Парламентът подкрепи отдаването на концесия на Летище София

Свиленски: Третият терминал ще е боядисване на ВИП-а; Московски: Дори Тодор Живков беше по-прогресивен от вас

снимка БГНЕС

БСП не успя да спре концесията на "Летище София". Парламентът отхвърли искането на левицата за прекратяване на действията по предоставяне на концесия на летището с 95 гласа на депутати от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и ДПС. Седем от народните представители на ДПС се въздържаха.

Проекторешението на левицата за прекратяване на концесионната процедура беше подкрепено от 59 депутати от БСП и "Воля" на Веселин Марешки.

В края на юни кабинетът даде зелена светлина на втория опит за концесия на летището, след като първата процедура беше спряна от служебния кабинет на Огнян Герджиков. Това стана след намесата на президента Румен Радев, заради съмнения за предизвестен победител.

За да няма съмнения, сегашната процедура беше подготвена от експерти на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие с цел да се привлече стратегически инвеститор. Анализът им обаче се оказа тайна за депутатите, което ядоса БСП.

Новата концесионна процедура предвижда ръст на концесионното плащане от 10 млн. лв. на 15 млн. лв. годишно и на инвестициите – от 306 млн. лв. на 1.17 млрд. лв. спрямо предишната процедура. Срокът на концесията остава същият – 35 години, но има възможност за удължаване с една трета, заради големите инвестиции. Те трябва да бъдат направени в изграждането на нов трети терминал до 10-тата година на концесията, разширяване на втория и проучване на възможността за изграждането на втора писта до петата година на концесията. Заложено е и авансово концесионно плащане от 550 млн. лв., които са предвидени за погасяване на дълговете на БДЖ и закупуването на нови влакове.

Левицата поиска прекратяване на концесионната процедура с аргумента, че аеропортът е печеливш и е обект на националната сигурност. Изказаха и съмнения, че процедурата отново е нагласена и бъдещият победител ще е турска компания.

С отдаването на концесия на летище София ГЕРБ изпълнява предизборната си програма, каза министърът на транспорта Ивайло Московски, който беше в пленарната зала по време на дебатите. По думите му БСП отрича нормална европейска практика за управление на летищна инфраструктура.

БСП: Третият терминал ще е боядисване на ВИП-а

От БСП посочиха, че държавното дружество "Летище София" е печелившо и определиха като пълен абсурд с парите от концесията да се финансира БДЖ. Изразиха притеснение, че след концесионирането му ще бъде намален персоналът и ще се увеличат летищните такси.

Георги Свиленски от БСП отбеляза, че преди две седмици са поискали анализите на Световната банка, но до ден днешен ги няма. Той посочи, че един от мотивите за концесията на "Летище София" е, че трябват 500 млн. лева за БДЖ.

"Даването на летището за 47 години и шест месеца си е чиста продажба", смята Свиленски.

Ние искаме 600 млн. евро за 47 години, Белград искат 732 млн. за 25 години, направи сравнение между концесията на двете летища Свиленски.

"В нашата документация няма изискване за повишаване на пътниците. Искаме да ни дават 15 млн. лева на година. На десетата година да направят един терминал, който не е ясно къде. Те ще решат дали да правят втора писта", коментира още Свиленски.

По думите му третият терминал ще е боядисване на ВИП-а.

ГЕРБ: Дори Тодор Живков беше по-прогресивен от сегашната БСП

Транспортният министър Ивайло Московски разказа, че на тръгване от Министерския съвет си говорил със здравния си колега Кирил Ананиев, който коментирал по адрес на БСП, че Тодор Живков бил по-прогресивен от тях.

Московски обвини БСП, че сравняват некоректно стартовите показатели на процедурата за концесия на "Летище София" с резултатите от завършилата процедура за летището в Белград.

За последните 20 години "Летище София" е платило на държавата като дивидент 173 млн. лева. Какви милиарди смятате, не мога да разбера, отговори той на БСП.

От концесията на летището приходите за държавата ще са приблизително 2 млрд. само от концесионните такси плюс авансовото плащане, каза Московски. Той обясни, че третият терминал ще бъде там, където възвръщаемостта на инвеститора ще е най-добра. Заложено е да има и анализи дали има нужда от втора писта, допълни Московски.

Той уточни, че при предишната концесионна процедура писмено участие са заявили шест компании от Германия, Великобритания, Франция, Швейцария, Хонг Конг и Турция.

Общо изчислената прогнозна стойност на концесията за 35 години е в размер на 6.77 млрд. лв., каза Иван Вълков, депутат от ГЕРБ.

Когато сте отдали на концесия летищата в Бургас и Варна, те са били печеливши, обърна се Вълков към БСП и добави, че когато друг трябва да го прави, от левицата са против. По думите му това граничи с политическата перверзия.

Московски съобщи още, че има съгласие от международните консултанти по концесията за предоставяне на всички анализи, с изключение на финансовите и икономическите, заради използваната методика.

ДПС: Концесията не е непременно нещо лошо

Халил Летифов каза, че ДПС няма да подкрепи прекратяване на концесията за "Летище София".

По думите му "концесията не е непременно нещо лошо". Ако е защитен общественият интерес, тя е добра, добави Летифов.

Още по темата
Още от Бизнес