Парламентът прие по-високия данък върху старите автомобили

Събра се кворум за приемането на данъчните закони и бюджета

Парламентът одобри окончателно по-високия данък върху старите автомобили от 1 януари 2019 г.

Това става ясно от приетите на второ четене в пленарна зала в сряда промени в Закона за корпоративното подоходно облагане.

Старите леки коли (над 15 години), които са с по-лоши екохарактеристики, ще се облагат с по-висок местен данък от 2019 г. Целта е да стимулира употребата на екосъобразни автомобили като мярка срещу замърсяването на въздуха в големите градове, а не като инструмент за повишаване на приходите на общините. По последни данни около 67% от автопарка у нас се състои от стари автомобили.

В момента данъкът се определя на база мощността на двигателя и годината на производство, като по-мощните и по-новите автомобили са с по-високо облагане, като целта е за по-евтините возила да се дължи по-малък данък. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона. В момента в закона е предвидено облекчение между 20% и 60% за наличието на катализатор в автомобили с мощност до 74 kW, с което финансовото министерство твърди, че се злоупотребява и затова ще отпадне от 2019 г.

От догодина, освен от мощността и годината на производство, данъкът ще зависи и от екостандарта на автомобила, като за стандартите от Евро 1 до Евро 3 включително, както и когато автомобилът няма екокатегория, коефициентът ще се утежнява с между 10% и 40%, а от Евро 4 до Евро 6 ще има намаление до максимум 60%.

По-новите и по-мощните автомобили отново ще се облагат с по-висок компонент, като идеята е по-скъпите автомобили да се облагат повече. В същото време обаче се прави известна промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години, защото те са ненадеждни и причиняват големи замърсявания.

БСП се обяви против вдигането на данъка

От БСП поискаха текстовете за старите коли да отпаднат, защото, според тях, 70 процента от автомобилите в България ще бъдат обложени с по-високи данъци и това ще натовари хората с по-ниски доходи. Павел Шопов от "Обединени патриоти" също апелира колегите си от ГЕРБ да преосмислят предложенията.

Данъкът на един автомобил, който в момента плаща 450 лева данък и е сравнително нов с "Евро 5" стандарт, може да намалее с около 60 до 100 лева, а на един 20-годишен автомобил със 100 конски сили да се увеличи с около 60 лева, изчисли Явор Божанков от БСП. "Ще бръкнете в джоба на най-бедните и няма нищо да направите", добави той. По думите му у нас има "нула пречка да се регистрират стари коли и нула контрол".

Александър Иванов от ГЕРБ обясни, че обвързването на данъка не само с мощността на двигателя, но и с екологичните стандарти е следване на принципа "замърсителят плаща". По думите му това не е санкция към старите автомобили, а към тези, които замърсяват въздуха. Иванов посочи, че на новите автомобили с по-висока екологична норма данъкът ще бъде намален. Тази мярка не е фискална, тя е екологична и здравна, отбеляза депутатът и даде пример, че в София тя ще доведе до намаляване на смъртността със 750 души.

От БСП отговориха, че данъчните промени изобщо няма да доведат до търсените екологични цели, а само ще обложат допълнително бедните. Левицата изтъкна, че един пенсионер, който кара неекологичен автомобил няколко пъти в годината, замърсява много по-малко, отколкото млад шофьор на скъпо ековозило, което непрекъснато обикаля по пътищата на страната.

Без отстъпка за колите с газова уредба

Не беше подкрепено предложението на "Обединени патриоти" за 50 процента намеление на данъка за автомобили с допълнително монтирана газова уредба. Хората, които ползват газови уредби, бяха наказани от Марешки и от ДПС, коментира Юлиан Ангелов от "Обединени патриоти" и посочи, че от "Воля" и ДПС са гласували против този текст.

От ДПС не приеха обвиненията, защото, по думите на Йордан Цонев, патриотите са гласували против важно предложение на ДПС, а именно данъкът на автомобилите, взети на лизинг, да постъпва в бюджетите на общините, по чиито шосета се движат, а не там, където е седалището на лизингодателя. Става въпрос за стотици милиони данък върху превозните средства, който няма да отиде в общините, където се замърсява околната среда, а ще дойде в София, коментира Цонев.

С друга промяна в закона се затваря вратичка за несправедливо данъчно третиране, като занапред товарните автомобили до 3.5 тона ще се облагат, както леките коли. Причината е, че сега за едни и същи возила, които в едни случаи се водят леки коли, а в други - товарни, се плащат доста различни данъци.

От 2019 г. ще се облекчи административната тежест за гражданите, като при сделка за покупка на автомобил нотариусите служебно ще проверяват за платени данъци. Само ако не може да се извърши автоматизирана проверка, гражданинът ще трябва да представи документ от общината за платен данък върху возилото.

До 7 дни след извършване на сделката по покупка на имот или кола нотариусите ще са длъжни да уведомят съответната община.

В случай че е установено деклариране на повече от едно основно жилище, данъкът върху недвижимите имоти ще се дължи в пълен размер за всяко от жилищата, прие още парламентът. Мярката цели да пресече злоупотребите да се декларира основно жилище в различни градове на страната и да се ползва 50% данъчно облекчение.

Срещу тази разпоредба възразиха от левицата. Таско Ерменков коментира, че не вижда защо в текста се въвежда наказание "пълен данък". По думите му има друг начин да се санкционира попълнена декларация с невярно съдържание.

Народното събрание успя да събере кворум

Със 121 депутати в зала парламентът успя да започне работа в сряда за обсъждането и приемането на данъчните закони и на Закона за държавния бюджет за 2019 г.

Втора седмица парламентът събира трудно кворум, за да работи, а някои от пленарните заседания дори се провалиха, тъй като депутатите от БСП и ДПС не се регистрират в зала.

Те обявиха бойкот на заседанията до подаването на оставка от вицепремиера Валери Симеонов заради репликата му към майките на деца с увреждания, че са “кресливи жени“ с “уж болни деца“.

От "Воля" заплашиха, че също ще престанат да се регистрират ако до петък вицепремиерите Красимир Каракачанов и Валери Симеонов не подадат оставки. Вчера кворумът бе събран именно благодарение на петима депутати от "Воля".

След началото на заседанието от БСП изразиха съмнения, че кворумът е нагласен, защото поименната проверка показа присъствие на 128 народни представители, а в последното гласуване са участвали едва 104.

Социалистите поискаха втора поименна проверка, при която всеки да става от мястото си и да заявява, че присъства в пленарната зала. Председателят на парламента Цвета Караянчева отказа.

"Аз гарантирам, че за всяко едно прочетено име имаше народен представител в залата. Ако вие се съмнявате, можехте да оставите човек и да гледате. Можете да прегледате видеозаписа и да видите, че имаше кворум. Никой не е длъжен да гласува. Всеки има право да гласува по темата, по която се чувства подготвен и убеден", заяви Караянчева.

"Поставихте под съмнение самия факт по начина, по който проведохте поименната проверка и нейните резултати. Нещо повече, оттук нататък поставяте под съмнение легитимността на всякакви гласувания, изхождайки именно от това съмнение за липса на кворум и нагласен такъв", заяви от своя страна депутатът от БСП Таско Ерменков.

Още по темата
  • 08 ноември 2018
Още от България

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?