Парламентът ще се занимае със сметките за парно в София

Твърди се, че има проблем с внедрената през март нова система за фактуриране

Парламентът ще се занимае със сметките за парно в София

Парламентът ще привика идната сряда ръководството на "Топлофикация-София", което да обясни как се е стигнало до драстично по-високите изравнителни сметки на клиентите. Председателят на енергийната парламентарна комисия Валентин Николов (ГЕРБ) заяви пред Mediapool, че ще бъдат поканени и шефовете на КЕВР, на държавното газово дружество "Булгаргаз", както и на топлофикацията в Пловдив.

Депутатите питат защо става така, че при по-топлия зимен сезон 2019/2020 и при по-ниската цена на природния газ (поевтинял от март 2020 г. насам общо с над 50%), парите за която се възстановяват на хората със задна дата, юлските сметки на голяма част от клиентите са значително по-високи от обичайните изравнителни сметки.

"Дружеството трябва да обясни как се е стигнало до тези суми. Не може "Топлофикация София постоянно да има проблеми.Трябват сериозни реформи в управлението на компанията", заяви Николов пред Mediapool.

Топлофикациите и "Булгаргаз" трябва да обяснят и как са връщани парите от поевтинелия със задна дата от август 2019 г. природен газ.

По думите на Николов столичното дружество е нарушило изискванията на Закона за енергетиката, които бяха приети заради възстановяването на сумите за надплатен газ. Столичната "Топлофикация" трябваше да възстанови сумите с изравнителните сметки за приключилия отоплителен сезон. Те се формират по данни за реалното потребление на всеки абонат спрямо начисленото прогнозно потребление. Идеята да се върнат парите при изравнението на сумите беше, че от данните на топлинните счетоводители става ясно каква е индивидуалната консумация и според разликата между старата и новата цена на газа за периода август 2019 г. - март 2020 г. да се изчисли размерът на връщаните пари.

След нулевите сметки за юни, изненада през август

"Топлофикация София" обаче, незнайно по каква причина, избърза и започна да възстановява пари още със сметката за юни месец. Как е изчислено на кого какви суми да се върнат, така и не стана ясно. Потребителите просто получиха с юнската си сметка колко имат да получават. Голяма част от тях се оказаха с нулеви сметки за същия месец и с малки суми за довръщане през юли.

Дотук добре. Но в средата на август множество хора бяха изненадани с огромни сметки за парно заради изравняването на прогнозното и реалното потребление. Проучване на Mediapool показва, че голяма част от тях са клиенти, които са предпочели принципно по-удобното плащане на равни месечни вноски. При него, на база прогнозно потребление за зимата според данните от предходния сезон, се определят еднакви суми. Така през зимата, когато сметките са високи, плащат по-малко, а през лятото, когато принципно потреблението е ниско – повече. Еднаквото плащане е удобно от гледна точка планиране на семейния бюджет.

Клиент, дългогодишен потребител на този вид услуга, разказа пред Mediapool, че за пръв път получава грандиозна сметка за доплащане от над 500 лв. И това при положение, че според данните на топлинния си счетоводител има да получава над 200 лв. от изравняването, както и да си връща още около 50 лв. от поевтиняването на газа.

Според данните от изравняването на равните месечни вноски всичко е точно. При подробно разглеждане на фактурите месец по месец обаче, данните не пасват. Става ясно също така, че от март насам "Топлофикация-София" е променила информацията в известията към фактурите.

Пълна каша при равните месечни вноски

Дотогава абонатите, плащащи на равни месечни вноски, получават данни за начислените им прогнозни количества потребление и дължимата сума за тях. Отделно е посочено каква е равната месечна вноска. Всичко е указано в таблица и всеки клиент може лесно да пресметне колко повече или по-малко е платил спрямо тази прогноза. От март тази информация е забита на гърба на фактурата след огромно количество объркващи данни за показанията на общия водомер, прогнозни дялове, служебна енергия, денградуси, корекционни коефициенти и прочие. Трудно се открива графата "вашата енергия за месеца" и тя е посочена само като количество. Тоест, всеки абонат, ако иска да знае каква би била сметката му, ако не беше на равни месечни вноски, трябва сам да си я сметне по цената на топлоенергията и да я обложи с ДДС.

Експерти от топлинен счетоводител, решили да изчислят данните от всички получени фактури от столичното парно за периода май 2019 г. - края на април 2020 г. на няколко клиенти на равни месечни вноски, стигат до съвсем различни сметки от тези на общинското дружество. Според тях най-вероятно се е получил технически проблем с билинг системата, която при изравняването на тези абонати не е отчела посочения период, а такъв от 1 август 2019 г. до 31 юли 2020 г. Така реално са изпуснати три летни месеца, в които хората с равни месечни вноски плащат високи сметки, макар те да са реално ниски, твърдят специалистите. В допълнение идват изчислените неясно как суми за връщане от поевтинелия газ.

Mediapool попита "Топлофикация-София" има ли проблем с билинг системата, кои точно периоди и как са отчетени при изравняването. След дълги опити за връзка, накрая от дружеството обещаха да отговорят другата седмица.

Общината и МЕ чакат КЕВР

От Столичната община, която е собственик на дружеството и има пълните правомощия да поиска от ръководството му обяснения за високите сметки, заявиха пред Meidapool, че ще изчакат да приключи проверката на КЕВР, защото тя била държавният орган, следящ за ценообразуването на топлоенергията. От Министерството на енергетиката също казаха, че няма да правят своя проверка, макар да имат това право, а ще чакат тази на регулатора.

Съществен момент, който обаче от общината и енергийното ведомството или не разбират, или се правят, че не разбират, е това, че КЕВР може да провери само дали топлофикацията прилага правилно определената ѝ цена на топлоенергията, но не и дали правилно са фактурирани сметките. Така най-вероятно комисията ще излезе в края на октомври с резултати от проверката, установяващи, че правилно се прилага цената, а проблемът е с предварителното връщане на парите от надплатения газ за стария период.

Дали има наистина бъркотия с фактурирането, потребителите може и да не разберат, освен ако на изслушването в сряда депутатите не положат усилия да разнищят техническите процеси.

Проверката на регулатора започна на 25 август, след като националният омбудсман Диана Ковачева аралмира за високите сметки, от които се оплакаха потърпевши граждани. Отделно се извиха опашки от жалещи се клиенти пред клоновете на "Топлофикация-София". По информация на Mediapool и след законовия срок за обжалване на изравнителните сметки, който е 31 август, стотици жалби са пристигнали при омбудсмана. Колко са претенциите пред "Топлофикация-София", не е ясно.

Да получиш сметка след срока за обжалване и плащане

Тук обаче възниква проблемът, че абонати не са получили навреме от топлинен счетоводител индивидуалните си справки за изравняването от сметките, за да могат да ги обжалват в законовия срок 31 август. Клиент на "Бруната" се оплака пред Mediapool, че е открил тази справка в пощенската си кутия на самия 31 август вечерта. Предоставената сметка показва, че тя е била разпечатана същия ден сутринта. Така потребителят е лишен от възможността да обжалва данните.

Хартиените сметки на самото столично парно също се бавят. Електронните фактури се пращат навреме, но физическите обикновено се получават в края на месеца след периода на потребление, и дори в началото на следващия. Абонат разказа как е получил фактурата си за юли на 8 септември и в нея е посочено, че ако я плати до 31 август, ще получи отстъпка от 3 процента, ако в допълнение е коректен платец.

Сегашната ситуация със столичното парно показва, че дружеството, макар и да е далеч от скандалите от времето на Вальо Топлото, продължава да има управленски и комуникационен проблем. Плюс съмнителна борсова сделка с продадена за секунди евтино електроенергия на уговорен купувач, от което той печели, а общинското дружество губи 2.2 млн. лв.

Споделяне
Още по темата
Още от България