Парламентът зарязва съдебната реформа за след изборите

Няма да бъдат събрани необходимите 180 гласа, след като АБВ оттегли подкрепата си

Снимка: БГНЕС

Проектът за промени в конституцията ще бъде зарязан за след местните избори, след като в сряда АБВ обяви, че оттегля подкрепата си в изчакване на позицията на Конституционния съд. Така пет парламентарни групи останаха да крепят ключовата реформа, която се следи под лупа от европейските партньори на България, обществото и цялата магистратска общност. Те могат да съберат най-много 174 гласа при необходими 180 гласа при гласуването на първо четене.

ГЕРБ, ДПС, Реформаторският блок, БДЦ и Патриотичният фронт се обявиха "за", БСП и АБВ са "против", а от "Атака" демонстративно дори не се появиха. При това положение конституционният пакет събра във временната комисия общо 10 гласа "за" и 2 "против". Еквивалентът им при гласуването в пленарна зала е 174 "за" и 66 "против".

Ако всичките петима независими депутати подкрепят проекта, ще се съберат недостатъчните 179 гласа "за". Единственият вариант за прокарване на текстовете е някой от АБВ да гласуват срещу партийната позиция. Проектът за конституционни промени бе подкрепен символно с подписите на трима от единадесетте депутати от АБВ - Борислав Борисов, Кирил Цочев и Лъчезар Никифоров. Сега точно Никифоров обяви, че АБВ ще гласува "против".

Процедурата при промяна в конституцията е много по-сложна и дълга от тази при обсъждане на промени в обикновените закони. За първо четене са необходими гласовете на три четвърти, или 180 от общо 240-те депутати. Ако тези гласове не бъдат събрани, но "за" промените се обявят поне 160 депутати, или две трети, проектът може да се гледа на второ четене, но не по-рано от два месеца и не по-късно от пет месеца след първото гласуване в НС. В случая става дума за началото на ноември. Точно след приключването на местните избори.

Позицията на АБВ мирише на уговорен мач

Изявената в последния момент позицията на АБВ даде ясно да се разбере, че гласът "против" има за цел само да отложи разглеждането на текстовете. Партията на Първанов не желаела да се започне дебата по законопроекта, без да се изчака произнасянето на Конституционния съд (КС). Позицията на КС се очаква около 20 септември

"Убедени сме в необходимостта от цялостна реформа в съдебната власт. Сега ние заявяваме, че запазваме своите резерви по някои от предложенията. Сезирането на КС беше знак за протегната ръка за цялостна подкрепа на проекта. От нас има принципна подкрепа за реформа на съдебната реформа, но не споделяме подхода да се бърза, без да се изчака произнасянето на КС", каза Лъчезар Никифоров.

Депутатите от партията на Георги Първанов сложиха подписите си под законопроекта и така той бе внесен в Народното събрание с внушителната подкрепа от над 180 депутати. Повече от достатъчно за приемането на реформата. Без АБВ обаче проектът няма как да мине гладко на първо четене.

Позицията на АБВ не е толкова изненадваща, защото постига резултат, който се желае от почти всички партии в Народното събрание – темата за съдебната реформа да остане за след изборите. Гласуването в парламента намирисва на задкулисна договорка, защото се събират необходимите 160 гласа в полза на текстовете, за да не блокира процесът напълно. Едновременно с това не се събират 180 гласа, за да започне дебатът в период на предизборна кампания.

По информация на Mediapool ГЕРБ и ДПС също нямат никакво желание да говорят за съдебната реформа, удряйки по позициите на главния прокурор Сотир Цацаров в условия на предизборна кампания. Положението на много кметове на реформаторите, които са фаворити за преизбиране, също се влоши, след като те станаха обект на наказателно преследване.

ГЕРБ и РБ искат повече реформа

Пред конституционната комисия ГЕРБ и Реформаторският блок се обявиха за по-радикална реформа. Данаил Кирилов (ГЕРБ) спази повелята на премиера Бойко Борисов и обяви, че партията ще настоява за излизане извън "историческия компромис" между първо и второ четене на конституционните промени.

Сегашният проект за промени в основния закон предвижда основно разделянето на Висшия съдебен съвет (ВСС) на две колегии – съдебна и прокуроро-следователска. Целта е да се спре вмешателството на главния прокурор в делата на съда. Едновременно с това се цели представителите на парламента в прокурорската колегия да могат да балансират огромната власт на Сотир Цацаров.

"Историческият компромис", постигнат в началото на лятото по настояване на ДПС и АБВ, обаче изхвърли предложението за отпадане на тайния вот във ВСС. Тайното гласуване се използва за прикриване на всички лобистки гласувания в управленския орган на съдебната власт. ДПС и АБВ го смятат за демократично постижение. Данаил Кирилов даде да се разбере, че ГЕРБ ще продължават да настояват за отпадане на тайния вот.

"Ние оставаме поддръжници и на отпадналите текстове. Ние ще продължим да ги отстояваме между първо и второ четене", каза Кирилов, имайки предвид точно уреждането на въпроса с тайния вот.

Атанас Атанасов от Реформаторския блок каза, че дясната коалиция продължава да е убедена в нуждата от много по-радикална реформа. "Това е първа, макар и малка, но много важна крачка за реформата", обясни той. Атанасов обясни, че промените са необходими, защото прокуратурата е изцяло централизирана система и има нужда от баланса на представителите на парламента.

"Доста спекулативно се внушава, че в прокурорската колегия политическата квота ще има надмощие. Там има паритет и той ще спомогне за регулиране на кадровите процеси в тази изключително централизирана структура. Аз не разбирам каква връзка имат квотите във ВСС с формата на държавното управление", каза Атанасов.

Въпреки че той "не разбира", въпросът с квотите бе втората част от "историческия компромис" за съдебната реформа, който направи възможно събирането на 180 подписа под конституционния пакет. Реформата бе внесена за разглеждане от Конституционния съд с въпрос дали разделянето на ВСС засяга формата на държавно управление. Ако това е така, то тя може да бъде приета само от Велико Народно събрание. Поставянето на въпроса пред КС бе условие на ДПС и АБВ.

Четин Казак от ДПС каза на този фон, че партията продължава да има "принципни резерви" за разпределението на квотите в прокурорската колегия, но оставя този въпрос на Конституционния съд.

"Очакваме КС да разсее съмненията, за да може с пълно съзнание да продължим и да финализираме този толкова необходим законопроект, който да даде тласък на съдебната реформа. В очакване на това решение на КС ние ще подкрепим проекта на първо четене", каза той. Очакванията обаче са КС да не разсее никакви съмнения, а да отхвърли като недопустимо питането на парламента. Така топката отново ще се върне в народните представители.

БСП остана в изолация с "Атака"

Докато АБВ се обяви "против" по конюнктурни съображения, то БСП официално изпадна в изолация по въпроса за съдебната реформа. Позицията на партията бе представена от Чавдар Георгиев, но от нея не се разбра много какво целят от "Позитано" 20.

"Предлаганата структурна реформа няма да допринесе с нищо за съдебната власт. Тя няма да утвърди независимостта на магистратите, но има опасност да се вземат валидни решения във ВСС с много по-малко мнозинство от преди. Това ще постави под заплаха независимостта на съдебната система", каза Георгиев, но не се разбра в какво се състои тази заплаха.

Разделянето на съдии от прокурори има за цел да направи съдът независим във вземането на своите решения и едновременно с това да засили контрола върху централизираната прокуратура. Реформата ще направи гласът на всеки член на ВСС много по-важен, а не автоматично много по-зависим.

Правосъдният министър е оптимист

"Гласуването в комисията днес е важна стъпка, макар и междинна, в много дългото пътуване на съдебната реформа", коментира гласуването в конституционната комисия правосъдният министър Христо Иванов. Той предпочете да говори за постигнатия положителен резултат в комисията, отколкото за предстоящото гласуване в пленарна зала.

”Ние имаме ясни препоръки от ЕК и първата препоръка в януарския доклад от 2015 г. е именно реорганизация на ВСС. В този смисъл е въпрос на политическа отговорност приемането на тези структурни промени”, заяви още Иванов.

В отговор на въпрос, как вижда възможността да се придвижи и текстът за явното гласуване във ВСС, правосъдният министър отговори, че „топката е в народните представителите“. Според Христо Иванов споровете за разпределението в квотите на съвета ще продължат.

Той припомни, че през април, когато за първи път се заговори за промените в Конституцията, бе постигнат компромис с участието на тримата големи – председателите на ВКС, ВАС и главният прокурор.

"Тогава си стиснахме ръцете с главния прокурор за това разпределение, което сега е внесено. В този смисъл - след като имаме ясна уговорка с главния прокурор, няма поле за повече спорове за разпределение на квотите“, каза Христо Иванов.

_______________

Този документ е  създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България.

Споделяне
Реформирай това!

Проектът "Реформирай това!“ ще следи провеждането на управленски реформаторски мерки. Имаме амбицията да "реформираме“ и медийния подход към случващото се като сбор от отделни събития, за сметка на самите процеси.

Ако имате позиция, мнение или въпроси, с които да допринесете към темата, може да се свържете с нас тук.

Проектът се финансира в рамките на програмата за подкрепа на НПО в България по финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014 г.

Всички писмени материали в рубриката ‟Реформирай това!“ са създадени с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България (www.ngogrants.bg).

Още по темата
Още от Реформирай това!