Парламентът забрани рекламата на алкохол

Парламентът забрани изцяло пряката реклама на спиртни напитки от догодина и ограничи електронните медии - радио и телевизия, да излъчват непряка реклама на твърд алкохол само след 22 ч. За рекламите на вино и бира остават ограниченията да не са насочени пряко към лица под 18 години.

След час и половина дебати, в полупразна пленарна зала с максимум петдесетина депутати, на електронното табло се изписаха 125 гласа, подкрепили текста в Закона за здравето, предложен от парламентарната здравна комисия. Надпреварата в гласуването с чужди карти регистрира 41 народни представители против забраната и 23-ма въздържали се.

Ограниченията подкрепиха всички депутати от ОДС и по-голямата част от представителите на НДСВ, ДПС, СДС и левицата. Срещу забраните гласува цялата група на ПГ "Новото време", както и повечето депутати от парламентарната медийна комисия.

Част от депутатите безуспешно настояха да остане текста на правителството, който е насочен основно към ограничаването на употребата на алкохол от лица под 18-годишна възраст, включително и чрез рекламата.

Това е достойно решение на национално отговорни държавници, обявиха победилите привърженици на рестрикцията, която породи бурни дебати и отрицателни оценки на медийната гилдия при обсъждането ѝ. Смачкахме медиите и възродихме ментетата, коментираха загубилите.

От 1 януари догодина се забранява и тютюнопушенето в закрити обществени места, както и на работното място, предвиждат още приетите в сряда текстове от Закона за здравето.

Докторите победиха в двубоя с медийните депутати

Дебатът в пленарната зала за алкохолната реклама се превърна в открит двубой между лекарите от здравната комисия и депутатите от медийната.

Редица социологически проучвания са доказали, че забраната на реклама не води директно до намаляване на консумацията, бе основната теза на противниците на забраната. Иво Атанасов от БСП посочи, че 60% от консумиращите алкохол в България употребяват домашна ракия и вино, които никъде не се рекламират, но продължават да се пият най-много. Той определи измисленият от колегите му доктори текст като репресия срещу медиите.

Парламентът се намесва в свободния пазар и решава кой може или не може да печели, обвини колегите си нововремецът Кошлуков, визирайки последиците върху рекламния пазар и приходите на медиите от рестрикцията. Намесвате се пряко в дейност, която няма нищо общо със здравето на гражданите, подкрепи го и Явор Милушев.

Противниците на забраната подкрепи и Никола Николов от СДС, според когото не рекламата на алкохол, а масовото производство на ментета и алкохолизма са проблеми за страната.

НДСВ-депутатът Иван Павлов от медийната комисия също възрази с аргумента, че в Закона за здравето се въвеждат нови понятия като пряка и непряка реклама, които са в противоречие с текстовете в закона за радиото и телевизията, където подобна дефиниция не съществува.

АБРО обвиниха Щерев в лъжа
В разпространено също в сряда становище Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори (АБРО) оспорва "европейският" аргумент на д-р Щерев и директно го обвинява в лъжа и спекулация. От АБРО, където членуват най-големите телевизии и над 150 радиостанции, които ще бъдат засегнати най-силно от забраните, напомнят, че съществуващите сега текстове за рекламата на алкохол в закона за радио и телевизия са преписани директно от европейската директива.

Колегата му по парламентарна група и председател на здравната комисия Атанас Щерев обаче опонира, че забраната е в съответствие с европейските директиви и няма никакви правни противоречия.

"Това е единственото достойно решение на национално отговорни държавници", обяви Щерев.

Тезата му подкрепи и д-р Пламен Кенаров от ПГ Народен съюз, който констатира необичайно по темата настървение от представителите на медийната комисия и попита колегите си къде са били досега, след като отдавна е трябвало да спрат рекламите на "протоплазмената клетъчна отрова", както той определи алкохола.

В защита на рестрикцията се изказа и д-р Антония Първанова от НДСВ, която предложи на най-засегнатите - електронните медии, да рекламират хляб вместо алкохол.

В отговор Явор Милушев от медийната комисия призова авторите на текста да му покажат проучване, според което младите хора си гасят телевизорите в 22.01 часа. За да опредмети абсурда, той поиска авторите да помислят и за други "опасности", например: "Възрастни хора включват телевизора през нощта да гледат ХХL и държат в ръката си твърд алкохол. Ами сега?!".

В същия дух се изказа и Емил Кошлуков, според който от забраната следва да се изрежат дори кадри от филма "Кръстника".

Възмутеният нововремец дръпна дълга реч срещу поправката, като запита иронично защо не се забрани и рекламата на "Макдоналдс", чиито продукти са известни с високо съдържание на холесттерол и прекомерната им употреба също уврежда здравето на хората.

Непряката реклама на спиртни напитки, както и рекламата на вино и бира, не може да бъде насочена към лица под 18-годишна възраст, както и да се излъчва в предавания и да се публикува в печатни издания, предназначени за тях, е записано в приетите днес текстове. Младежи под 18 години не могат да участват в реклами на алкохолни напитки. Самите реклами не трябва да се свързват със спортни постижения или управлението на автомобили. Непряката реклама не може да съдържа и лъжливи твърдения относно полза за здравето, сексуално или социално благополучие или да представя въздържанието и умереността в отрицателна светлина.

Кошлуков нарече този начин за решаване на проблема с акохолизма, изведен като акцент от колегите му доктори, "глупав комунистически подход". Решението не става със забрани, а със стимули, заяви той.

Тезата му веднага бе контрирана от д.п Димитър Игнатов от ОДС, който веднага припомни на речевития си колега как преди месец точно нововремците бяха основните инициатори на криминализирането на еднократната доза наркотик, предизвикала също толкова силни негативни обществени настроения. Игнатов упрекна Кошлуков в двоен стандарт и извличане на политически дивиденти.

На финала лекари и медийни депутати взаимно се обвиниха в прокарване на частни икономически интереси.

Депутатите премахнаха "санитарните зони" за продажба на алкохол около училищата

В същото време, депутатите премахнаха въведените отпреди години ограничения за продажба на алкохол в близост до училища и детски градини.

Според гласувания днес текст, алкохол не може да се продава на територията на детски градини, училища, общежития и лечебни заведения, както и по време на спортни прояви и обществени мероприятия за деца и ученици.

Не беше прието предложението на независимата народна представителка Елка Анастасова в радиус от 200 м от училища и детски градини също да не се продава алкохол. Един от аргументите за отхвърлянето му бе, че в малките градчета кръчмата била близо до училището.

Законът потвърждава забраната за продажба на алкохолни напитки на лица под 18 години или на пияни.

Без цигарен дим на закрити обществени места от догодина

От догодина се забранява и тютюнопушенето в закрити обществени места, включително на градския транспорт, както и в закрити работни помещения. Според текст, до който днес парламентът не стигна, за нарушение на забраната ще се налага глоба от 50 до 100 лева, а при повторно нарушение - от 100 до 300 лева.

С наредба правителството ще определи условията и реда, при които ще се допуска по изключение тютюнопушене в обособени зони на местата, в които това е забранено.

Още от България