Парламентът ратифицира споразумението с Полша за МиГ-овете

Ненчев: Ремонтът няма да накърни интелектуалните права на трети страни

Министърът на отбраната в пленарната зала на парламента по време на петъчното обсъждане.

Парламентът ратифицира в петък споразумението с Полша за ремонт на двигателите на българските самолети МиГ-29, чиято точна формулировка е "Споразумение за осигуряване на логистична подкрепа за самолетите".

Ратификацията беше приета на първо и на второ четене. При първото гласуване "за" бяха 133 депутати, 42 - против, без "въздържал се", а при второто гласуване подкрепа дадоха 130 народни представители, 41 бяха "против".

Споразумението бе подкрепено от ГЕРБ, ПФ, РБ, ДПС и няколко депутати от БДЦ, "Атака" и "БСП лява България" бяха "против". АБВ не участваха в гласуването.

Аргументите "за" и "против"

Атанас Зафиров от "БСП лява България" попита министъра на отбраната Николай Ненчев дали, ако се развали мерцедесът му, би го дал в завод за трабант. Прави се опит да се заблуди НС и парламентът да стане съучастник в едно закононарушение, заяви Зафиров. Според него от руска страна са заявили, че не са предоставяли на полската страна лиценз и попита откъде ще вземе полската страна резервни части. Вие ощетявате българския народ с около 3 милиона евро, допълни колегата му Румен Гечев.


Илиан Тодоров от "Атака" заяви, че предлаганата ратификация не е нищо повече от политическо решение. Според него така се прехвърля отговорността върху парламента, ако се случи някакъв инцидент с ремонтиран в Полша самолет, коментира депутатът от "Атака". Светослав Белемезов от АБВ постави въпроса какво налага ратификацията, след като България и Полша имат споразумение за сътрудничество в областта на отбраната, и доколко НС е компетентно да се произнася по техническите параметри в документа. Независимият депутат Велизар Енчев попита каква ще е безопасността на полетите с изтребителите, като годността се заверява само от ремонтните заводи производители.

Радан Кънев от Реформаторския блок обясни, че ратификацията от парламента се налага, тъй като не става дума за договор за ремонт, а за междудържавно споразумение, което отговаря на национален интерес.

Лидерът на ДПС Лютви Местан посочи, че този законопроект е един от знаковите моменти, в които се проявява кой кой е в българската политика. ДПС ще подкрепи ратификацията, защото това е част от нашата евроатлантическа идентичност, заяви Местан. Таско Ерменков от "БСП лява България репликира и попита каква е евроатлантическата ценност, като с руски части ще бъдат правени руски самолети, но с полски труд. Това, че аз понякога пия руска водка, не снема идентичността ми на натовец, отговори Местан.

Според съпредседателят на ПФ Валери Симеонов три са важните неща - цената, качеството и срокът. Цената е добра, по отношение на качеството не би трябвало да имате притеснения, фирмата е извършвала такива ремонти, срокът е достатъчно добър и кратък, за да ни удовлетворява сделката, коментира той.

Валентин Радев от ГЕРБ припомни, че в програмата за развитие на въоръжените сили е записано, че постепенно трябва да се преустановяв зависимостта от страни-доставчици на въоръжение и бойна техника извън НАТО и ЕС. Това е крайъгълният камък, посочи той. Радев отбеляза, че основната задача е да се придобие нов тип изтребител, съвместим с натовските, а това, което се прави с МиГ, е всъщност за две-три години, докато това се случи.

Ремонтът на двигателите на МиГ-29 ще бъде извършен без да бъдат накърнени интелектуалните права на трети страни, увери депутатите преди гласуването военният министър Николай Ненчев. Полша изцяло поема гаранциите за качеството на ремонта, подчерта той. Гарант за качеството на ремонта ще бъде полското Министерство на националната отбрана, респективно държавата въз основа на утвърдените от нея органи по качеството и национални документи. Системата за управление на качеството на Полша отговаря на изискванията, засегнати в съюзни публикации на НАТО за осигуряване на качеството, посочи Ненчев.

Параметрите на споразумението

Параметрите на документа, цитирани от него са - ремонт на 6 двигателя, временно ползване на два полски двигателя за две години с 200 летателни часа. Стойността на услугата, по думите на Николай Ненчев, е 6, 138 млн евро, което за един двигател означава един милион двайсет и три хиляди евро. Транспортните разходи са за сметка на полската страна. Срокът за експлоатация на двигателите след ремонта е 350 часа като тяхната пълна гаранция е две години.


Двата полски двигателя за временно ползване ще бъдат предоставени в срок от 20 дни от подписване на споразумението и влизането му в сила. Първите два ремонтирани двигателя ще бъдат доставени за срок от 7 месеца от влизането в сила на споразумението като този период включва времето за издаване на съответните решения за износ на двигателите от оторизираните държавни органи и времето за транспортиране. Следващите ще бъдат у нас в срок от 11 месеца от влизане в сила на документа.

Полската страна сама произвежда необходимите части за МиГ-овете


Полската страна многократно ни увери, че сама произвежда необходимите части за МиГ-овете и сама може да поеме този ангажимент и то е записано в договора, каза по-късно Ненчев пред журналисти в парламента. Полша произвежда съответните части и ремонтира изтребителите МиГ-29 по собствена документация и не се нуждае от руски лиценз, пълен списък на необходимите документи е включен в анекса към споразумението, подчерта Николай Ненчев.

"Взели сме предвид, че е свързано с националната сигурност. Това е търговска сделка, има елемент на конфиденциалност" - така Ненчев отговори на многократните журналистически въпроси какво точно налага съдържанието на документа да не бъде обнародвано в "Държавен вестник" - както гласи точка втора от ратификацията. Той добави само, че споразумението е между полската и българската държава - от този тип договори, които засягат не само нашата национална сигурност, но и на партньорите от НАТО и ЕС.

Попитан кой ще поеме отговорност, ако стане инцидент с някой от ремонтираните в Полша двигатели за българските изтребители, министърът заяви, че това е хипотеза, но по принцип отговорността се поемала от страната, извършила ремонта. Но, за пореден път акцентира Ненчев, Полша дава пълни гаранции, те сами поддържат своите МиГ-ове и до този момент не е имало съществени инциденти.

Ако има инцидент с български военен самолет или друго отбранително средство на Българската армия, той ще бъде разследван сам по себе си. Ако се установи, че причината е некачествен ремонт, съм сигурен, че ще има много сериозни политически последици, каза съпредседателят на ПГ на Реформаторския блок Радан Кънев. Той добави, че всяка година най-малко по един МиГ-29 аварира с фатални последици в Русия през последните 7 години. Според него руската страна не може да ни осъди заради това споразумение, защото става въпрос за отношения между България и Полша.

Говорете като българи, защо не се зарадвате, че въобще авиацията ще лети. За каква оставка, когато говорим ,че правим така, че нашите пилоти се чувстват по-сигурни, самолетите са по-добре ремонтирани, обърна се към медиите заместник-председателят на комисията по отбрана Валентин Радев от ГЕРБ.


Ненчев успокои, че българските пилоти няма да откажат да летят на ремонтираните МиГ-ове, детайли от споразумението многократно са обсъждани с ВВС и МО има тяхното положително становище

Не може да има комисионни, когато става дума за междуправителствен договор, коментира той обвинения на опонентите на документа, чути в пленарната зала.

Гарантираме възможността българските пилоти да летят със съвременно оборудване и това е само началото на едно дългосрочно споразумение, което ще продължи с пълната модернизация на българските МиГ-29 и привеждането им към съвместимост с натовските партньори, подчерта министърът. Разговори с полската страна се очаквали в началото на декември, когато у нас пристига делегация и с нея ще се уточнят подробности за пълната модернизация на МиГ-29.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Да подаде ли оставка здравният министър, както искат ресторантьорите?