Парламентът иска връщане, но не и рестарт на процедурата за новите изтребители

Депутатите предлагат на МО да продължи конкурса "от определена точка"

Парламентът иска връщане, но не и рестарт на процедурата за новите изтребители

Анкетната парламентарна комисия, проверяваща как е протекла процедурата за закупуване на нови изтребители, ще предложи на Министерството на отбраната (МО) да върне назад проведената поръчка, но не и тя да бъде започната отначало.

Това стана ясно по време на заседанието на депутатите в сряда, на което беше приет окончателния доклад за работата им по случая.

"Смятаме и ще предложим на министерството на отбраната да не бъде рестартиран от самото начало проектът, защото има постигнати определени резултати", заяви по време на обсъждането на документа председателят на комисията Емил Христов.

По думите му процедурата може да продължи "от определена точка", като най-важното е да се осигури равнопоставеност на всички участници и предвид на по-голямата финансова рамка да се направят опити за обсъждане на новопроизведени многоцелеви изтребители.

На практика това означава, че парламентът ще поиска от МО да събере още оферти за нови изтребители преди да се произнесе окончателно кой е победителят. Така в списъка с кандидати ще се включат и нови Ф-16, предложени от САЩ.

При обсъждането на доклада на комисията от БСП заявиха, че няма да го подкрепят за разлика то колегите им от ДПС, които гласуваха "за", защото споделяли мнението на ГЕРБ, че в работата на военното ведомство има пропуски. В крайна сметка документът бе приет с 13 гласа "за" и 6 "против".

Главсекът на президентството опроверга Борисов за цената на "Грипен"

Междувременно главният секретар на президента Румен Радев и председател на комисията за избор на нови изтребители Димитър Стоянов разкритикува в сряда работата на парламентарната комисия. Според него депутатите в нея не са търсили мнението на експертите, оценявали офертите, а само на министри и зам.-министри.

"Комисията не търсеше отговори на въпросите, които задаваше. Не пита експертите, които работят от самото начало по проекта, а пита политическото тяло", заяви Стоянов пред бТВ.

Той отхвърли твърденията на министъра на отбраната Красимир Каракачанов и на премиера Бойко Борисов, че ако се подпише договор за "Грипен", държавата ще трябва да плати 1.5 млрд. лв. за 8 самолета и после да даде още толкова за оборудването им.

"Цената определено не е 3 млрд. лв. и никога няма да бъде. Става въпрос за около 1.5 млрд., като сумата също е сериозна", обясни Стоянов, подчертавайки, че в цената влиза необходимото наземно оборудване, както и обучението на пилотите.

Стоянов допълни, че твърдението на премиера Бойко Борисов, че вече е избран изтребител, който обаче ще пристигне без оборудване, не отговаря на истината. Той дори предложи да се хване на бас с министър-председателя, че какъвто и да е изборът на самолет, той ще има необходимото оборудване.

Дебатът около избора на нови изтребители доведе до покачване на напрежението между премиера Бойко Борисов и президента Румен Радев. Държавният глава открито настоява правителството бързо да сключи договор за покупка на изтребител "Грипен", избран от назначеното от него служебно правителство.

"Сааб" и Швеция следят дебата по покупката на изтребители от България

Часове преди приемането на доклада на парламентарната комисия шведската компания "Сааб", производител на изтребителите "Грипен", обяви, че не е търсела каквото и да е нечестно предимство при процедурата за избор на доставчик на нови самолети за българската армия. Компанията предупреди, че ако България да реши да започне процедурата по избор на доставчик на изтребителите наново, ще удължи зависимостта на страната от "наследените системи за отбрана", т.е. от руските МиГ-ове.

"Сааб" и Швеция следят етапите на процедурата и съпътстващия ги публичен дебат в България с голям интерес, внимание, уважение и търпение”, се казва в съобщение на президента на компанията за Европа Магнус Луис-Олсон до медиите, в което се посочва още, че "в последните седмици бяхме свидетели на много грешни и заблуждаващи твърдения, критики и обвинения, разпространени публично".

Офертата за тези самолети не беше приета при предишната процедура, тъй като не отговаряше на изискването за разсрочено плащане. При проучването на процедурата в парламента се изразиха съмнения как и защо е въведено изискването за разсрочено плащане, което всъщност доведе до класирането на първо място на офертата на Швеция. Според компанията обаче обвиненията, че се възползва от схемата за плащане, поставена като изискване от Министерството на отбраната, не са основателни.

"Като всеки друг участник в процедурата, бихме предпочели авансово плащане. Все пак, разбираемо е, че министерствата на финансите и на отбраната изискват вариант, който съвпада с ограниченията на българския бюджет. Схемата за плащане беше одобрена от парламента през 2016 г. и ние сме се съобразили с това условие в отговора ни на искането за оферта", посочиха от "Сааб".

"В допълнение и министър-председателят Бойко Борисов, и министърът на отбраната Красимир Каракачанов са отбелязвали публично и официално няколко пъти през последните месеци, че правителството би искало да обсъди дори по-дълъг период за плащане като например 10 години. Това показва, че съществуват бюджетни ограничения и подобен критерий не дава предимство единствено на "Грипен". Това изискване е в съответствие с националната стратегия на България и с макроикономическите и бюджетни интереси на страната ви, които ние уважаваме", заявиха още от  "Сааб".

От компанията добавиха, че времето за доставка на новите изтребители очевидно е едно от техните конкурентни предимства, заедно с гъвкавите схеми за плащане и ниските разходи за поддръжка на машините.

"Вярваме, че това са причините за класирането на офертата за "Грипен" на първо място през април 2017 г. от комисия от независими експерти, назначена от правителството", се казва в позицията на "Сааб". Тяхната оферта беше класирана на първо място от служебния кабинет назначен от президента Румен Радев.

В допълнение шведската компания посочва, че България има потенциални ползи от присъединяването ѝ към растящото семейство на "Грипен" в Централна и Източна Европа. Това регионално групиране ще насърчи сътрудничеството по отношение на авиационната инфраструктура, обучението на пилотите и наземния персонал, поддръжката, частите и логистиката, а също и при обединяването и споделянето на ноу-хау, посочиха от компанията.

Още по темата
Още от Бизнес