2010 г. много от участъците по коридор номер 8 няма да имат необходимото натоварване. Само в отсечката между Пазарджик и Пловдив ще преминават около 20 000 коли на денонощие, а до Калотина - 6400 автомобила, обясни тя. Разликата до непостигнатия, но заложен в концесията автомобилопоток, ще трябва да се доплаща от държавата. Става въпрос за 3-4 млрд. лв. компенсации, и то в продължение на 35 години, допълни Литрова.

Не е вярно, че цената на магистралата е завишена три пъти в сравнение със средните стойности за строеж на аутобани, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски. Километър магистрала в България излиза не един милион евро, а поне около два, допълни той.

Колкото до препоръката към кабинета да не се подпише договорът - въпросът с отдаването на концесиите е изцяло прерогатив на изпълнителната власт, отбеляза Церовски. Ако има незаконосъобразни действия - съществува независима съдебна власт, а ако има нецелесъобразни действия, политическата сила плаща по друга схема - на народния вот. Тогава се чете политическата присъда, която навремето правителството на ОДС получи на парламентарните избори, заяви строителният министър.

Министър Валентин Церовски потвърди подозренията на Благой Димитров от ОДС, че е възможно прокарването на оптичен кабел от концесионера. Много по-евтино е това да стане при построяването на магистралата, аргументира се министърът като допълни, че не би било лошо концесионерът да положи кабели под трасето.

Фирмата, изготвила изискваните по закон пет анализа - правен, социален, екологичен, технически и финансово-икономически - е избрана на конкурентен принцип, допълни още строителният министър. Той обаче не отрече, че тя е една и съща и че за това не е проведен търг или конкурс.

Спекулация е, че ще бъде ограбен народът, магистралата ще бъде ползвана в една трета от трафика от чужденци, които ще плащат, а който не иска да ползва магистралата, ще може да мине по подбалканския път, който в момента ремонтираме и възстановяваме, посочи министърът. Няма начин привличането на чуждестранен капитал от над 700 милиона евро, с ясен произход и който ще бъде използван за ясни цели, да бъде в ущърб на обществото, допълни той.

Сама по себе си информацията по концесията е публична, но аз я засекретих, за да дискутираме свободно, призна пред депутататите Валентин Церовски. Той обясни грифа "За служебно ползване" с обяснението, че не се опасява от конкретните числа в докладите, а от това, че концесионерът може да се възползва от обявяването на намеренията на правителството. Няма как да водим преговори, като публично кажем какво ни задоволява, обясни Церовски и заяви, че е против тиражирането на числа в публичното пространство до момента на подписване на договора.

Разглеждат се няколко модела паралелно и числата са различни, например дори само ако се приеме по-малък или по-голям гратисен период по обслужването на кредита, това може да означава десетки милиони долара разлика в лихвите, допълни той.

По Закона за класифицираната информация министърът има право да постави гриф "За служебно ползване", коментираха за Mediapool юристи от НДСВ, БСП и ОДС. По думите на Елиана Масева от ОДС обаче засекретяването на екоанализа е пълен абсурд, тъй като това би трябвало да е най-публичната информация. Такива са текстовете на закона и ние още при приемането им протестирахме, прилагайки като пример точно екологичните оценки, допълни Масева.

Това, че парламентът отхвърли предложението на ДСБ, означава, че до 15 март ще има сделка за концесията, коментира пред Радио Нова Европа Костадин Паскалев, бивш министър на регионалнот оразвитие и настоящ съветник на президента. Това значи също така, че управляващото мнозинство отхвърли дебат по същество относно договора, който носи характеристиките на задължения на българската държава към бъдещия концесионер, каза той.

Така Паскалев промени предишната си прогноза, че договор няма да има до произнасяне на КЗК. Оказа се, че съм се лъгал в очакванията си, че ДПС няма да подкрепи договора за "Тракия", обясни Паскалев промененото си становище. Логично бе, след като ДПС реагира при неизгодния договор за "Булгартабак", да стори това и за магистралата, допълни той. Интересно ми е също така защо никой не се интересува какво се случва с концесията за магистрала "Хемус", която бе обявена по същото време, когато кабинетът започва действията по "Тракия", отбеляза бившият строителен министър.

Подкрепата на ДПС за концесията може би е цената на либералното сътрудничество, отвърна Паскалев в отговор на въпрос.

Всички приказки за търговските тайни водят до подписване на договор зад гърба на българския парламент, няма никакви причини за засекретяване на докладите по концесията, категоричен бе президентският съветник. За мен е учудващо неморалното поведение на управляващото мнозинство, тъй като всеки депутат може да направи реална преценка за параметрите на договора. Но може би страхът от невключването в изборните листи води до пълното мълчание и негласуване срещу договора, коментира той.

Споделяне
Още от Бизнес