Партиите харчили "до дупка" за изборите

Партиите харчили "до дупка" за изборите

Партиите и коалициите са харчили до законовия максимум за предизборните си кампании, сочат отчетите за финансирането на кампаниите за парламентарните избори на 5 юли, публикувани на сайта на Сметната палата. ГЕРБ, РЗС и "Атака" са формациите, които според отчетите са направили относително по-скромни кампании.

Пищната кампания на БСП е излязла малко по-малко от 2 млн. лева, колкото е разрешеният от закона предел. Над 1.3 млн. лева са похарчени за реклами в телевизии, вестници, радиа, различни медийни изяви и билбордове. Клиповете по частните телевизии и радиа са стрували на левицата 784 201 лева. Рекламата в печатни издания на Коалиция за България е струвала 228 866 лева. За билбордове са дадени около 112 000 лева. Близо 17 000 лева са похарчени за храна за членовете на секционните избирателни комисии, а почти 20 000 лева са стрували канцеларските материали и услуги.

За масови прояви като митинги и събрания са похарчени 268 968 лева, а за брошури и плакати – 286 000 лева.

Коалиция за България е събрала общо малко над 2 млн. лева като 1.4 млн. лева са от държавната субсидия на БСП, даренията от физически лица са 371 600 лева и останалите са от коалиционните партньори. Приносът на “Нова зора” е 16 501 лева.

При законов лимит от 1 милион лева за явяващите се самостоятелно партии ГЕРБ са отчели приходи от около 827 000 лева - над 462 хиляди лева собствени средства, 105 хиляди лева дарения от физически лица и близо 260 хиляди лева – банкови заеми.

По време на кампанията са изразходвани всичките средства. Хората на Бойко Борисов са дали над 63 хиляди лева за плакати и листовки, близо 90 000 лева за организиране на митинги, концерти и други прояви. Най-голямото перо е за реклама в частни радиа и телевизии, глътнало 343 286 лева. Рекламата в печата е била на стойност 99 361 лева, а разходите за билбордове – близо 58 хиляди лева.

Синята коалиция също е изразходвала за кампанията си малко под 2 млн. Лева, като 1.3 млн. лева са похарчени за реклами в телевизии, вестници, радиа, различни медийни изяви и билбордове. За рекламни клипове в частни радиа и телевизии са дадени 961 635 лева, а във вестници – около 80 000 лева. За билбордове Синята коалиция е дала 223 744 лева. За интернет реклами сините са похарчили 78 230 лева.

Общо коалицията е събрала малко над 2 млн. лева като 1.2 млн. лева са от държавната субсидия на партиите в нея, 350 000 са дарения, 50 000 лева са банков заем и над 280 000 лева са собствени приходи.

ДПС е събрала и изразходвала общо 999 708 лева, като от тях 769 108 лв. са държавна субсидия и 230 600 лв. дарения от физически лица. Партията на Доган е дала 62 хиляди лева за плакати, листовки, брошури, дипляни, 104 629 за организиране на митинги и концерти.

ДПС са похарчили 500 273 реклама в печата, телевизионни предавания, радиопредавания и други разходи за медийни изяви. За рекламни клипове в БНТ и БНР са заплатили 95 231 лева. Изразходваните средства за рекламно време в частни телевизии и радио станции са 134 550 лева. За реклама в печатните издания ДПС са похарчили 183 625 лева.

Пощенски, телеграфни, телефонни и телексни такси и други подобни разходи пък са коствали на ДПС - 49 279 лева.

НДСВ са отчели приходи от 996 943 лева – 953 893 лева от държавна субсидия и 61 050 лева дарения от физически лица. В кампанията са изразходвали всичките си приходи. Отделили са над 38 хиляди лева за плакати, листовки и други агитационни материали. За реклама в телевизии, радио и печата са похарчили 803 918 лева.

Даренията на всички партии са предимно от депутати или участници във властта под друга форма. Доган и колегите му са дарили по 4 900 лева за партията.

Партията на Яне Янев "Ред, законност и справедливост" се е отчела пред Сметната палата, че е получила общо 734 826 като 285 300 лева са дарения от физически лица, 392 941 са от държавна субсидия и 56 585 са собствени средства.

Според отчета на партията са изразходвани общо 465 690 лева. За реклами са похарчени 351 514 лева, като само 37 396 лева от тях - за билбордове, с които партията бе заляла цяла България. За телевизионна и радио реклама в частни медии са дадени 220 935 лева. За наем е дадена скромната сума от 2 927 лева, а за командировки канцеларски материали и др. - 33 524 лева.

Сред дарителите на РЗС е изпълнителният директор на ЗК "ЛЕВ ИНС" АД Стефан Софиянски, който е дал 10 000 лева.

"Лидер" са декларирали приходи от 959 446 лева – над 600 хиляди лева дарения от физически лица и близо 359 000 лева от Новото време.

Кампанията на партията е глътнала общо 956 465 лева. 30 660 лева са изразходвани за консултантски услуги, социологически проучвания, за застъпници и други. За реклама в печата, радиото и телевизията са отишли 766 хиляди лева, а за билбородове над 49 хиляди лева.

Партията на либералната алтернатива и мира (ПЛАМ), която издигна бизнесмена Ангел Христов за водач на листата си в Кюстендил, е похарчила за изборите 347 лева за банкови такси и е внесла депозита от 50 000 лева за участие във вота.

Другият член на тандема "братя Галеви" Пламен Галев, който не успя да влезе в парламента като независим мажоритарен кандидат в Кюстендил, е направил кампания за 48 520 лв. Той е получил 33 520 лв. от дарения. Останалите 15 хил.лв., колкото е депозита за участие в изборите са отчетени като собствени средства.

Споделяне
Още по темата
Още от България