Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Парламентът не успя да въведе винетната система от 1 януари

0 коментара

Парламентът не успя да въведе винетната система - новата такса за ползване на автомагистрали от 1 януари 2004 г. След многобройни критики на опозицията по текстовете и разразил се скандал заради гласуването с чужди карти, председателят на парламента прекрати предсрочно последното за годината и извънредно заседание на НС, без законът да бъде приет окончателно.

Председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев обясни, че законът ще бъде приет след 10 януари догодина. Той подчерта, че отлагането няма да има последствия за автобусите и леките автомобили, защото за тях въвеждането на винетната система е планирано съответно от 1 юли 2004 и от 1 януари 2005 г.

Остава обаче казуса с ТИР-овете, които още от 1 януари трябваше да плащат винетна такса вместо досегашния пътен данък. Те са застрашени да платят пътен данък в началото на януари, а след приемането на закона - и винетна такса, което на практика е двойно облагане. Мирчев обеща, че въпросът с ТИР-овете ще бъде регламентиран в преходните и заключителните разпоредби на закона. "За тях явно ще имаме мъртъв период от около месец. Трябва да го уточним с министерство на финансите и с бюджетна комисия", каза той.

Още по време на дебатите от ОДС заявиха, че законът е лош и натоварва двойно и тройно данъкоплатците. Впоследствие и от левицата обвиниха мнозинството, че бърза да приеме промените във връзка с концесиите на магистралите, преследвайки корпоративни интереси.

Опозицията възропта и заради отсъствието на регионалният министър Валентин Церовски, чието ведомство е автор на поправките.

Преди да прекрати заседанието, парламентът разреши въвеждането на отделни такси за ползването на тунели, мостове или планински проходи, построени и пуснати в експлоатация след 1 януари 2004 година. Списъкът на този вид съоръжения ще се приема от правителството, като в тях няма да се включват тунели или мостове по автомагистралите, за които ще се събира винетна такса.

Въвеждането на тези такси предизвика бурни спорове в пленарна зала. Наложи се председателят на парламента да даде едночасова почивка, по време на която транспортната комисия се събра на извънредно заседание. След него шефът на комисията Йордан Мирчев съобщи, че депутатите са успели да постигнат съгласие за необходимите промени в текстовете на законопроекта, внесен от министерския съвет. В пленарната зала зам.министърът на регионалното развитие и благоустройството Румен Митов обясни, че текстът е предвиден за случаи, при които може да се намери частно финансиране за изграждане на пътища. Като пример той посочи построяване на път (тунел) под прохода "Шипка" или "Петрохан", който може да бъде преминаван по желание срещу заплащане.

Отделно депутатите приеха и текстовете, свързани с въвеждането на винетната такса за ползването на автомагистралите и другите многолентови пътища с характеристики, подобни на автомагистралите. Те обаче не могат да влязат в сила, защото законът не е приет изцяло.

Винетната такса, която дава право на шофьорите да ползват за определен срок републиканските пътища, ще се плаща за автомобилите и с българска, и с чужда регистрация. Таксата ще бъде годишна, месечна и седмична, а от 1 януари 2005 г. ще се въведе и дневна винетна такса, съобщи БТА.

Таксите ще са различни не само от времетраенето, но и от вида на пътното превозно средство. При плащане на винетната такса на собственика на превозното средство ще се издава документ - "винетка", който удостоверява правото на ползва републиканските пътища.

Инвалидите от първа до трета група инвалидност няма да плащат винетна такса за автомобил с обем на двигателя до 1800 куб. см. и мощност до 100 конски сили. Няма да се събира такава такса и за превозни средства с чуждестранна регистрация, ако това е предвидено в международен договор или конвенция, по които България е страна. От винетната такса са освободени и колите на полицията, пожарната, спешната медицинска помощ, Гражданска защита и армията.

Депутатите приеха и заплащането на алтернативна пътна такса - такса за изминато разстояние. Тя ще се събира за преминаването на определен участък от автомагистрала или многолентови пътища с характеристики, подобни на автомагистралите. За един и същ участък собственикът на една кола не може да плаща и винетна такса, и такса за изминато разстояние, реши още парламентът.

Таксите за изминато разстояние ще се диференцират в зависимост от характеристиките на пътния участък, от изминатото разстояние и от категорията на пътното превозно средство. Те ще се определят за всеки отделен път или пътен участък. Собственикът на пътя, за който ще се събира такса за изминато разстояние, задължително трябва да осигури и дублиращ път.

Отделни такси ще се събират и за ползване на пътни принадлежности. Таксата за ползване на пътни принадлежности се събира за пътни превозни средства с чуждестранна регистрация, които не плащат винетна такса.

Размерът на всички такси ще се определя от правителството в тарифа, а уредбата и редът за тяхното събиране - с наредба на Министерския съвет, по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Размерът на таксите ще се определя според направените разходи за изграждане, експлоатация и поддържане на съответните републикански пътища, пътни участъци и съоръжения.

Депутатите не успяха да приемат окончателно закона заради разразилия се спор заради гласуването с чужди карти.

След многобройните атаки от дясно и от ляво за ниското качество на текстовете, които се гласуват, ОДС поиска поименна проверка на кворума в пленарната зала, след което оспори констатацията на председателя Огнян Герджиков, че има необходимия брой депутати, за да продължи заседанието. Герджиков реагира остро на реплики от опозицията към него с думите: "Много ви моля, такова недоверие аз не приемам!".

Депутати от ОДС и от Коалиция за България все пак призоваха председателя на парламента да събере картите на всички отсъстващи народни представители, за да се избегне гласуването с чужди карти. Той обаче обясни, че правилникът не му позволява да направи това и след като подложи това искане на гласуване, то бе отхвърлено. Тогава Екатерина Михайлова от ОДС събра и предаде на председателя на НС картите на всички отсъстващи депутати от дясната опозиция, като призова ръководствата на останалите парламентарни групи да направят същото. "Оставям на вашия морал дали ще го направите и дали в последния ден на работата на Народното събрание за тази година ще покажем морал - не нов морал, а обикновен морал, такъв, какъвто е важен за всички български граждани, а за депутатите - още повече, защото ние сме пред очите на всички", заяви зам.председателят на ОДС.

След принудителна 20-минутна почивка, председателят на парламента събра присъстващите депутати, пожела им щастливо посрещане на Рождество Христово и Нова година и закри заседанието. Така промените в закона за пътищата, заради които бе свикано извънредното заседание, не бяха приети окончателно, а дебатите бяха отложени за след ваканцията

.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.