Парламентът разреши отдаването на летищата на концесия

С гласовете на дясната опозиция, управляващите в парламента разрешиха отдаването на гражданските летища на концесия, с изключение на софийското. Това стана с промени в закона за гражданското въздухоплаване, внесени от правителството и подкрепени от 103-ма депутати. 42-ма народни представители бяха против, а 18 се въздържаха.

Преди няколко месеца подобен проект, но с автор депутатът от НДСВ Мирослав Севлиевски и група негови колеги, бе отхвърлен от народните представители.

Гласуваният в сряда текст предвижда възможност концесионерът на съответното летище да събира таксите за кацане на самолетите, за паркиране и таксите на пътниците. В момента те се събират от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".

Само две са държавите в цяла Европа, които сами прибират летищните такси - Беларус и България, коментира кратко вицепремиерът и транспортен министър Николай Василев.

Според измененията, размерът на таксите ще продължи да се определя от правителството. В зависимост от концесионния договор, на концесионера може да се предостави пълния размер на събраните средства или част от тях.

Именно срещу това подскочиха от левицата и обявиха отдаването на летищата на концесия за "грабеж". Взимат се летищата, построени с парите на българските данъкоплатци, и се подаряват на някой, обвиниха от Коалиция за България, определяйки концесията като "безвъзмезден подарък". Те поискаха в България да се запази досегашното положение и макар и отдадени на концесия, таксите от летищата да се събират от държавата.

Депутатът от левицата и член на транспортната комисия Петър Димитров нарече промените арогантни и заяви, че поправките целят единствено концесионирането на летищата във Варна и Бургас. От левицата пресметнаха, че само за миналата година например летищните такси, събрани от летище Бургас, са били близо 13 млн.лв. Според тях, сега тези пари щели да се подарят на концесионера.

От НДСВ и от ОДС обаче защитиха концесионирането като начин да се модернизират българските летища и да увеличат приходите си.

Според вицепремиера и транспортен министър Николай Василев, в резултат на отдаването на концесии на летищата се очаква през следващите няколко години в тях да бъдат вложени около 150 млн. евро инвестиции.

Той напомни и че промените са част от ангажиментите на България по преговорната глава "Транспортна политика" с ЕС.

Василев заяви, че всяка година броят на пътниците през черноморските летища се увеличава, а няма средства за модернизацията им, за да разширят капацитета си. Това се отразява не само на качеството на обслужване, но и на безопасността на пътниците, отбеляза министърът. По пистите, особено на летище Бургас, има пукнатини и са необходими подобрения, които могат да бъдат извършени само от финансово стабилни инвеститори, допълни той.

Благой Димитров от ОДС го подкрепи, обявявайки намерението на дясната опозиция да гласува за промените, защото те дават шанс за навлизане на сериозни инвестиции в летищата.

И при концесия държавните интереси ще бъдат защитени, заяви Николай Василев и посочи, че държавата ще запази собственост върху активите, включително и построените от концесионера; той трябва да представи парична гаранция за качествено изпълнение; държавните институции ще контролират генералните планове, както и безопасността на летищата. Василев допълни, че при извънредни ситуации държавата директно ще поеме контрола и експлоатацията на летищата.

Приоритетите на държавата са сигурност, обществен ред, образование, здравеопазване - там, където частния сектор не може да се включи. По отношение на инфраструктурата трябва да се обърнем към частните капитали, допълни Василев.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?