Парламентът не прие фирмите да си приспадат ДДС при внос на нови коли

Парламентът отхвърли предложението фирмите да си приспадат ДДС при внос на нови автомобили, с окончателното приемане на промените в Закона за данъка върху добавената стойност.

98 депутати подкрепиха промяната, внесена от народни представители от НДСВ. 102 бяха против, а 12 се въздържаха. Така и догодина ще действа досегашния текст, според който данъчен кредит ще се приспада, ако с автомобилите фирмите извършват основната си дейност, както и ако автомобилите са предназначени за превоз на товари.

Предложението на депутатите от НДСВ беше данъчният кредит да важи за всички новите автомобили с мощност на двигателя до 120 киловата по системата DIN, съответно - 126 киловата по системата SAE. Идеята на мносителите бе след 1 януари 2005 г. фирмите да имат право на пълен данъчен кредит, когато данъчната основа на автомобила е до 20 000 лв., и на частичен данъчен кредит в размер до 4000 лв., когато данъчната основа е над 20 000.

Мариана Костадинова от НДСВ определи като цел на промяната подкрепа за средния бизнес, повишаване безопасността на движение по пътищата и благоприятно въздействие върху околната среда.

Тя отбеляза, че средната възраст на автомобилите в България е най-висока от всички страни в Източна Европа, както и че у нас има 1.200 милиона автомобила на възраст над 20 години.

За 2003 г. в България са внесени 17 220 нови автомобила, като само 2620 от тях са на стойност до 20 000 лв., посочи Костадинова в отговор на опасенията, че промяната може да се използва за опит за източване на ДДС от бюджета.

Рамадан Аталай от ДПС също подкрепи предложението за данъчен кредит за новите автомобили и призова колегите си в парламента да го обмислят. Като аргумент Аталай посочи, че това е стъпка, облекчаваща възможност за смяна на автомобилния парк в страната.

От Коалиция за България и ОДС обаче възразиха срещу текста, защото според тях се създава неравнопоставеност между гражданите и фирмите. Оттам обвиниха вносителите в лобизъм.

Ако освобождаваме вноса за фирмите, трябва да го освободим и за гражданите, а ако се грижим за по-чистата околна среда, трябва да приложим подобна мярка за автобусите и камионите, заяви Петър Мутафчиев от Коалиция за България. Според него подобно облекчение само за фирмите изобщо няма да доведе до прокламираната от вносителите идея за по-чиста околна среда.

Йордан Нихризов от ОДС пък посочи, че тези, които имат фирми, ще могат да купят по 10-20 автомобила и да ги предоставят на трети лица, например на семействата си, а в хазната няма да влезе съответното ДДС. Според него фирмите трябва да се ограничат да внасят не повече от 1 или 2 автомобила, като схемата се разшири и за автобусите.

Макар да не зае категорична страна, финансовият министър Милен Велчев наблегна на възможностите за точене на ДДС, каквито се създават при подобно частично облекчение. Изчислените от финансовото министерство загуби за бюджета, ако се даде възможност на фирмите да приспадат ДДС, може да възлезе до 64 млн.лв., по думите на Велчев.

Депутатите отхвърлиха и предложението на Стойчо Кацаров от ОДС да се възстановява в 30-дневен срок ДДС на болниците, платили за стоки и услуги с начислен данък.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?