Парламентът подкрепи договора с Македония (виж пълния текст)

Според САЩ той засилва Западните Балкани

Парламентът подкрепи в четвъртък единодушно подписването на договора за добросъседство с Македония, който преди ден бе одобрен и от правителствата на двете държави.

"По-добре е да имаме една стабилна Република Македония, хората в тази държава да имат перспектива и за НАТО и ЕС", заяви премиерът Бойко Борисов пред депутатите.

Срещу договора не бяха обявени резерви от която и да е парламентарна група и се очаква след подписването му, което е планирано за 1 август, той да бъде ратифициран без проблеми.

Гласуваха 206 народни представители и всички бяха "за".

Груевски обсъдил с българския посланик в Скопие договора за добросъседство

В интерес на Македония е да развива и укрепва отношенията си с България, защото напредъкът на страната към евроатлантическа интеграция е от взаимен интерес. Това бе заключението от среща на лидера на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски с българския посланик в Скопие Иван Великов Петков, предаде в четвъртък агенция МИА.

Петков е заявил, че подписването на договор за добросъседство ще уреди един изключително важен въпрос и ще осигури на Македония още един партньор и поддръжник в усилията ѝ да стане член на ЕС и НАТО, се посочва в изявление на ВМРО-ДПМНЕ.

Още

Целта му е да изчисти спорните въпроси между двете страни, за да се придвижи Македония към членство в НАТО и ЕС. Той предвижда обща комисия да разгледа общата ни история, за да се избегнат спекулациите по темата, и да не се позволява пропаганда и език на омразата.

Въпреки че определени среди в БСП се обявиха срещу договора, бившият външен министър и депутат от БСП Кристиан Вигенин заяви, че той е уникален шанс за България и трябва да бъде използван максимално.

"Подписването на договора е рамка, основа, която трябва да бъде изпълнена със съдържание", посочи той.

От БСП oбявиха, че държат предвиденият годишен преглед на дейността по договора да се разглежда от парламента.

"Искаме конкретни действия, които да покажат, че гражданите на двете страни ще имат конкретни ползи от договора", каза още той.

Депутатът от ДПС Йордан Цонев каза, че отношенията между народите и държавите на Балканите са исторически обременени и емоционално мотивирани, което пречи на развитието на страните и добруването на народите.

ДПС винаги е смятало, че всички държави от Западните Балкани трябва да бъдат членове на ЕС и НАТО, особено Македония, заяви Цонев. По думите му България може да играе ролята на медиатор, катализатор на тези процеси.

"Това е исторически момент", каза Волен Сидеров от Обединените патриоти.

Признахме Македония първи, а трябваше да мине четвърт век, за да стигнем до съществена стъпка, коментира той. Ние не се държахме както трябва, а през това време наши съседки използваха положението, а ние малко си играехме на Сърдитко Петко, коментира той. По думите му отношението на сегашното правителство е прагматично.

Красимир Богданов от Обединените патриоти допълни, че договорът ще открие пътища за много нови възможности между двете държави.

Вашингтон: Договорът е пример за Балканите

В четвъртък посолствата на САЩ в Скопие и София в обща позиция приветстваха договора и го определиха за "обнадеждаващ пример за решаване на спорни въпроси между съседите и за укрепване на политическата стабилност и засилване на икономическото развитие на Западните Балкани".

"Споразумението потвърждава тесните връзки между двете страни и демонстрира добрата воля от страна на двете държави да засилят сътрудничеството по между си в интерес на своите граждани", посочват от дипломатическите мисии.

"Ние поздравяваме България и Македония за тази историческа, ориентирана към бъдещето стъпка", завършват те общата си позиция.

Македония има шанс да отвори нова страница

Същевременно вицепремиерът и външен министър на външните работи Екатерина Захариева заяви пред Нова телевизия, че договорът има за цел "да загърбим това, което беше досега, и да отворим нова страница в отношенията си".

"Инициативата е на българската държава", уточни Захариева, като допълни, че това е опит да се преустановят атаките срещу България.

По думите ѝ с този договор Македония има шанс да отвори "нова страница в новата история на държавата си, която не е съществувала дълго време като самостоятелна".

"Има ли някой съмнение чий цар е Самуил? Самите македонци говорят със силна ирония за това, което се случва в техния "Дисниленд", каза тя в коментар за облика на македонската столица и множеството паметници на исторически личности в нея.

Правителството на Зоран Заев е обект на остри критики от опозиционната ВМРО – ДПМНЕ, която го обвини в национално предателство, тъй като документът давал повече права на България.

"Ако има протести, те очевидно ще бъдат организирани, а няма да бъдат спонтанни", смята вицепремиерът.

Тя добави, че с този договор Македония има шанс да започне да решава проблемите си със съседните страни. Външният министър уточни, че негативното отношение не само към българите, но и към други съседни народи, било насаждано от политиците и щяло да отнеме време нещата да се обърнат.

След като македонското правителство публикува текста на проектодоговора в сряда следобед няколко часа след одобряването му, късно снощи той бе качен и на страницата на българското външно министерство:

ДОГОВОР ЗА ПРИЯТЕЛСТВО, ДОБРОСЪСЕДСТВО И СЪТРУДНИЧЕСТВО МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЯ

Република България и Република Македония (наричани по-нататък общо "Договарящи се страни"),

Изхождайки от общия стремеж за по-нататъшно развитие на добросъседството, приятелството и сътрудничеството между двете държави,

Дълбоко убедени в необходимостта от развитие на сътрудничеството на базата на взаимното уважение, доверие, разбирателство, добросъседство и взаимно зачитане на интересите на техните държави,

Вярвайки, че всестранното развитие и задълбочаване на приятелските, добросъседски отношения между тях отговаря на интересите на народите на Република България и Република Македония,

Убедени в необходимостта от укрепване на сигурността и мира, сътрудничеството и доверието в Югоизточна Европа,

Приветствайки стремежа на Република Македония за интеграция в европейските и евроатлантическите структури,

Вярвайки, че конструктивният диалог по всички аспекти на двустранните отношения, както и по регионални и международни въпроси ще допринесе за по-нататъшното развитие на връзките между двете държави на равноправна основа,

Потвърждавайки фундаменталното значение на Съвместната декларация от 22 февруари 1999 г. в отношенията между двете държави, Имайки предвид общата им история, която свързва двете държави и народите им,

Зачитайки принципите на Устава на Организацията на обединените нации и документите на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, както и демократичните принципи, залегнали в актовете на Съвета на Европа,

Се договориха за следното:

Член 1

Двете Договарящи се страни ще развиват всестранни отношения помежду си в съответствие с основните принципи на международното право и добросъседството.

Член 2

1. Двете Договарящи се страни ще си сътрудничат в рамките на Организацията на обединените нации, Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, Съвета на Европа и други международни организации и форуми.

2. Двете Договарящи се страни ще развиват сътрудничеството помежду си в областта на европейската и евроатлантическата интеграция, насочено към успешната подготовка на Република Македония за присъединяването ѝ към Европейския съюз и НАТО. Българската страна ще споделя своя опит с цел да съдейства на Република Македония да изпълни необходимите критерии за членство в Европейския съюз и ще подкрепя Република Македония за получаване на покана за членство в НАТО, съгласно съответните решения от срещите на върха на НАТО.

Член 3

Двете Договарящи се страни ще съдействат за развитието на сътрудничеството между държавите от Югоизточна Европа, за укрепване на разбирателството, мира и стабилността в региона и при осъществяването на регионални проекти, като част от процеса за създаване на единна Европа.

Член 4

1. Двете Договарящи се страни ще поддържат контакти и ще провеждат срещи между представителите на органите на държавната власт на различни равнища за развитието на приятелските отношения и сътрудничеството.

2. Двете Договарящи се страни ще съдействат за поддържане на контактите между местните власти и гражданите на двете страни.

Член 5

Имайки предвид географската си близост, двете Договарящи се страни ще се стремят да създават необходимите правни, икономически, финансови и търговски условия за осигуряване на възможно най-широко движение на стоки, услуги и капитали. Те ще насърчават взаимните инвестиции и ще осигуряват тяхната защита.

Член 6

Двете Договарящи се страни ще подкрепят разширяването на туристическия обмен, както и развитието на подходящи форми на сътрудничество в областта на туризма.

Член 7

1. Двете Договарящи се страни ще разширяват и усъвършенстват транспортните връзки и комуникациите между тях, включително в рамките на регионалните инфраструктурни проекти.

2. Двете Договарящи се страни ще се стремят към облекчаване на митническите и гранични формалности за пътниците и стоките, които се придвижват между тях.

Член 8

1. Двете Договарящи се страни ще насърчават активното и безпрепятствено сътрудничество в областта на културата, образованието, здравеопазването, социалните грижи и спорта.

2. В срок най-късно до три месеца от влизането на настоящия договор в сила, с цел задълбочаването на взаимното доверие, двете Договарящи се страни създават Съвместна мултидисциплинарна експертна комисия на паритетен принцип по исторически и образователни въпроси, за да допринесе за обективното, основаващо се на автентични и основани на доказателства исторически извори за научно тълкуване на историческите събития. Комисията представя пред правителствата на Договарящите се страни ежегодни доклади за своята работа.

3. Двете Договарящи се страни ще организират по взаимна договореност съвместни чествания на общи исторически събития и личности, насочени към укрепване на добросъседските отношения в духа на европейските ценности.

Член 9

Двете Договарящи се страни ще полагат усилия за свободно разпространяване на информация, като насърчават и развиват сътрудничеството в областта на средствата за масово осведомяване чрез използване на възможностите на съвременните комуникационни средства. Те се ангажират в защитата на авторските и интелектуалните права на творците от двете страни.

Член 10

Двете Договарящи се страни ще разширяват сътрудничеството си в правната и консулска област и по-специално по граждански, наказателни и административни въпроси, както и за решаване на хуманитарни и социални проблеми на техните граждани.

Член 11

1. Нито една от Договарящите се страни няма да предприема, подтиква и поддържа действия, насочени срещу другата страна, които имат неприятелски характер.

2. Нито една от Договарящите се страни няма да допуска нейната територия да бъде използвана срещу другата от организации и групи, които имат за цел извършването на подривни, сепаратистки и застрашаващи спокойствието и сигурността на другата Договаряща се страна действия.

3. Двете Договарящи се страни нямат и няма да предявяват териториални претенции една спрямо друга.

4. Всяка от Договарящите се страни има право да защитава правата и интересите на своите граждани, на територията на другата страна, в съответствие с международното право.

5. Република Македония потвърждава, че нищо от нейната Конституция не може и не трябва да се тълкува, че представлява или някога ще представлява основа за намеса във вътрешните работи на Република България, с цел защита на статута и правата на лица, които не са граждани на Република Македония.

6. Двете Договарящи се страни ще предприемат ефикасни мерки за предотвратяване на недобронамерена пропаганда от страна на институции и агенции и ще обезкуражават дейности на частни субекти, насочени към подстрекателство на насилие, омраза или други подобни действия, които биха навредили на техните отношения.

Член 12

1. В рамките на 3 месеца от влизането в сила на този Договор, двете Договарящи се страни ще учредят Съвместна междуправителствена комисия. Комисията се съпредседателства от министрите на външните работи и включва висши официални представители на двете Договарящи се страни.

2. Съвместната междуправителствена комисия ще провежда редовни срещи един път годишно, с цел преглед на ефективното прилагане на този Договор, приемане на мерки за подобряване на двустранното сътрудничество, както и решаване на възникнали по време на изпълнението на Договора въпроси. Всяка от Договарящите се страни може, при необходимост, да предложи организирането на допълнителни срещи на Съвместната междуправителствена комисия.

Член 13

1. Този Договор подлежи на ратификация съгласно конституционните изисквания на Договарящите се страни. Този Договор влиза в сила на датата на размяна на ратификационните документи на двете Договарящите се страни и остава в сила за неопределен период от време.

2. Този Договор може да бъде изменян с писменото съгласие между двете Договарящите се страни. Измененията се договарят по дипломатически път и влизат в сила в съответствие с алинея 1 на този член.

3. Всяка Договаряща се страна може да прекрати Договора чрез изпращане на писмено уведомление до другата Договаряща се страна. Договорът ще престане да бъде в сила една година след датата на получаване на това уведомление.

Член 14

Този Договор по никакъв начин няма да бъде тълкуван така, че да противоречи на двустранни или многостранни договори, по които двете Договарящи се страни са страни.

Подписан в .......................на...............................в два

оригинални екземпляра, всеки един на официалните езици на Договарящите се страни – български език, съгласно Конституцията на Република България, и македонски език, съгласно Конституцията на република Македония, като и двата текста имат еднаква сила.

Още по темата
Още от България

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?